Zarys religioznawstwa. Cz.1 (wykład)

Opis przedmiotu
Informacje ogólne
Organizator:Wydział Teologii - Instytut Nauk Teologicznych
Kod ECTS:08200-XXXX-01WYK0031
Kierunek studiów: Specjalistyczny Kurs Teologiczny
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 2
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Egzamin
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok I - Semestr 2
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok II - Semestr 4
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Egzamin
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok II - Semestr 4
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Kierunek studiów: Teologiczne Studium Licencjackie
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 2
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Egzamin
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok I - Semestr 2
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok II - Semestr 4
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Egzamin
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok II - Semestr 4
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Cele przedmiotu
Wymagania wstępne
Założenia i cele przedmiotu
Celem wykładu jest zainteresowanie studentów innymi religiami. Ukazanie pluralizmu religijnego a przez to uwrażliwić studentów do szacunku, jaki powinni posiadać dla przedstawicieli innych religii. Złożoność zagadnień jakie składają się na pojęcie religii. Ukazanie studentom powszechności zjawisk religijnych zarówno w życiu społecznym jak i indywidualnym zarówno w czasach  współczesnych oraz na przestrzeni dziejów ludzkości. Próba dania odpowiedzi na pytanie dlaczego istnieje religia. Miejsce i znaczenie religii w życiu człowieka i społeczeństwa. Czym wytłumaczyć potrzebę wyznawców poszczególnych religii do nawiązania kontaktu z rzeczywistością ponadziemską, transcendentną, absolutem czy Bogiem. Ukazanie, że religii nie można wytłumaczyć i w pełni jej poznać i zrozumieć ograniczając się tylko do metod metodami nauk przyrodniczych, humanistycznych czy filozoficznych. Wykład podejmuje wyjaśnienie zakres treściowy m.in. takich terminów jak: religioznawstwo, religia, religijny, sacrum, profanum, podmiot i przedmiot religii.
Ze względu na rozwijające się zjawisko globalizmu we współczesnym świecie dostrzega się konieczność poznania innych religii, co niewątpliwie pomoże zrozumieć przedstawicieli Innych kultur i społeczności religijnych. Właściwe ich zrozumienie przyczyni się do kształtowania tolerancyjnej postawy wobec nich. Poszerzanie wiedzy o innych religiach powinno należeć do zakresu podstawowego wykształcenia humanistycznego współczesnego człowieka.
Efekty kształcenia dla przedmiotu
Metody dydaktyczne
Treści programowe przedmiotu
Treści programowe
I. Wybrane zagadnienia: 1. Nauki religiologiczne: religioznawstwo, filozofia religii, teologia religii. 2. Historia, terminologia i miejsce religioznawstwa w systemie klasyfikacji nauk. 3. Dyscypliny religioznawcze: historia religii, etnologia religii, socjologia religii, psychologia religii, fenomenologia religii, geografia religii. II. Istota i typologia religii: 1. Pojęcie i definicja religii. 2. Typologia religii – religie etniczne (plemienne i narodowe) i uniwersalne. III. Geneza religii: 1. Kierunek ewolucjonistyczny: 1.1. Rodowód, założenia i krytyka ewolucjonizmu. 1.2. Teorie ewolucjonistyczne – naturyzm, niereligijność, animizm, manizm, magizm. 2. Teoria monoteizmu pierwotnego: monoteizm ludów zbieracko-łowieckich, pramonoteizm, pochodzenie religii – myślenie przyczynowe, praobjawienie.
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Metody i pomoce dydaktyczne
Wykład konwencjonalny połączony z dyskusją oraz prezentacją różnych materiałów poglądowych (mapy, tablice, albumy ze zdjęciami).
Forma i warunki zaliczenia
Na ocenę końcową składają się: aktywność w dyskusji – 25%, znajomość literatury podstawowej – 25%, egzamin ustny – 50%
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa i uzupełniająca
H. Zimoń. Nauki religiologiczne i religioznawcze (maszynopis ss. 25, druk w „Collectanea Theologica” 2009); M. Rusecki. Istota i geneza religii. Lublin-Sandomierz 19972 s. 161-197; Z. Sobczak, H. Zimoń, Ewolucjonizm III. W aspekcie kulturowym. W: Encyklopedia katolicka. T. 4. Lublin 1983 kol. 1454-1457; H. Zimoń. Wilhelma Schmidta teoria monoteizmu pierwotnego. Prezentacja i krytyka. „Nurt SVD” 38 (2004) z. 3 s. 93-14