Psychiatria (wykład)

Opis przedmiotu
Informacje ogólne
Organizator:Wydział Nauk Społecznych - Instytut Psychologii
Kod ECTS:12200-XXXX-0502WYK0347
Kierunek studiów: Psychologia (stacjonarne jednolite magisterskie)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok IV - Semestr 8
Punkty ECTS: 5
Forma zaliczenia: Egzamin
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok IV - Semestr 8
Punkty ECTS: 6
Forma zaliczenia: Egzamin
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Lokalizacja w programie modułowym:
Moduł programowy:Przedmioty obligatoryjne » Psychiatria
Efekty kształcenia:
K_K03Absolwent jest gotów do: rozumienia znaczenia sfery psychicznej człowieka dla jakości jego funkcjonowania we wszystkich obszarach życia; wspierania jednostek i grup w aspekcie ich kompetencji psychospołecznych; odpowiedzialnego popularyzowania wiedzy z zakresu psychologii.
K_K05Absolwent jest gotów do: wyrażania dbałości o zdrowie psychiczne i fizyczne, identyfikuje indywidualne, społeczne i środowiskowe zagrożenia dla zdrowia psychicznego i somatycznego.
K_K06Absolwent jest gotów do: okazywania troski o prawidłowy przebieg diagnozy i interwencji psychologicznej, tak by nie przyniosła jakiejkolwiek szkody badanym osobom. Jest otwarty na pomoc ekspertów i superwizorów.
K_U01Absolwent potrafi: wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin do analizowania i interpretowania ludzkich zachowań; potrafi wskazać i opisać uwarunkowania (osobowe, społeczne oraz kulturowe) różnych zachowań człowieka oraz funkcjonowania określonych grup społecznych i organizacji posługując się wybranymi podejściami teoretycznymi.
K_U05Absolwent potrafi: podejmować działania wspierające własny rozwój osobowy i zawodowy oraz aktywności na rzecz uczenia się przez całe życie.
K_U07Absolwent potrafi: posiada umiejętność diagnozy psychologicznej, w tym diagnozy w zakresie zachowania, osobowości, różnic indywidualnych, procesów orientacji i regulacji psychicznej z odniesieniem do normy psychologicznej i psychopatologii.
K_U10Absolwent potrafi: wskazać i proponować kierunki i sposoby podnoszenia jakości życia jednostki, optymalizacji funkcjonowania grup społecznych i organizacji oraz opracowywać programy interwencji (profilaktycznych, pomocowych, szkoleniowych) wobec osób z grup ryzyka zaburzeń funkcjonowania w różnych kontekstach środowiskowych i sytuacjach życiowych.
K_U11Absolwent potrafi: analizować przyczyny i źródła zachowań człowieka oraz przewiduje ich ogólne konsekwencje w aspektach psycho-bio-społecznym; umie opracować propozycje oddziaływań ukierunkowanych na zmianę postaw i zachowań w różnych obszarach praktyki psychologicznej.
K_W01Absolwent zna i rozumie: ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat przedmiotu, metodologii i celów psychologii oraz jej subdyscyplin.
K_W02Absolwent zna i rozumie: terminologię używaną na gruncie psychologii i jej subdyscyplin; posiada pogłębioną wiedzę o historii psychologii oraz jej współczesnych głównych nurtach i koncepcjach.
K_W05Absolwent zna i rozumie: posiada wiedzę o powiązaniach psychologii z innymi dyscyplinami naukowymi (filozofią, medycyną, socjologią, pedagogiką i in.) zna podstawowe zagadnienia z zakresu dyscyplin bazowych dla psychologii: biologicznych podstaw zachowania, logiki, filozofii, technologii informacyjnej.
K_W06Absolwent zna i rozumie: ma wiedzę dotyczącą społeczno-kulturowych podstaw zachowania człowieka i relacji społecznych, funkcjonowania grup społecznych, wpływu społecznego, kształtowania się postaw; ma pogłębioną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłóceń.
K_W07Absolwent zna i rozumie:: ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w różnych kontekstach społecznych oraz czynników stymulujących/ utrudniających ten rozwój.
K_W08Absolwent zna i rozumie: ma pogłębioną wiedzę na temat procesów orientacji i regulacji psychicznej; zna terminologię, różnorodne uwarunkowania tych procesów oraz współczesne osiągnięcia badań w tym zakresie.
K_W10Absolwent zna i rozumie: zna psychologiczne koncepcje zdrowia i choroby, czynniki wspierające jakość życia i warunkujące zachowania prozdrowotne oraz rolę aktywności własnej w utrzymaniu zdrowia i poprawy jakości życia; posiada wiedzę na temat specyfiki psychospołecznego funkcjonowania osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności oraz metod stosowanych w procesie rehabilitacji.
K_W11Absolwent zna i rozumie: posiada wiedzę na temat różnych form patologii społecznych, zachowań ryzykownych oraz możliwości oddziaływań psychoprofilaktycznych w tym zakresie; ma uporządkowaną wiedzę na temat różnego rodzaju zaburzeń funkcjonowania jednostki i metod ich diagnozowania; zna koncepcje (psychologiczne, biologiczne, interakcyjne i społeczne) wyjaśniające powstawanie i utrzymywanie się tych zaburzeń oraz różne formy udzielania pomocy psychologicznej (psychoprofilaktyka, psychoterapia, rehabilitacja, psychoedukacja, poradnictwo etc.).
Cele przedmiotu
C1 – uzyskanie wiedzy na temat zaburzeń psychicznych
Wymagania wstępne
Znajomość podstawowych pojęć z zakresu symptomatologii zaburzeń psychotycznych i niepsychotycznych
Efekty kształcenia dla przedmiotu
W kategorii wiedzy
K_W003 Posiada wiedzę o powiązaniach psychologii z innymi dyscyplinami naukowymi, w szczególności z psychiatrią i neurologią; zna podstawowe zagadnienia z zakresu biologii funkcji psychicznych
K_W10 Zna psychologiczne koncepcje zaburzeń psychicznych, czynniki ryzyka zaburzeń psychicznych, a także czynniki profilaktyczne w zapobieganiu zaburzeniom psychicznym i ich nawrotom
K_W11 Posiada wiedzę na temat różnych form patologii psychicznych, społecznych i zachowań ryzykownych
K_W13 Ma uporządkowaną wiedzę na temat różnorodnych zaburzeń funkcjonowania jednostki i zasad ich diagnozowania w oparciu o ICD-10 i DSM-5; zna firmy udzielania pomocy psychosocjalnej, zwłaszcza psychoedukacji
W kategorii umiejętności
K_U01 Potrafi wskazać i opisać uwarunkowania rodzinne, osobowościowe, środowiskowe i biologiczne różnych patologicznych zachowań ludzkich
K_U05 Potrafi zaplanować proces diagnostyczny dotyczący różnych sfer funkcjonowania człowieka
W zakresie kompetencji społecznych
K_K04 Ma świadomość znaczenia sfery psychicznej człowieka dla jakości jego funkcjonowania we wszystkich obszarach życia
Metody dydaktyczne
Wykład
Treści programowe przedmiotu
1. Historia psychiatrii
2. Badanie psychiatryczne
3. Objawy zaburzeń psychicznych
4. Schizofrenia
5. Depresja
6. Zaburzenie dwubiegunowe
7. Uzależnienia
8. Zaburzenia lękowe
9. Zaburzenia osobowości – wiązki A i C
10. Zaburzenia osobowości – wiązka B
11. Zaburzenia zachowania u dorosłych
12. Gerontopsychiatria
13. Pedopsychiatria
14. Anoreksja i bulimia
15. Terapia biologiczna w psychiatrii
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Zaliczenie egzaminu ustnego: 5-3
Literatura podstawowa i uzupełniająca
x