Justyna Szulich-Kałuża

dr hab. Justyna Szulich-Kałuża (prof. KUL)

Wydział Nauk Społecznych - Instytut Dziennikarstwa i Zarządzania
Katedra Komunikacji Wizualnej i Nowych Mediów

Stanowisko: Profesor KUL

2023

Prace magisterskie
  • Obraz Lublina w fotografii dokumentalnej wybranych fotografów XX i XXI wieku
  • Kreowanie wizerunku artysty muzycznego na przykładzie członków zespołu Queen
  • Obraz kryzysu afgańskiego w relacjach CNN, Fox News i Al-Dżaziry z lat 2021-2022
  • Ewolucja radzieckiego kina propagandowego na przykładzie wybranych filmów wojennych
  • Stereotypy kobiet na łamach wybranych czasopism kobiecych w latach 2019-2021
  • Stereotypy polskiej prowincji w filmach i serialach nominowanych do Polskiej Nagrody Filmowej „Orły" w latach 2017-2022

2022

Prace magisterskie
  • Formy narracji o fikcyjnym świecie w grach wideo na przykładzie Dragon Age Inquisition
  • Obraz konfliktu w redakcji Programu Trzeciego Polskiego Radia w 2020 roku w wybranych materiałach medialnych
  • Sposób przedstawiania wydarzeń i postaci biblijnych w serialach „The Choisen”, „Biblia”. Analiza porównawcza
  • Infantylizm na Instagramie na wybranych przykładach 2020-2022
  • Różnorodność transmisji piłkarskich rozgrywek europejskich lig w wybranych stacjach telewizyjnych w latach 2010-2021 - analiza porównawcza

2021

Prace magisterskie
  • Obraz młodzieży w filmach wojennych "Miasto 44", "Kamienie na szaniec", "Furia" i "Dunkierka"
  • Systemy komunikacji wizualnej w polskich portach lotniczych na przykładzie Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina i Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin.

2020

Prace magisterskie
  • Filmowe obrazy nazizmu i komunizmu w wybranych europejskich produkcjach dokumentalnych powstałych po 2000 roku
  • Narzędzia kreowania polityki migracyjnej w wybranych europejskich kampaniach społecznych z lat 2015-2019
  • SPOSOBY POPULARYZACJI TURYSTYKI W PROGRAMACH PODRÓŻNICZYCH "BOSO PRZEZ ŚWIAT" I "LOS ESPAÑOLES POR EL MUNDO" - ANALIZA PORÓWNAWCZA
  • Wizualizacje emocji na fotografiach konkursowych World Press Photo w latach 2009-2018

2019

Prace magisterskie
  • Wzory pełnienia kobiecych ról społecznych w filmach nagrodzonych Oskarem w latach 2010-2018
  • Formy komunikacji z użytkownikiem w kulturze uczestnictwa na podstawie vlogów Krzysztofa Gonciarza

2018

Prace magisterskie
  • Formy popularyzacji e-sportu
  • Sposoby kreacji antybohatera w literaturze i filmie na przykładzie Hannibala Lectera
  • Przejawy i formy kultury obnażania na portalach społecznościowych: Facebook i Instagram
  • Obraz superbohatera na podstawie wybranych ekranizacji komiksów wytwórni DC Comics i Marvel Comics
  • Formy i funkcje muzyki filmowej Hansa Zimmera w wybranych filmach
  • Prawa i opowiązki dziennikarza w zakresie ochrony praw człowieka na przykładzie wybranych programów społeczno- interwencjnych

2017

Prace licencjackie
  • Funkcja edukacyjna kanału YouTube na przykładzie videobloga "Polimaty" Radosława Kotarskiego.
  • Podtrzymywanie więzi z bliskimi przez kanały komunikacji pośredniej na podstawie wywiadów z uczestnikami wymiany ERASMUS i AIESEC
  • Prasowy obraz rezygnacji Benedykta XVI w wybranych polskich tygodnikach opiniotwórczych
  • Nowe formy ewangelizacji na przykładzie videobloga o. Adama Szustaka "#jeszcze5minutek"
  • Synod o rodzinie w dyskursie prasowym Gazety Wyborczej
  • Obraz kobiet związanych z mafią w materiałach dziennikarskich Ewy Ornackiej
  • Elementy świata grozy w ekranizacjach powieści „Lśnienie” Stephena Kinga
  • Różnice i bariery międzykulturowe w programie Wojciecha Cejrowskiego "Boso przez świat: Ziemia Święta"
  • Cechy wybranych bohaterów w filmach Stanleya Kubricka
  • Różnorodność modeli rodziny w filmach "Listy do M" i "Listy do M 2"
Prace magisterskie
  • Motyw dziennikarskiej manipulacji w filmach "Informator", "Wolny strzelec" oraz "Pierwsza strona"
  • Filmowe kreacje zła w twórczości Quentina Tarantino
  • "Dyskurs o uchodźcach w wybranych mediach społecznościowych w latach: 2015-2016."
  • Media jako narzędzia kreowania wizerunku współczesnych celebrytów
  • Popkulturowe formy wyrażania polskiego patriotyzmu
  • Style życia propagowane w programach lifestylowch na przykładzie "Pytanie na śniadanie" i "Dzień dobry TVN"
  • Role kobiety w Islamie w publikacjach magazynu National Geographic. Analiza porównawcza wydań polskich i amerykańskich
  • Portrety kobiet w horrorach na przykładzie filmów: "Naznaczony", "Obecność", "Sierociniec" i "Inni"

2016

Prace licencjackie
  • Style komunikacji medialnej Alexa Fergusona w latach 2005-2013
  • Symbolika świąt Bożego Narodzenia w wybranych reklamach audiowizualnych
  • Archetypy kobiecości w mitologii greckiej upowszechniane w magazynie "Zwierciadło"
  • Formy promocji zdrowego stylu życia na podstawie aktywności medialnej Ewy Chodakowskiej i Anny Lewandowskiej
  • Obraz dziennikarza w polskich serialach "Samo Życie" oraz "Singielka"
  • Obraz dziennikarza śledczego ukazany w trylogii Millenium Stiega Larssona
  • Motywy i formy w twórczości Andrzeja Stasiuka
Prace magisterskie
  • Medialny wizerunek EURO 2012 na łamach "Przeglądu Sportowego"
  • Świat wartości w animowanych filmach wytwórni The Walt Disney Company
  • Symbolika w fabule "Dekalogu" Krzysztofa Kieślowskiego
  • Kobiece ciało w fotografii: między ukazaniem piękna a uprzedmiotowieniem
  • Proces islamizacji Europy w dyskursie prasowym polskich tygodników opiniotwórczych z lat 2010-2015.

2015

Prace licencjackie
  • Wizerunek Papieża Franciszka w polskich tygodnikach opiniotwórczych: "Polityka", "Newsweek", "Do Rzeczy, "wSieci" w latach 2013-2014
  • Dyskusja o gender na łamach tygodników : "Gość Niedzielny", "Newsweek", "Polityka" w latach: 2012-2014
  • Relacja lekarz - pacjent w serialu "Lekarze" i na podstawie badań w Poradni Zdrowia KUL - analiza porównawcza.
  • Funkcja terapeutyczna tańca w filmach "Step up", "Wytańczyć marzenia" oraz "Billy Elliot"
  • Product placement jako narzędzie komunikacji marketingowej w serialu "Prawo Agaty".
  • Obraz społeczeństwa rosyjskiego w reportażach Barbary Włodarczyk pt. "Szerokie tory"
  • Blog jako narzędzie kreowania wizerunku- na przykładzie blogów modowych: macademiangirl.com i mrvintage.pl.
  • Specyfika przekazu treści religijnych w felietonach Szymona Hołowni.
  • Wielość kultur i religii w reportażach Martyny Wojciechowskiej z cyklu ,,Kobieta na krańcu świata".
  • Style komunikacji medialnej Josepa Guardioli i José Mourinho w latach 2010-2012 – analiza porównawcza.
Prace magisterskie
  • Wizerunek Unii Europejskiej na portalach społecznościowych YouTube i Facebook w 2014 roku.
  • Aspekty retoryczne w wybranych przemówieniach prezydenta Baracka Obamy
  • Cechy dziennikarstwa podróżniczego na przykładzie twórczości literackiej Wojciecha Cejrowskiego i Beaty Pawlikowskiej

2014

Prace licencjackie
  • Product placement jako narzędzie komunikacji marketingowej na przykładzie serialu „Przepis na życie”
  • Wizerunek medialny Marszu Niepodległości 2013 w stacji TVN.
  • Hip-hop w wybranych programach telewizyjnych- komercjalizacja czy estetyzacja sztuki ulicy.
  • Fenomen kanału Max Kolonko - MaxTV w serwisie YouTube
  • Cechy dziennikarstwa motoryzacyjnego w Polsce na przykładzie wybranych programów w stacji TVN Turbo
  • Inspiracje literaturą anglo-amerykańską w tekstach utworów zespołu Iron Maiden
  • Sukcesy i porażki reprezentacji polskich siatkarzy na Mistrzostwach Europy (2009) i Świata (2010) na łamach "Przeglądu Sportowego".
  • Fenomen popularności tanecznych programów telewizyjnych w Polsce, na podstawie programu "You Can Dance".
  • Treść i forma publikacji o abdykacji Benedykta XVI na stronach deon.pl i onet.pl
  • Portal społecznościowy Twitter jako nowy kanał komunikacyjny i informacyjny dziennikarzy sportowych
  • "Nowy feminizm" w nauczaniu Jana Pawła II
  • Dziennikarskie formy przekazu treści kulturowych w programie "Boso przez świat"
  • Świat wartości upowszechniony w serii filmów animowanych: "Shrek", "Shrek II", "Shrek Trzeci" i "Shrek Forever".
  • Obraz kobiety w czasopiśmie „Familia” w latach 2008-2011
  • Wybrane skandale w biografii Britney Spears- analiza skutków
Prace magisterskie
  • Pasje kobiet w reportażach Martyny Wojciechowskiej z cyklu "Kobieta na krańcu świata"
  • Obraz kibica w wybranych filmach dokumentalnych z lat 2003-2012.
  • Wizerunek Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w opinii jego studentów i wykładowców oraz uczestników Uniwersytetu Trzeciego Wieku.

2013

Prace licencjackie
  • Wizerunek afrykańskich władców w reportażach literackich Ryszarda Kapuścińskiego.
  • Prasa drukowana czy elektroniczna - preferencje studentów Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
  • Obrazy wojny w nagradzanych fotoreportażach na przełomie XX i XXI wieku
  • Cechy dziennikarstwa kulinarno-podróżniczego Roberta Makłowicza
  • Obraz kobiet na podstawie tryptyku filmowego Krzysztofa Kieślowskiego: ,,Trzy Kolory"
  • Treść i forma kategorii: "Książki" i "Literatura" na portalach Wiadomości24 i Infotuba w roku 2012.
  • Cechy kampanii wyborczej do parlamentu ukraińskiego w 2012 roku na podstawie artykułów z " ............................."

2011

Prace licencjackie
  • Obraz katastrofy smoleńskiej kreowany na łamach ,,Newsweek Polska" w okresie od 10 kwietnia do 10 października 2010 roku
  • Ewolucja pism o grach komputerowych w Polsce na podstawie czasopisma "Cd-Action" z lat 1996, 2000, 2004, 2008 i 2011.
  • Dyskusja o zapłodnieniu in-vitro w czasopismach Newsweek Polska, Polityka i Gość Niedzielny w latach 2008 - 2010
  • Obraz Kościoła katolickiego w Newsweek Polska w latach 2006 - 2009
  • Rola rzecznika prasowego w kreowaniu wizerunku klubu sportowego Górnik Łęczna S.A.
  • Odbiór socjotechnik w wybranych reklamach telewizyjnych sieci Play wśród studentów uczelni lubelskich
  • Model rzecznika prasowego w opinii studentów Dziennikarstwa i Politologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II

2010

Prace magisterskie
  • Rola marketingu społecznego w działalności NSZZ Solidarność Regionu Środkowowschodniego w latach 2001-2008
  • Wizerunek myśliwego w świadomości mieszkańców Chełma
  • Rola mediów w edukacji na przykładzie Gimnazjum nr 8 w Chełmie
  • Wzory zachowań kibiców sportowych wybranych klubów piłkarskich Lubelszczyzny
  • Promowanie kultury w prasie na przykładzie "Wprost" i "Newsweek" w latach 2007 - 2009
  • Koncepcja "nowych ubogich" w zglobalizowanym świecie w ujęciu Zygmunta Baumana
  • Treść i forma reklamy społecznej w Polsce
  • Wartości życiowe i aspiracje edukacyjne maturzystów na przykładzie IV Liceum Ogólnokształcącego w Chełmie
  • Wartość patriotyzmu w społeczeństwie globalnym
  • Społeczny odbiór filmu "Popiełuszko - wolność jest w nas" w prasie polskiej w roku 2009
  • Rola Internetu w kształtowaniu postaw młodzieży gimnazjalnej

2009

Prace magisterskie
  • Internet jako środek komunikacji młodzieży w społeczeństwie globalnym
  • Wzór kobiecości upowszechniany na łamach "Wysokich Obcasów" w latach 2006 - 2008
  • Rola Internetu w edukacji osób niepełnosprawnych
  • Męskie i kobiece kody komunikacyjne
  • Czas wolny osób bezrobotnych z terenu powiatu krasnostawskiego
  • Funkcje socjalizacyjne czasopism dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym na przykładzie "Świerszczyka" z 2007 roku
  • Formy komunikowania w Internecie
  • Kształtowanie tożsamości dziecka w wieku przedszkolnym w rodzinie
  • Role społeczne kobiet lansowane w prasie kobiecej - Na podstawie analizy miesięcznika "Zwierciadło" z 2007 roku
  • Rola książki w życiu młodzieży licealnej Lublina
  • Kultura studentów Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II i Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
  • Wartości i cele życiowe w programach telewizji publicznej - na przykładzie programu "Spotkajmy się" emitowanego w 2008 roku

2008

Prace magisterskie
  • Socjologiczne aspekty funkcjonowania mediów w rodzinie.
  • Rola edukacji w społeczeństwie informacyjnym
  • Eutanazja dylemat życia i śmierci w opinii młodzieży XVIII Liceum Ogólnokształcącego w Lublinie.
  • Modele wychowania do mediów w świadomości rodziców dzieci klas czwartych wybranych szkół podstawowych Lublina i Kraśnika.
  • Stereotyp kobiety kreowany w reklamie telewizyjnej - na przykładzie stacji TVN w roku 2007
  • Współczesny ideał kobiecości w opinii studentów na podstawie badań w uczelniach warszawskich
  • Funkcja socjalizacyjna warsztatów terapii zajęciowej na przykładzie Warsztatów Terapii Zajęciowej przy Integracyjnym Stowarzyszeniu Osób Niepełnosprawnych "Prometeusz" w Chełmie
  • Hierarchia wartości życiowych młodzieży liceów ogólnokształcących w Chełmie i w Warszawie.
  • Tożsamość etniczno-kulturowa Ormian na terenie południowo - wschodniej Polski
  • Obraz kobiety w reklamie telewizyjnej na przykładzie wybranych reklam pierwszego i drugiego programu Telewizji Polskiej pochodzących z 2007 r.
  • Różnorodność postaw patriotycznych Polaków na podstawie analizy publikacji tygodnika "Polityka" w latach 1989 - 2003.
  • Współczesny ideał męskości w opinii studentek uczelni warszawskich
  • Media elektroniczne - korzyści i zagrożenia społeczne.

2007

Prace magisterskie
  • Amerykańskie wzory kulturowe w polskich mediach po 1989 roku na podstawie analizy zawartości tygodnika "Wprost"
  • Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych
  • Rola mediów w kształtowaniu kultury globalnej
  • Model rodziny kierowany w polskich mediach w latach 2000-2006 - na przykładzie miesięcznika "Twój styl"
  • Przemiany krupiowskiej obrzędowości weselnej na przykładzie miejscowości Kadzidło
  • Książka jako produkt komercyjny- na przykladzie serii książek o Harrym Potterze
  • Wpływ czynników kulturowych na zjawisko Coming Out we współczesnych społeczeństwach
  • Rola kultury osobistej w środowisku pracy policjantów i przedsiębiorców
  • Miejsce wartości witalnych w kulturze popularnej
  • Przejawy kultury lokalnej na przykładzie miasta Biłgoraj
  • Rola książki w życiu młodzieży licealnej Kraśnika
  • Wizerunek ciała kobiecego w kulturze polul;arnej na przykładzie czasopism: "Twój Styl" i "Przyjaciółka"w latach 2005-2006
  • Kultura obyczajowa współczesnych Żydów w Nowym Jorku
  • Tożsamość społeczno- kulturowa mieszkańców Kurowa
  • Stereotypy wybranych narodów Unii Europejskiej wśród licealistów warszawskich
  • Reklama dziecięca w telewizji publicznej- jej treść i funkcjonowanie
  • Funkcja socjalizacyjna telewizyjnych programow dla dzieci - na podstawie analizy zawartości programu "Domisie"

2006

Prace magisterskie
  • Godność człowieka chorego w nauczaniu Jana Pawła II
  • Rola książki w życiu młodzieży licealnej miasta Dęblina
  • Modele wychowania do mediów w świadomości rodziców dzieci klas IV wybranych szkół podstawowych Zamościa i Werbkowic
  • Obraz pracownika socjalnego w świadomości osób korzystających z pomocy społecznej w Gminie Kozienice