prof. dr hab. Krystyna Chałas

Wydział Nauk Społecznych - Instytut Pedagogiki
Katedra Dydaktyki, Edukacji Szkolnej i Pedeutologii

Stanowisko: Profesor


2024


Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Badania rozwojowe w pedagogice szkolnej – wybrane problemy, szanse i bariery

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • Funkcjonowanie szkoły i jej podmiotów wobec wyzwań cywilizacyjnych – teoria, badania, projektowanie zmian. Tom II

2023


Książka naukowa recenzowana

  • Dydaktyka akademicka w uniwersytecie katolickim, T. 4. Edukacja przez służbę przyszłych nauczycieli
  • Dydaktyka akademicka w uniwersytecie katolickim, T. 3: Godność w kształceniu przyszłych nauczycieli

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

  • Realizacja projektu "Znaki wiary i pamięci" w świetle wybranych teorii pedagogicznych

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • PRZYMIOTY OSOBY LUDZKIEJ W CENTRUM PROCESU RESOCJALIZACJI – PERSPEKTYWA OSIĄGNIĘĆ WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNYCH
    [w:] Roczniki Pedagogiczne

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • Znaki wiary i pamięci. Tom III. Edukacja przez projekty studentów pedagogiki KUL

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Młodzież w świecie wartości dziś

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Nowoczesne technologie szansą rozwoju i promocji przymiotów osoby ludzkiej: ucznia, nauczyciela i rodziców
  • Osoba dziecka i jej przymioty w centrum pracy pedagogicznej w klasie szkolnej zróżnicowanej kulturowo
  • Integracja społeczna warunkiem pokonywania barier rozwojowych osób z niepełnosprawnościami

2022


Książka naukowa recenzowana

  • Aksjologiczny potencjał środowiska wiejskiego źródłem szans integralnego rozwoju i wielostronnej aktywności uczniów. T. I. Przyroda - Ekologia - Praca rolnika - Przedsiębiorczość - Kultura ludowa - Integracja społeczna

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

  • Realizacja projektu „Znaki wiary i pamięci” w świetle wybranych teorii pedagogicznych

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Information Technology of Education in the Light of Vincent Ocon’s Theory of Multi Sided Personality Learning
    [Technologie informacyjne edukacji w świetle teorii wielostronnego uczenia się Wincentego Okonia]
    [w:] International Journal of Computer Science and Network Security
  • The Usage of Automated Information Systems for Database Management in General Secondary Education Institutions of Ukraine
    [Wykorzystanie automatycznych systemów informacyjnych do zarządzania bazami danych w ogólnokształcących szkołach średnich Ukrainy]
    [w:] International Journal of Computer Science and Network Security

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Serving others in the Light of Opportunities for Integral human development
    [Służba drugiemu człowiekowi w świetle szans integralnego rozwoju człowieka]
  • Edukacja szkolna dla społeczeństwa obywatelskiego

Recenzja naukowa w czasopiśmie

  • Janusz Mariański. Indywidualizacja religijna i moralna jako megatrend społeczno-kulturowy. Studium socjologiczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2021 ss. 269
    [w:] Społeczeństwo. Studia, prace badawcze i dokumenty z zakresu nauki społecznej Kościoła

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • Edukacja przez projekty studentów pedagogiki KUL. Tom II. Znaki wiary i pamięci

Recenzja książki naukowej

  • Godność ludzka i wychowanie progodnościowe. Refleksje socjologa
  • Teściowie, synowe, zięciowie – razem, obok czy przeciwko sobie?

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Osoba i jej przymioty w centrum procesu resocjalizacji - perspektywa osiągnięć wychowawczo - dydaktycznych

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Nauczyciele, uczniowie, rodzice jako partnerzy komunikacji

2021


Książka naukowa recenzowana

  • Przygotowanie młodzieży szkolnej do budowania społeczeństwa obywatelskiego
  • Dydaktyka akademicka w uniwersytecie katolickim T. 2. Prawda w kształceniu przyszłych nauczycieli

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

  • Praca człowieka płaszczyzną urzeczywistniania przymiotów osoby

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Godność człowieka źródłem celów wychowania i zadań szkoły
    [w:] Roczniki Pedagogiczne

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Poszukiwanie prawdy jako wspólna przestrzeń pracy nauczyciela akademickiego i studenta pedagogiki
  • Praca jako wartość moralna strukturalnym ogniwem procesu wychowawczo-dydaktycznego w szkole branżowej.
  • Wartość prawdy czynnikiem wzmacniania bezpieczeństwa szkolnego/edukacyjnego
  • Wychowanie ku wartościom w nauczaniu Jana Pawła II-wymiar programowo-metodyczny (na podstawie listów, orędzi, homilii, przemówień skierowanych do młodzieży w latach 1978-2005)
  • Z warsztatu badawczego aksjologicznych podstaw edukacji szkolnej

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • Funkcjonowanie szkoły i jej podmiotów wobec wyzwań cywilizacyjnych – teoria, badania, projektowanie zmian

2020


Książka naukowa recenzowana

  • Nauczanie Jana Pawła II w procesie wychowawczo-dydaktycznym szkoły. T. I. Edukacja przez projekty drogą zgłębiania nauczania Jana Pawła II
  • Przymioty osoby ludzkiej - edukacja aksjologiczna i wychowane ku wartościom. Elementy teorii i praktyki

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Rola osób dorosłych/wychowawców w rozwijaniu inteligencji moralnej dzieci i młodzieży
    [w:] Edukacja Zawodowa i Ustawiczna : polsko-ukraiński rocznik naukowy
  • Miejsce i funkcje szkoły w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego
    [w:] Roczniki Pedagogiczne

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Integracyjne wymiary badań w działaniu. Szanse i bariery kreowania procesu badawczego
  • Godność człowieka źródłem rozszerzającego się horyzontu aksjologicznego
  • Inteligencja moralna jako czynnik warunkujący integralny rozwój młodego człowieka
  • Urzeczywistnianie wartości społecznych trajektorią służby Ojczyźnie
  • Edukacja aksjologiczna w wybranych katolickich systemach wychowawczo-dydaktycznych na pierwszym etapie edukacyjnym w świetle teorii społecznego uczenia się

2019


Książka naukowa recenzowana

  • Niepodległość - implikacje pedagogiczne i edukacyjne
  • Dydaktyka akademicka w uniwersytecie katolickim. Tom 1. Dydaktyka zaangażowana - z doświadczeń Katedry Dydaktyki i Edukacji Szkolnej KUL

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

  • Implikacje pedagogiczne problematyki godności
  • Miejsce i funkcja godności człowieka w procesach wspomagania rozwoju patriotyzmu młodzieży

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Osoba punktem wyjścia i dojścia w edukacji wczesnoszkolnej
    [w:] Roczniki Pedagogiczne
  • Integracja podmiotów edukacji w perspektywie aksjologicznej jako priorytetowe zadanie szkoły
    [w:] Studia Paedagogica Ignatiana

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Wartość prawdy czynnikiem bezpieczeństwa szkolnego/edukacyjnego,

2018


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Introcepcja wartości moralnych jako zadanie i wyzwanie dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
    [w:] LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY
  • Dydaktyczny wymiar integralnego rozwoju i wychowania osoby ucznia w świetle koncepcji Stefana Kunowskiego i Podstawy programowej
    [w:] Roczniki Pedagogiczne
  • Innovative schools in Poland – historical and contemporary aspects
    [Szkoły innowacyjne w Polsce – aspekt historyczny i współczesny ]
    [w:] EducA : International Journal of Catholic Education
  • Edukacja aksjologiczna i wychowanie ku wartościom podstawą budowania szkoły jako wspólnoty życia, pracy i służby
    [w:] Prima Educatione

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Godność podmiotów edukacji jako czynnik budowania życia wartościowego i kreowania środowiska edukacyjnego
  • Przyszłość należy do świadomych i aktywnych obywateli. Jakie kompetencje są im niezbędne? Jak skutecznie je kształtować? (Perspektywa aksjologiczna)
  • Godność ucznia - wartość zobowiązująca
  • Uczenie się wartości - wybrane aspekty. Zarys zagadnienia
  • Rodzina przestrzenią cierpienia

Artykuł nierecenzowany w czasopiśmie

  • Od Redaktora Naukowego
    [w:] Acta Iuris Stetinensis (Roczniki Prawnicze)

Organizacja konferencji międzynarodowej

  • Polska pedagogika wczesnoszkolna: teoria – badania – praktyka

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Godność jako wartość generująca strukturę aksjologiczną w procesie edukacji szkolnej
  • Aksjologiczne podstawy nabywania kompetencji uczenia się przez całe życie - wybrane aspekty w kontekście ponowoczesności
  • Człowiek w świecie wartości fundamentem społeczeństwa obywatelskiego
  • Osoba punktem wyjścia i dojścia w edukacji wczesnoszkolnej

Udział w dyskusji panelowej na konferencji międzynarodowej

  • W stronę kultury dawania – wartości humanistyczne, kulturowe i chrześcijańskie u podstaw kształcenia postaw wolontariackich dzieci i młodzieży

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Godność osoby w centrum edukacji wczesnoszkolnej – przestrzeń dydaktyczna i wychowawcza
  • Integracja podmiotów szkoły w perspektywie aksjologicznej jako priorytetowe zadanie

2017


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Od Redaktora Naukowego
    [w:] Roczniki Pedagogiczne
  • Edukacja aksjologiczna i wychowanie ku wartościom misją nauczyciela
    [w:] Rocznik Naukowy Duszpasterstwa Nauczycieli
  • Szanse urzeczywistniania wartości moralnych przez dzieci w wieku wczesnoszkolnym w świetle podstawy programowej
    [w:] Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna
  • Przestrzeń aksjologiczna nauczania przedmiotów matematyczno-przyrodniczych w nowej podstawie programowej dla klas IV-VIII szkoły podstawowej
    [w:] Roczniki Pedagogiczne

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Kształtowanie orientacji na wartości społeczne warunkiem budowania wspólnot w mikro i makroskali
  • Godność zawodowa trajektorią w świat wartości (w aksjosferę) człowieka
  • Funkcja wzoru osobowego w edukacji aksjologicznej

Recenzja artykułu naukowego

  • Dydaktyka ogólna i dydaktyki szczegółowe w polskiej myśli pedagogicznej – analiza wybranych problemów

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Dydaktyka "zaangażowana" w kształceniu studentów pedagogiki - wymiar teoretyczny i praktyczny
  • Szanse urzeczywistniania wartości moralnych przez dziecko w wieku wczesnoszkolnym w świetle nowej podstawy programowej

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Uczenie się wartości- wybrane aspekty
  • Rodzina przestrzenią cierpienia i radości

Nagroda krajowa

  • Nagroda "Feniks" Stowarzyszenia Wydawców Katolickich

Wyróżnienie krajowe

  • Odznaka Honorowa "Zasłużony dla Województwa Lubelskiego"

Działalność odczytowa

  • Program wychowawczy szkoły
  • Wychowanie ku wartościom misją nauczyciela
  • Edukacja aksjologiczna i wychowanie ku wartościom podstawą budowania szkoły jako wspólnoty życia, pracy, służby Ojczyźnie

2016


Książka naukowa recenzowana

  • Cierpienie dzieci i młodzieży - aspekty aksjologiczne i dydaktyczne

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Predhovor
    [Przedmowa]
  • Wartość osoby i wartość przyrody aksjologiczną podstawą pracy wychowawczo – dydaktycznej w świetle Encykliki „Laudato Si”
  • Wprowadzenie. Człowiek - wartości - wychowanie - aksjologia pedagogiczna
  • Wstęp
  • Cierpienie dzieci i młodzieży w świetle szansy integralnego ich rozwoju
  • Badania w działaniu szansą innowacyjności w kształceniu akademickim i szkolnym
  • Funkcje agosu w budowaniu aksjosfery wychowanka
  • Edukacja aksjologiczna i wychowanie ku wartościom w szkołach zrzeszonych w Ogólnopolskim Towarzystwie Gimnazjów Poszukujących z Małych Miast i Wsi
  • Aksjologiczny zarys podstawy programowej dla szkoły podstawowej w ramach reformy edukacji 2016-2017

Hasło encyklopedyczne

  • Wychowanie do odpowiedzialności
  • Aktywność aksjologiczna
  • Introcepcja wartości
  • Praca dziecka na roli
  • Struktury wartości
  • Tolerancja
  • Wartości narodowo-patriotyczne
  • Obiektywna hierarchia wartości
  • Teorie wartości obiektywistyczne i subiektywistyczne
  • Wychowanie do pokoju
  • Wychowanie ku wartościom
  • Wychowanie ku wolności
  • Funkcje wartości w wychowaniu
  • Kultura dawania
  • Miłosierdzie (aspekt pedagogiczny)
  • Godność rolnika
  • Rodzina wiejska
  • Gospodarstwo rolne
  • Dydaktyka wartości
  • Edukacja aksjologiczna

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • Pedagogika szkolna, wczesnoszkolna i przedszkolna. Teoria i praktyka. T.2. Wokół aktualnych problemów rozwoju szkoły
  • Encyklopedia aksjologii pedagogicznej

Organizacja konferencji międzynarodowej

  • Wyzwania i zadania wychowawczo-dydaktyczne w świetle Encykliki Laudato Si

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Wartość osoby i wartość przyrody aksjologiczną podstawą pracy wychowawczo-dydaktycznej w świetle encykliki Laudato Si

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Godność podmiotów edukacji jako czynnik budowania życia wartościowego i kreowania środowiska edukacyjnego
  • Kształtowanie orientacji na wartości społeczne warunkiem budowania wspólnot w mikro i makro skali
  • Funkcje agosu w budowaniu aksjosfery wychowanka

2015


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Wprowadzenie
    [w:] Roczniki Pedagogiczne

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Autorska klasa teatralna szansą rozwijania twórczej aktywności ucznia i nauczyciela
  • Społeczno-kulturowe uwarunkowania wyboru i afirmacji wartości środowiskowych przez młodzież z gimnazjów wiejskich
  • Doświadczenia graniczne młodzieży i towarzyszące im zmiany aksjologiczne inspiracją do pracy wychowawczo-dydaktycznej
  • Cierpienie dzieci i młodzieży - perspektywa aksjologiczna - dydaktyczne zadania dla nauczycieli
  • Gift - the culture of giving - professional acting - education
    [Dar - kultura dawania - działanie - edukacja]
  • Badania w działaniu czynnikiem wielostronnego kształcenia i doskonalenia nauczycieli

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Badania w działaniu szansą innowacyjności w kształceniu akademickim i szkolnym
  • Doświadczenia graniczne młodzieży i towarzyszące im zmiany aksjologiczne inspiracją do pracy wychowawczo - dydaktycznej
  • Introcepcja wartości moralnych jako zadanie i wyzwanie dla nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej

Organizacja konferencji krajowej

  • Wychowanie do poszanowania i afirmacji godności człowieka celem i zadaniem wychowania

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Społeczno - kulturowe uwarunkowania wyboru i afirmacji wartości środowiskowych przez młodzież z gimnazjów wiejskich
  • Rozwód rodziców źródłem cierpienia dziecka – rozmiar i dynamika zmian aksjologicznych
  • Integracyjne wymiary badań w działaniu. Szanse i bariery kreowania procesu badawczego.

Organizacja konferencji

  • Forum Szkół Poszukujących Sposobów Integralnego Rozwoju i Wychowania Osoby Ucznia,

Inne działania w zakresie popularyzacji nauki

  • Seminarium wymiany doświadczeń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego oraz srudentów

2014


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Die Elementareziehung in Polen im Lichte der integralen Entwicklung und Erziehung
    [Edukacja elementarna w Polsce w świetle integralnego rozwoju i wychowania]
    [w:] KERYKS
  • Od Redaktora Naukowego
    [w:] Roczniki Pedagogiczne
  • Technical culture and human axjosphere
    [Kultura techniczna i aksjosfera człowieka]
    [w:] Advances in Science and Technology-Research Journal

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Edukacja przez projekty - perspektywa aksjologiczna
  • Moc integracyjna wybranych wartości w budowaniu struktur aksjologicznych
  • Wychowanie ku wartościom ponadczasowym zadaniem szkoły
  • Godność osobowościowa człowieka starego źródłem wiedzy, doświadczeń i inspiracji dla młodego pokolenia

Hasło w leksykonie

  • Edukacja aksjologiczna
  • Wychowanie ku wartościom
  • Introcepcja wartości
  • Integralny rozwój

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • Pedagogika szkolna, wczesnoszkolna i przedszkolna : teoria i praktyka. T. 1, Wokół aktualnych problemów wychowania i nauczania

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Cierpienie dzieci i młodzieży – rozmiar zjawiska, wychowawczo-dydaktyczne zadania dla nauczycieli - perspektywa aksjologiczna

Inne działania w zakresie popularyzacji nauki

  • Seminarium wymiany doświadczeń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego oraz srudentów
  • Seminarium wymiany doświadczeń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego oraz srudentów

2013


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Badania w działaniu nad rzeczywistością wiary edukacyjnym i metodologicznym wezwaniem dla pedagogiki katolickiej
    [w:] Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae
  • Od Redaktora Naukowego
    [w:] Roczniki Pedagogiczne
  • Wprowadzenie od redaktora naukowego
    [w:] Roczniki Pedagogiczne

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Godność osoby źródłem transcendencji i czynnikiem jej rozwoju - perspektywa aksjologiczna
  • Upbringing towards intensifing humanity - awaking a person in a person - as a basic task of a teacher
    [Wychowanie do urzeczywistniania człowieczeństwa w człowieku jako podstawowe zadanie nauczyciela]
  • Kształtowanie tożsamości młodych Europejczyków priorytetowym zadaniem nauczycieli

Hasło w leksykonie

  • Introcepcja wartości
  • Rozwój integralny
  • Edukacja aksjologiczna
  • integrálny rozvoj
    [integralny rozwój]
  • introcepcia hodnôt
    [introcepcja wartości]
  • axiologicke vzdelavanie
    [aksjologiczne wychowanie]

Hasło słownikowe

  • Dynamizmy wychowania
  • Edukacja aksjologiczna
  • Integralny rozwój osoby
  • Introcepcja wartości
  • Funkcje wartości w wychowaniu
  • Warstwy rozwojowe człowieka
  • Struktura wychowawczego programu szkoły
  • Program wychowawczy szkoły
  • Norma personalistyczna
  • Doświadczenie aksjologiczne

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Badania w działaniu czynnikiem wielostronnego kształcenia i doskonalenia nauczycieli
  • Edukacja przez projekty – perspektywa aksjologiczna
  • Kształtowanie tożsamości młodych Europejczyków priorytetowym zadaniem nauczycieli /Perspektywa aksjologiczna/
  • Godność osobowościowa człowieka starego źródłem wiedzy, doświadczeń i inspiracji dla młodego pokolenia.

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Wychowanie ku wartościom ponadczasowym zadaniem szkoły
  • Godność osoby źródłem transcendencji i czynnikiem jej rozwoju-perspektywa personalistyczna.

2012


Książka naukowa recenzowana

  • Optymalizacja szans edukacyjnych młodzieży gimnazjalnej - perspektywa aksjologiczna. Badania w działaniu

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Funkcia hodnôt a spoločenského dialógu
    [Funkcja wartości w dialogu społecznym]

Redakcja działu czasopisma naukowego

  • Redaktor Naukowy numeru 2
    [w:] Roczniki Pedagogiczne

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Wychowanie do pogłębiania człowieczeństwa – wzbudzania osoby w osobie – jako pierwsze zadanie nauczyciela

Organizacja konferencji krajowej

  • Kreowanie tożsamości szkoły katolickiej. Historia - Teraźnieszość - Przyszłość

2011


Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Osoba i wartości ją opisujące jako źródło rozszerzającego się horyzontu wychowania

Odznaczenie krajowe państwowe

  • Złoty Krzyż Zasługi

Organizacja konkursów i olimpiad

  • Konkurs dla młodzieży. Młodzież jakiej nie znacie. W młodzieńczym życiu wypływam na głębię

2009


Książka naukowa recenzowana

  • Wychowanie ku wartościom religijnym. Elementy teorii i praktyki. Tom 4

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Tożsamość postkonwencjonalna nauczyciela – między potrzebą, szansą, ucieczką, zagrożeniem

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • Kreowanie tożsamości szkoły. Konteksty teoretyczne, poglądy, wyniki badań
  • Kreowanie tożsamości szkoły. Konteksty historyczne, społeczno - kulturowe, edukacyjne

2008


Organizacja konferencji międzynarodowej

  • Kreowanie Tożsamości Szkoły. Historia - Teraźniejszość - Przyszłość.

2007


Książka naukowa recenzowana

  • Wychowanie ku wartościom wiejskim jako szansa integralnego rozwoju wychowanka

Hasło słownikowe

  • Vychorny system Marie Mantessoriovej
    [System wychowawczy Marii Montessori]

2006


Książka naukowa recenzowana

  • Wychowanie ku wartościom narodowo - patriotycznym. Elementy teorii i praktyki. Tom II

2003

  • Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki. Tom I.

  • 2000

  • Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce : w poszukiwaniu strategii edukacyjnych zreformowanej szkoły