Kazimiera Krakowiak

prof. dr hab. Kazimiera Krakowiak

Wydział Nauk Społecznych - Instytut Pedagogiki
Katedra Pedagogiki Specjalnej

Stanowisko: Profesor


2024


Opinia w postępowaniu o nadanie tytułu profesora

  • Ocena całokształtu dorobku naukowego dr hab. prof. UW Grzegorza Szumskiego kandydata do tytułu profesora w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika

2018


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Język w świetle badań nad komunikowaniem się dzieci z uszkodzeniami słuchu
    [w:] Logopedia

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Udostępnianie języka metodą fonogestowej wizualizacji głosek

Opinia w postępowaniu o nadanie tytułu profesora

  • Ocena całokształtu dorobku naukowego dr hab. inż. Jolanty Zielińskiej prof. UP im. KEN w Krakowie

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Zróżnicowanie specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów jako wyzwanie dla szkoły ogólnodostępnej

2017


Książka naukowa recenzowana

  • Niepełnosprawni we wspólnocie zmierzającej do solidarności i odpowiedzialności

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Standardy, wytyczne i wskazówki do przygotowania oraz adaptacji narzędzi diagnostycznych i procesu diagnostycznego dla dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu
  • Standardy i wskazówki przygotowywania oraz adaptacji narzędzi diagnostycznych i procesu diagnostycznego dla dzieci i młodzieży odmiennych językowo i kulturowo
  • Wskazówki dotyczące dostosowania języka narzędzi diagnostycznych do specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych badanych osób
  • Założenia koncepcji diagnozy specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży
  • Variety of experiences of educating children and youth with hearing impairment
    [Różnorodność doświadczeń związanych z edukacją dzieci i młodzieży z wadą słuchu]

Członkostwo w komitecie redakcyjnym czasopisma naukowego

  • Członek Komitetu Redakcyjnego
    [w:] Logopedia
  • Rada Naukowa - Nowa Audiofonologia
    [w:] Nowa Audiofonologia

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Standardy, wytyczne i wskazówki do przygotowania oraz adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Metody i organizacja wczesnej diagnozy funkcjonalnej

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Różnice między obecną podstawą programową, a obowiązującą od września 2017 r.
  • Model wzajemnego wspierania się rozmówców doświadczających trudności komunikacyjnych
  • Nauka czytania osób z ubytkami słuchu

Udział w dyskusji panelowej na konferencji krajowej

  • Uczestnictwo w debacie w Belwederze „Polski kanon literacki w XXI wieku”

Usługi eksperckie w kraju

  • Zasady kompleksowego i skoordynowanego wsparcia osób z niepełnosprawnościami we wspólnocie zmierzającej do solidarności i odpowiedzialnego rozwoju

Członkostwo w krajowym zespole eksperckim

  • Zespół do spraw opracowania modelu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

2016


Rozdział w recenzowanej książce naukowej

  • Postępowanie logopedyczne z zastosowaniem metody fonogestów

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Wizualizacja mówienia i wielozmysłowe wspomaganie słuchania z zastosowaniem fonogestów
    [w:] Nowa Audiofonologia
  • Pedagogiczno -logopedyczna analiza projektu pt. "Model edukacji dwujęzycznej dzieci głuchych"
    [w:] Szkoła Specjalna
  • Propozycje zmian systemowych w zakresie kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi spowodowanymi przez uszkodzenia słuchu (niesłyszących, słabosłyszących, niedosłyszących)
    [w:] CZŁOWIEK NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ SPOŁECZEŃSTWO
  • Wychowanie językowe i terapia logopedyczna w programie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z głębokimi uszkodzeniami słuchu
    [w:] Logopedia

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Przemiany w rehabilitacji dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narzadu słuchu jako wyzwanie badawcze w aspekcie metodologicznym
  • Metody wychowania językowego osób niesłyszących
  • Mistrz, któremu nie było dane mieć uczniów - refleksja o doktorze Janie Siestrzyńskim (1788-1824)
  • My deaf child - who is she? Who is he?
    [Kim jest moje niesłyszące dziecko?]
  • Diagnoza surdologopedyczna
  • Wspólne doświadczanie języka (Rozważania o wychowaniu językowym dzieci z uszkodzeniami słuchu)

Hasło encyklopedyczne

  • Słowo

Recenzja w przewodzie habilitacyjnym

  • Recenzja rozprawy habilitacyjnej - dr Alina Maciejewska

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Udział Centrum Edukacji Niesłyszących i Słabosłyszących KUL w przemianach edukacji osób z uszkodzeniami słuchu

Członkostwo w krajowym zespole eksperckim

  • Zespól ekspertów do prac nad tworzeniem podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z przedmiotu język polski
  • Koordynator zespołu ekspertów do prac nad tworzeniem podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Członkostwo w innej organizacji krajowej

  • Polskie Towarzystwo Logopedyczne

Odznaczenie krajowe państwowe

  • Medal Komisji Edukacji Narodowej
  • Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski

Nagroda wewnętrzna

  • Nagroda indywidualna I stopnia przyznana przez Rektora Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawłą II
  • Nagroda indywidualna II stopnia

Działalność odczytowa

  • Wykład: Propozycje zmian systemowych w zakresie kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi spowodowanymi przez uszkodzenia słuchu (niesłyszących, słabosłyszących, niedosłyszących).

2015


Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Wizualizacja mówienia i wychowanie językowe z zastosowaniem fonogestów
  • Typologia zburzeń mowy u osób z uszkodzonym słuchem
  • Rozmowa człowieka słyszącego z niesłyszacym jako zjawisko kluczowe dla pedagogiki specjalnej i logopedii
  • Dylematy rodzin wychowujących dzieci z głębokimi uszkodzeniami słuchu

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • Odpowiedzialność za edukację osób z uszkodzeniami słuchu

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Kontekstualne i marketingowe czynniki popularności metod wychowania językowego osób z uszkodzeniami narządu słuchu a metodologia rzetelnego pomiaru ich skuteczności
  • Dziecko jako podmiot twórczo komunikujący sie z rzeczywistością

2014


Recenzja w przewodzie habilitacyjnym

  • Audiogenne uwarunkowania zaburzeń komunikacji językowej, 21/05/2014 ,
  • Dyslalia. O badaniu jakości wymowy w logopedii

2013


Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Cued Speech – a tool to enhance development, education and full family life
    [Fonogesty jako narzędzie służące poprawie w rozwoju, edukacji i życia rodzinnego]
  • Suffering on the deaf as a challange for life-long dialogue
    [Cierpienie niesłyszących jako wyzwanie do ustawicznego dialogu]

2012


Podręcznik akademicki

  • Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu

2011


Rozdział w recenzowanej książce naukowej

  • Nowe obszary potrzeb specjalnych osób z uszkodzonym słuchem w zakresie opieki duszpasterskiej

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Głuchoniemi czy wielojęzyczni? Problemy osób z uszkodzonym słuchem w przyswajaniu języka
    [w:] NEOFILOLOG

1986


Członkostwo w krajowej organizacji o charakterze naukowym

  • Polski Komitet Audiofonologii