Kazimiera Krakowiak

prof. dr hab. Kazimiera Krakowiak

Wydział Nauk Społecznych - Instytut Pedagogiki
Katedra Pedagogiki Specjalnej

Stanowisko: Profesor

2023

Prace dyplomowe
  • TWORZENIE ŚRODOWISKA LOKALNEGO SPRZYJAJĄCEGO INKLUZJI WE WSPÓŁPRACY Z SCWEW W ŚWIDNIKU- STUDIUM PRZYPADKU
  • Poszukiwania indywidualnej ścieżki komunikowania się z uczniem
  • Tworzenie środowiska rozwoju dziecka z niedokształceniem mowy o typie afazji
  • Wspomaganie komunikacji językowej w pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu.
  • Tworzenie środowiska rozwoju dziecka z niedokształceniem mowy o typie afazji

2022

Prace dyplomowe
  • Umiejętności komunikacyjne uczniów klasy II szkoły podstawowej
  • Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia z problemami w komunikowaniu się językowym.
  • Trudności niesłyszącej uczennicy klasy 7 w przyswajaniu języka fonicznego i migowego. Studium przypadku.
  • Funkcjonowanie dziecka ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej- studium przypadku.
  • Umiejętności komunikacyjne uczniów w klasie integracyjnej z niepełnosprawnością ruchową i mózgowym porażeniem dziecięcym, a także z autyzmem
  • Potrzeby komunikacyjne dzieci w zróżnicowanych grupach przedszkolnych
  • Wychowanie językowe ucznia klasy 3 szkoły podstawowej z rodziny dysfunkcyjnej – studium przypadku
  • Potrzeby komunikacyjne dzieci w zróżnicowanych grupach przedszkolnych
  • WYCHOWANIE JĘZYKOWE UCZENNICY Z USZKODZENIEM SŁUCHU I TRUDNOŚCIAMI W KOMUNIKOWANIU SIĘ. STUDIUM PRZYPADKU.
  • Program wsparcia dla ucznia z autyzmem w szkole i w rodzinie

2020

Rozprawy doktorskie
  • Komunikowanie się osób z niepełnosprawnością intelektualną we wspólnocie Domu Pomocy Społecznej

2019

Prace magisterskie
  • Rozpoznanie sensorycznego typu uczenia się jako podstawa diagnozy indywidualnych potrzeb edukacyjnych uczniów
  • Potrzeba wsparcia dla rodzin wychowujących dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w świetle opinii społecznej

2018

Rozprawy doktorskie
  • Trudności w komunikowaniu się interpersonalnym dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w doświadczeniach ich rodziców
Prace magisterskie
  • Wiedza i wyobrażenia studentów pedagogiki, psychologii i socjologii o osobach z autyzmem
  • Agresja i przemoc wśród dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w opinii nauczycieli
  • Potrzeby dzieci w wieku 4-5 lat z różnych środowisk społecznych w zakresie usprawniania integracji sensorycznej
  • Zachowania agresywne i przemoc w środowisku szkolnym w opinii adolescentów
  • Metody nauczania czytania stosowane w wybranych elementarzach polskich
  • Gotowość nauczycieli ogólnodostępnych szkół podstawowych do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Specjalne potrzeby rozwojowe i wychowawcze jedynaków w świetle analizy ich wspomnień z dzieciństwa i wczesnej młodości
  • Świadomość ekonomiczna uczniów oddziału gimnazjalnego Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Piaskach
  • Znaczenie ilustracji w edukacji wczesnoszkolnej - studium przypadku
  • Trudności wychowawcze dzieci objętych systemem pieczy zastępczej

2017

Prace magisterskie
  • Włączanie osoby z uszkodzeniem słuchu do wspólnoty rodzinnej, szkolnej i lokalnej
  • Funkcjonowanie Środowiskowego Domu Samopomocy w świetle opinii społeczności lokalnej Annopola
  • Uczestnictwo w tworzeniu spektaklu teatralnego, jako forma rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w zakresie języka polskiego
  • Wczesne wspomaganie i jego znaczenie dla rozwoju i wychowania dzieci z autyzmem
  • Wspomaganie rozwoju dzieci z zaburzeniami mowy

2016

Rozprawy doktorskie
  • Udostępnianie reguł składniowych czasownika dzieciom z uszkodzeniami słuchu jako składnik wychowania językowego
Prace magisterskie
  • Trudności w komunikowaniu się z dziećmi z zaburzeniami mowy w opinii ich rodziców
  • Gry i zabawy logopedyczne w rozwijaniu mowy dzieci w wieku przedszkolnym
  • Wychowanie językowe dzieci z zespołem Downa
  • Komunikacja interpersonalna dzieci z zaburzeniami mowy w wieku 7-9 lat w środowisku szkolnym
  • Zasady rodzicielskiej troski o rozwój mowy dziecka w opinii rodziców
  • Wartość czytania dzieciom w opinii rodziców
  • Zaburzenia mowy współwystępujące u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

2015

Prace magisterskie
  • Wymowa międzyzębowa spółgłosek dentalizowanych u dzieci w wieku przedszkolnym.
  • Oczekiwania osób słyszących wobec ich niesłyszących rozmówców jako czynnik skuteczności aktów komunikowania się
  • Pasja jako wartość w życiu osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
  • Problemy przeżywane przez osoby z rozszczepem podniebienia
  • Indywidualne sukcesy niesłyszących i słabosłyszących jako czynnik przemian społecznej sytuacji kolejnego pokolenia osób z uszkodzeniemi słuchu
  • Zastosowanie pomocy wizualnych i plastycznych w terapii logopedycznej dzieci z uszkodzeniami słuchu
  • Środowiskowy Dom Samopomocy w Kamieniu. Monografia placówki.

2014

Prace magisterskie
  • Specyfika pracy rewalidacyjno-wychowawczej w grupie uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności na przykładzie Zespołu Szkół w Woli Uhruskiej.
  • Nauczycielskie sposoby radzenia sobie z trudnościami w koncentracji uwagi i nadpobudliwością ruchową uczniów.
  • Sposoby komunikowania się osób głuchoniewidomych z nabytą wadą wzroku i słuchu. Studium indywidualnego przypadku
  • Poczucie samotności matki wychowującej dziecko z autyzmem ( studium przypadku).
  • Aspiracje studentów z uszkodzeniami słuchu i ich rodziców
  • Codzienne problemy osób z niepełnosprawnością ruchową
  • Działalność Stowarzyszenia na Rzecz Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej Ruchowo w Lublinie
  • "Sposoby komunikowania się osób z uszkodzeniami słuchu w wybranych krajach (studium porównawcze)"
  • Rehabilitacja społeczno-zawodowa uczestników Warsztatu Terapii Zajęciowej w Chełmie
  • Specjalne potrzeby edukacyjne wychowanków SOS Wioski Dziecięcej w Biłgoraju

2013

Prace magisterskie
  • Relacje interpersonalne i role społeczne słyszących dzieci niesłyszących rodziców
  • Funkcjonowanie językowe dziecka z głęboko uszkodzonym słuchem. Studium indywidualnego przypadku.
  • Funkcjonowanie społeczne dzieci posługujących się alternatywnymi metodami komunikowania się w ocenie ich rodziców i wychowawców.
  • Współczesne stereotypy społeczne dotyczące osób z uszkodzonym słuchem.
  • „Obligatoryjność udziału profesjonalisty w ochronie praw osoby z zaburzeniami komunikacji w postępowaniu przed sądem.”
  • Problemy komunikowania się z osobami po udarze mózgu. Studium przypadku.
  • Komunikacja osób z niepełnosprawnością intelektualną przebywających w Domu Pomocy Społecznej w Tarnobrzegu.
  • Funkcjonowanie dziecka z ADHD w szkole integracyjnej. Studium przypadku
  • Metody rehabilitacji stosowane w Warsztatach Terapii Zajęciowej w Parczewie.
  • Metody terapii stosowne w Stowarzyszeniu na Rzecz Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej Ruchowo w Lublinie

2012

Rozprawy doktorskie
  • Pedagogiczne funkcje humoru w komunikacji dydaktycznej (Studium teoretyczno-empiryczne)
Prace magisterskie
  • Mocne strony dzieci z autyzmem w ocenie ich rodziców
  • System wartości rodziców dzieci niepełnosprawnych
  • Radość życia i cierpienie w rozumieniu osób z uszkodzonym słuchem

2011

Rozprawy doktorskie
  • Funkcjonowanie psychospołeczne młodzieży z uszkodzeniami słuchu komunikującej się z otoczeniem w języku fonicznym
Prace magisterskie
  • Problemy rodziców wychowujących dzieci z nadpobudliwością psychoruchową w opinii społecznej
  • Elementy arteterapii na zajęciach w Świetlicy "Nasz Dom" przy Środowiskowym Hufcu Pracy w Kraśniku
  • Terapia logopedyczna dzieci z zespołem Downa
  • Wychowanie słuchowe dziecka z uszkodzonym narządem słuchu. Studium przypadku
  • Psychopedagogiczne potrzeby rodziny dziecka z uszkodzonym narządem słuchu. Studium przypadku.
  • Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne w nauczaniu zintegrowanym w Szkole Podstawowej w Baranowie
  • Trudności ucznów z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej
  • Rozwój i rehabilitacja osoby z mózgowym porażeniem dziecięcym. Studium przypadku
  • Metody rehabilitacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym w Środowiskowym Ośrodku Wsparcia " Pinokio" w Poniatowej
  • Autorytet nauczyciela w opinii uczniów gimnazjów: ogólnodostępnego i specjalnego
  • Działalność wychowawczo - terapeutyczna Przedszkola Specjalnego Nr 11 w Lublinie
  • Praktyczne wykorzystanie metody integracji sensorycznej w pracy zespołu Szkół Specjalnych w Białej Podlaskiej
  • Aspiracje edukacyjne i zawodowe młodzieży z uszkodzonym słuchem
  • Metody terapii stosowane w Stowarzyszeniu Pomocy Dzieciom i Młodzieży Niepełnosprawnej " Słoneczko"
  • Cechy dobrego nauczyciela w opinii uczniów niepełnosprawnych umysłowo
  • Postawy wybranych grup społecznych wobec osób niepełnosprawnych a idea wychowania włączającego
  • Opieka psychologiczno - pedagogiczna nad osobą z mózgowym porażeniem dziecięcym w Ośrodku Wsparcia " Dom Dzieci Benjamin" w Lublinie. Studium przypadku

2010

Prace magisterskie
  • Zajęcia muzyczno-terapeutyczne jako forma pracy korekcyjno - kompensacyjnej z dziećmi w młodszym wieku szkolnym.
  • Dogoterapia jako metoda wspomagająca rehabilitację osób niepełnosprawnych
  • Kreowanie wizerunku osób z niepełnosprawnością intelektualną w wybranych utworach literackich
  • Wykorzystywanie środków technicznych w rehabilitacji i edukacji osób z uszkodzonym słuchem
  • Wizerunki matek wychowujących dzieci niepełnosprawne w wyobrażeniach społecznych
  • Społeczne wyobrażenia na temat autyzmu i funkcjonowania osób z autyzmem
  • Metody rehabilitacji osób z uszkodzonym słuchem stosowane w Specjalnym Ośrodku Szkolno- Wychowawczym dla Dzieci Niesłyszących im.M.Grzegorzewskiej w Radomiu w latach 1967-2008
  • Biblioterapeutyczne walory wybranych współczesnych utworów literackich
  • Kreowanie wizerunku osoby z autyzmem we współczesnym filmie
  • Wykorzystanie arteterapii w rehabilitacji osób głuchoniewidomych
  • Twórczość osób niepełnosprawnych intelektualnie jako forma terapii w warsztatach terapii zajęciowej.
  • Matka jako terapeutka własnego dziecka w świetle literatury faktu.
  • Problem samotności osób niepełnosprawnych w wyobrażeniach młodzieży
  • Stereotypy dotyczące osób z uszkodzonym narządem słuchu w wyobrażeniach młodzieży

2009

Prace magisterskie
  • Uczniowie wybitnie zdolni w świetle doświadczeń nauczycieli.
  • Wiedza rodziców o zaburzeniach mowy u dzieci
  • Wiedza studentów różnych kierunków na temat rozwoju mowy u dzieci.
  • Cechy narracji osób z uszkodzonym narządem słuchu.
  • Osoba z niepełnosprawnością jako autorytet w świadomości wybranych grup społecznych
  • Trudności i osiągnięcia szkół integracyjnych w opinii róznych grup nauczycieli
  • Samoocena u dzieci z ADHD.
  • Autonomia osób niepełnosprawnych w świetle prawa i pedagogiki specjalnej
  • Poczucie odpowiedzialności studentów wobec osób niepełnosprawnych
  • Wyobrażenia uczniów klas IV-VI szkół podstawowych dotyczące trudności w nauce.
  • Zadania nauczycieli wspomoagających i ich realizacja w świetle samooceny.
  • Praca korekcyjno - kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w czytaniu w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
  • Wyobrażenia młodzieży licealnej dotyczące zaburzeń mowy i osób nimi dotkniętych
  • Ideał wychowawcy i nauczyciela osób niepełnosprawnych w wyobrażeniach młodzieży.
  • Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób po leczeniu psychiatrycznym w Warsztatach Terapii Zajęciowej.
  • Oferta edukacyjna szkół specjalnych dla niesłyszących i słabo słyszących prezentowana w Internecie (studium porównawcze)
  • Rozumienie i stosowanie związków frazeologicznych przez osoby z uszkodzonym słuchem
  • Muzykoterapia jako forma pracy w Domu Opieki Społecznej
  • Kompleksowa opieka nad rozwojem dziecka z uszkodzonym narządem słuchu - Studium indywidualnego przypadku.
  • Elementy arteterapii stosowane w rehabilitacji osób upośledzonych umysłowo w Warsztatach Terapii Zajęciowej "Źródło".

2008

Prace magisterskie
  • Koncepcje wychowania słuchowego dzieci z uszkodzeniami słuchu i ich realizacje w praktyce w świetle literatury pedagogicznej z lat 1980-2004.
  • Zaspokajanie potrzeb dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w rodzinie. Indywidualne studium przypadku.
  • Skuteczność zastosowania ,,komunikacji totalnej" w szkołach dla niesłyszących i słabo słyszących w opinii nauczycieli
  • Potrzeby logopedyczne dzieci sześcioletnich na przykładzie grupy przedszkolnej.
  • Praca korekcyjno-kompensacyjna z dzieckiem zagrożonym trudnościami szkolnymi.
  • Problem nadpobudliwości psychoruchowej u dzieci w doświadczeniu i ocenie nauczycieli.
  • Hipoterapia jako metoda rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych.
  • Programy opieki psychopedagogicznej nad rodzinami po wykryciu uszkodzenia słuchu u niemowlecia.
  • Zastosowanie elementów arteterapii w pracy z dziećmi z upośledzeniem umysłowym
  • Koleżeńskie relacje między dziećmi słabo widzącymi w szkole specjalnej.
  • Dziecięce wyobrażenia dotyczace niepełnosprawnych rówiesników
  • Opiekuńczo-wychowawcza działalność Oddziału Dzieci Specjalnej Troski przy Zespole Szkół Podstawowych w Krasnobrodzie.
  • Elementy języka migowego w komunikowaniu się słyszących specjalistów z niesłyszącymi dziećmi rodziców niesłyszących

2007

Prace magisterskie
  • Rozumienie problemów osób niepełnosprawnych ruchowo przez gimnazjalistów, studentów i osoby po 50-tym roku życia. Studium porównawcze
  • Wychowanie dziecka z nadpobudliwością psychoruchową. Studium przypadku
  • Wsparcie studentów niesłyszących w społecznościach akademickich w Polsce
  • Metody rehabilitacji stosowane w placówkach opiekuńczo-wychowawczych dla osób niepełnosprawnych w Puławach. Studium porównawcze
  • Pokonywanie barier niepełnosprawności na przykładzie biografii osoby z mózgowym porażeniem dziecięcym
  • Trudności i osiągnięcia szkolne uczniów z uszkodzeniami słuchu w ich własnej ocenie
  • Pomoc pedagogiczna udzielana uczniom w świetlicy socjoterapeutycznej
  • Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów klasy integracyjnej
  • Poczucie wykluczenia społecznego u osób z uszkodzeniami słuchu
  • Emocjolnalne i społeczne trudności adaptacyjne dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym. Studium przypadku
  • Rozwój umiejętności komunikowania się dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w środowisku Domu Pomocy Społecznej w Matczynie
  • Marzenia ludzi niewidomych w okresie adolescencji
  • Uczestnictwo osób niesłyszących w kulturze na przykładzie członków Polskiego Związku Głuchych Oddziału w Bydgoszczy
  • Poszukiwanie wartości duchowych u ludzi uzależnionych od alkoholu w procesie duszpasterstwa.
  • Problemy osób niepełnosprawnych w opinii uczniów gimnazjum
  • Teatroterapia osób niepełnosprawnych jako forma rehabilitacji społecznej
  • Rozumowanie przez analogię dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim .
  • Lęk przed stygmatyzacją u rodziców dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i z lekkim upośledzeniem umysłowym. Badania porównawcze
  • Problemy rodziny wychowującej dziecko z wrodzonymi zaburzeniami układu nerwowego. Studium przypadku.
  • Osiągnięcia i trudności uczniów III klas integracyjnych szkoły podstawowej
  • Sposoby komunikowania się dzieci z autyzmem
  • Humor w procesie dydaktycznym

2006

Prace magisterskie
  • Kompetencja językowa a trudności w czytaniu u uczniów klas trzecich szkoły podstawowej.
  • Wczesna diagnostyka medyczna i jej znaczenie dla rozwoju i wychowania dzieci z wadami słuchu.
  • Postawy młodzieży wobec osób niepełnosprawnych.
  • Rola języka migowego w wychowaniu dzieci niesłyszących na Ukrainie.
  • Rozwój metod rehabilitacji osób z upośledzeniem umysłowym w świetle polskiej literatury pedagogicznej z lat 1974-2004.
  • Kompetencja językowa a trudności w czytaniu u uczniów klas 6 szkoły podstawowej.
  • Poczucie sensu życia osób niepełnosprawnych motorycznie w wieku 19-35 lat
  • Problemy matek wychowujących dzieci z uszkodzonym słuchem w świetle wspomnień Anny Domańskiej.
  • Pojęcie rewalidacji i rehabilitacji w polskiej pedagogice specjalnej
  • Rola kobiety w rodzinie dotkniętej alkoholizmem
  • Doświadczenia pracy z osobami niepełnosprawnymi we Lwowie.
  • System wartości i poczucie sensu życia u osób niewidomych
  • Specyfika problemów osób z zespołem Ushera na tle środowiska niesłyszących
  • Rozwijanie twórczości plastycznej u dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym
  • Udział rodziny we wczesnym usprawnianiu psychoruchowym i terapii logopedycznej dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym
  • Praca logopedyczna z dziećmi w wieku przedszkolnym.
  • Funkcjonowanie dzieci niepełnosprawnych w klasie integracyjnej
  • "Praca logopedów w opinii rodziców wychowujących dzieci z uszkodzeniami słuchu"

2005

Prace magisterskie
  • Wyobrażenia młodzieży klas licealnych na temat osób niepełnosprawnych.
  • Poczucie sensu życia u osób z niepełnosprawnością ruchową.
  • Tudności i osiągnięcia szkolne dzieci z rodzin z problemem alkoholowym.
  • Biblioterapia w pracy z młodzieżą społecznie niedostosowaną.
  • Normalizacja w edukacji dzieci niepełnosprawnych w szkołach integracyjnych.
  • Relacje miedzy rówieśnikami pełnosprawnymi i niepełnosprawnymi w przedszkolnej grupie integracyjnej.
  • Rozumienie pojęcia niepełnosprawności przez dzieci 6-letnie,10-letnie i 13-letnie.
  • Sposoby komunikowania się słyszących rodziców z niesłyszącymi dziećmi w świetle opinii młodzieży niesłyszącej.
  • Sposoby komunikowania się z dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym w rodzinie ( na przykładzie chłopca w wieku przedszkolnym).
  • Poczucie osamotnienia u osób niesłyszących i słabosłyszących.
  • Indywidualizacja nauczania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w opinii nauczycieli i rodziców"
  • Dom Pomocy społecznej "Senior" w Różance. Monografia placówki.
  • Metody stymulacji rozwoju dzieci z upośledzeniem umysłowym w Szkole Życia.
  • Emocjonalne przeżycia rodziców dzieci z uszkodzeniami słuchu.
  • Wydolność wychowawcza rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością słuchową.
  • Postawa do przyszłości u młodzieży wiejskiej i miejskiej.
  • Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów niepełnosprawnych w opinii nauczycieli szkół integracyjnych.
  • Obawy przed stygmatyzacją dzieci z uszkodzeniami słuchu u ich rodziców.
  • Postaci osób niesłyszących w wybranych filmach.
  • Wychowanie dziecka z zespołem Downa w rodzinie. Studium przypadku.
  • Sytuacja dziecka niesłyszącego z rodziny wiejskiej. Studium przypadku.
  • Trudności w czytaniu a osiągnięcia szkolne uczniów szkoły wiejskiej.
  • Funkcjonowanie dziecka z lekkim upośledzeniem umysłowym w ogólnodostępnej szkole podstawowej.
  • Plany życiowe młodzieży niepełnosprawnej ruchowo w Polsce i na Ukrainie.
  • Oczekiwania rodziców wobec dzieci niepełnosprawnych ruchowo w Polsce i na Ukrainie.
  • Plany życiowe młodzieży niesłyszącej.
  • Sposoby komunikowania sę osób niedosłyszących z niepełnosprawnością intelektualną.Analiza indywidualnych przypadków.
  • Związek słyszących dzieci niesłyszących rodziców ze środowiskiem osób niesłyszących
  • Samodzielność życiowa młodzieży niesłyszącej w jej ocenie.
  • Wartości w wychowaniu religijnym osób niepełnosprawnych intelektualnie.

2004

Prace magisterskie
  • Sytuacja rodzin wychowujących dzieci z uszkodzonym słuchem.
  • "Poczucie samotności rodziców wychowujących dzieci z uszkodzeniami słuchu"
  • Potrzeby osób niesłyszących w Sanoku.
  • Problemy rodzin wychowujących dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
  • Wpływ zajęć rewalidacyjnych na rozwój dzieci ze znacznym i głębokim uposledzeniem umysłowym
  • Studium rodziny wychowującej dziecko z poważną niepełnosprawnością(na przykł.17-letniego chłopca z zachowaniami autystycznymi).
  • Trudności szkolne dzieci z opóźnieniem w rozwoju umysłowym uczących się w ogólnodostepnych szkołach podstawowych
  • Możliwości edukacyjne i zawodowe osób z uszkodzonym słuchem (na podstawie literatury pedagogicznej z lat 1980-2003)
  • Rozwijanie umiejętności komunikowania się u dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim
  • Problem agresji u dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim.
  • "Mocne strony" dzieci z uszkodzeniami słuchu w opinii ich rodziców"
  • Studium przypadku dziecka ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu
  • Rola zabawy w rewalidacji dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolu integracyjnym
  • Studium przypadku dziecka z mozgowym porażeniem dziecięcym.
  • Poradnictwo dla rodzin wychowujących dzieci z uszkodzonym słuchem w opinii rodziców.
  • Studium rodziny wychowującej dziecko z autyzmem
  • Działania wychowawcze pielęgniarki na oddziale dziecięcym
  • Funkcjonowanie szkolne dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności w klasie integracyjnej
  • Plany życiowe młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną na przykładzie uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej
  • Metody wychowania językowego dzieci z uszkodzeniami słuchu w opinii rodziców.
  • Poglądy rodziców niesłyszących na temat wychowania językowego dziecka.
  • Wływ hipoterapii na rozwój psychomotoryczny osób z mózgowym porażeniem dziecięcym
  • Style komunikowania się nauczycieli z niesłyszącymi dziećmi
  • Dziecko z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w ogolnodostępnej szkole wiejskiej/studium pedagogiczne/.

2003

Prace magisterskie
  • Możliwość uczenia się języków obcych przez osoby z uszkodzeniem słuchu w opinii nauczycieli pracujących w szkołach specjalnych.
  • Pomoc rodzinom wychowującym dzieci z uszkodzeniami słuchu w opinii rodziców.
  • Wyobrażenia dotyczące osób niesłyszących w świetle badań rozumienia słów określających ludzi z uszkodzeniami słuchu.
  • Sposoby komunikowania się młodzieży niepełnosprawnej na przykładzie wychowanków Szkoły Specjalnej w Białej Podlaskiej.
  • Tożsamość młodzieży niesłyszącej w świetle badań ankietowych.
  • Specjalne potrzeby dzieci z uszkodzeniami słuchu w nauce czytania i pisania.
  • Wybrane metody rehabilitacji niesłyszących w świetle teorii opanowywania języka przez dziecko.
  • Formy i sposoby pomocy dla rodzin wychowujących dzieci z uszkodzonym słuchem w powiecie radomskim.
  • Formy i metody pracy Specjalistycznej Poradni Rehabilitacyjnej Dzieci i Młodzieży z wadą słuchu w Białej Podlaskiej.
  • Poczucie własnej wartości u osób z uszkodzonym słuchem.
  • Koncepcja komunikacji totalnej w ocenie nauczycieli pracujących z uczniami niesłyszącymi.
  • Metody pracy wychowawczej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Słabo Słyszących w Kutnie.

2002

Prace magisterskie
  • Studium rodziny wychowującej dzieci niesłyszące.
  • Metody i narzędzia oceny wzrokowo-słuchowej percepcji wypowiedzi słownej
  • Umiejętność komunikowania się a wyniki w nauce dzieci z uszkodzonym narządem słuchu w szkole integracyjnej.
  • Opieka logopedyczna nad dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym.
  • Poziom znajomości języka polskiego a samoocena osób z uszkodzonym słuchem.
  • Porównywanie umiejętności odczytywania wypowiedzi z ust u osób niesłyszących kształconych z zastosowaniem różnych metod.
  • Problemy rodziny wychowującej dziecko z jednostronnym uszkodzeniem słuchu
  • Dyslaksja jako przyczyna trudności szkolnych w opinii nauczycieli szkół podstawowych.
  • Trudności szkolne dzieci z uszkodzonym słuchem w szkołach ogólnokształcących.
  • Metody kształcenia języka dzieci niesłyszących stosowane w wybranych krajach świata.
  • Metoda fonogestów w opinii pedagogów pracujących z osobami niesłyszącymi.
  • Cele duszpasterstwa niesłyszących w Archidiecezji Lubelskiej i ich realizacja.
  • Specjalne potrzeby edukacyjne i trudności szkolne ucznia słabosłyszącego. Studium osoby.

2001

Prace magisterskie
  • Myśl surdopedagogiczna w Polsce w okresie międzywojennym