S. dr hab. Maria Opiela (prof. KUL)
Wydział Nauk Społecznych - Instytut PedagogikiKatedra Historii Wychowania, Opieki i Pedagogiki Społecznej
Stanowisko: Profesor KUL
Wypromowane prace dyplomowe
2023
Rozprawy doktorskie
- Kompetencje emocjonalne i sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych przez nauczycieli wychowania przedszkolnego
- Profilaktyczna funkcja integralnego rozwoju i wychowania dziecka w rodzinie. Studium teoretyczno-empiryczne
2022
Prace magisterskie
- Znaczenie środowiska rodzinnego w kształtowaniu postaw patriotycznych dzieci w wieku przedszkolnym w opinii rodziców i nauczycieli
- Znaczenie zabawy w rozwoju i wychowaniu dziecka w wieku poniemowlęcym w opinii rodziców i opiekunów
- Organizacja pracy w przedszkolu a relacje dzieci z rówieśnikami w czasie pandemii w opinii nauczycieli
- Znaczenie wartości chrześcijańskich przekazywanych w rodzinach Domowego Kościoła Ruchu Światło - Życie dla religijnego wychowania dzieci w opinii rodziców
- Znaczenie współpracy nauczyciela z rodzicami w przebiegu procesu adaptacji dziecka do przedszkola. Studium empiryczne
- Rola rodziców i nauczycieli w kształtowaniu samodzielności dziecka w wieku przedszkolnym. Studium empiryczne
2021
Rozprawy doktorskie
- Integralne wychowanie osoby we Wspólnocie "Wiara i Światło" na podstawie badań w wybranych polskich Wspólnotach
Prace magisterskie
- Znaczenie edukacji przedszkolnej w rozwoju i wychowaniu dziecka na przykładzie wybranych przedszkoli integracyjnych
- Wartość przeżywania macierzyństwa i ojcostwa dla integralnego rozwoju i wychowania dziecka w opinii rodziców dzieci w wieku przedszkolnym
2020
Prace magisterskie
- Oczekiwania rodziców wobec nauczyciela wychowania przedszkolnego w wybranych placówkach Gminy Jabłonna
- Znaczenie rodziny w integralnym rozwoju i wychowaniu dziecka w wieku przedszkolnym w opinii studentów Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
- Reklamy a funkcjonowanie dzieci w wieku przedszkolnym w opinii rodziców
- Muzyka w stymulowaniu integralnego rozwoju i wychowania małego dziecka - studium empiryczne
- Wychowawcze następstwa spożywania alkoholu przez dorosłych w obecności małego dziecka w rodzinie
2019
Rozprawy doktorskie
- Integralny rozwój i wychowanie małego dziecka jako zadanie rodziców w katolickiej myśli pedagogicznej w Polsce XX wieku
Prace magisterskie
- Znaczenie relacji małżeńskich w integralnym rozwoju dziecka w opinii studentów Instytutu Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
- Oddziaływanie mediów na integralny rozwój dzieci w wieku przedszkolnym w opinii rodziców
- Integralne wychowanie dziecka w rodzinie patchworkowej
- Wspomaganie integralnego rozwoju dziecka zdolnego w opinii nauczycieli przedszkoli w Lublinie
2017
Prace magisterskie
- Edukacja matematyczna w integralnym rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym
- Zaburzenia w rozwoju wychowanków Pogotowia Opiekuńczego w Lublinie. Studium przypadku
- Znaczenie gier i zabaw w rozwoju i wychowaniu dziecka w wieku przedszkolnym w opinii nauczycieli edukacji przedszkolnej
- Rola rodziców w opiece nad dzieckiem w świetle opinii społeczności lokalnej Gminy Gorzków
- Rola ojca w rozwoju i edukacji małego dziecka w opinii studentów pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
- Aktywność twórcza dzieci w edukacji przedszkolnej. Studium empiryczne
2016
Prace magisterskie
- Wychowanie i opieka nad dzieckiem z autyzmem w rodzinie i szkole w świetle literatury przedmiotu
- Metody i formy rozwijania czytelnictwa dzieci pięcioletnich na przykładzie wybranych przedszkoli województwa lubelskiego
- Formy opieki i wychowania małego dziecka w Polsce w XX - XXI wieku
- Gotowość dzieci sześcioletnich do podjęcia obowiązku szkolnego na podstawie badań własnych
- Obraz nauczyciela u dzieci w wieku przedszkolnym na przykładzie Przedszkola Publicznego im. Janusza Korczaka w Parczewie
- Rozwijanie aktywności twórczej dzieci w wieku przedszkolnym w wybranych przedszkolach województwa lubelskiego
- Postawy rodzicielskie w wychowaniu dzieci w wieku przedszkolnym na przykładzie badań własnych
- Oddziaływanie mediów na dzieci w wieku przedszkolnym w świetle badań własnych
2013
Prace licencjackie
- Wybrane czynniki warunkujące adaptację dzieci trzyletnich w przedszkolu na przykładzie Publicznego Przedszkola nr. 73 w Lublinie
- Znaczenie aktywności ruchowej w integralnym rozwoju i wychowaniu dziecka w wieku przedszkolnym. Na przykładzie Katolickiego Przedszkola im. Św. Franciszka z Asyżu w Lublinie.
- Znaczenie zajęć plastycznych w integralnym rozwoju i wychowaniu dziecka w wieku przedszkolnym. Na przykładzie Przedszkola Niepublicznego im. „Przyjaciół Kubusia Puchatka” w Białej Podlaskiej.
- Ideał wychowawcy w systemie prewencyjnym księdza Bosko na przykładzie wybranych przedszkoli Sióstr Salezjanek.
- Zewnętrzne uwarunkowania edukacji przedszkolnej dziecka niesłyszącego. Na przykładzie Oddziału Przedszkolnego w Szkole Podstawowej nr 55 dla Dzieci Niesłyszących i Słabo Słyszących im. Jana Pawła II w Lublinie.
- Znaczenie wychowania zdrowotnego w społecznym funkcjonowaniu dziecka w wieku przedszkolnym. Na przykładzie przedszkola z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Ślęzakach.
- Oczekiwania rodziców wobec przedszkola. Na przykładzie Przedszkola przy Szkole Podstawowej im. Batalionów Chłopskich w Jaślikowie i Przedszkola Teatralnego nr 8 w Krasnymstawie.
- Społeczne funkcjonowanie dzieci z trudnościami edukacyjnymi w wieku przedszkolnym . Na przykładzie Przedszkola w Zespole Szkół w Gręzówce.
- Praca z dzieckiem zdolnym w przedszkolu. Na przykładzie Przedszkola Samorządowego w Woli Zarczyckiej
- Aktywność twórcza dziecka w wychowaniu przez sztukę na przykładzie wybranych przedszkoli w Lublinie.
2012
Prace licencjackie
- Znaczenie zabaw i gier dydaktycznych w edukacji społecznej 5 latka.
- Znaczenie współpracy rodzica z nauczycielem w edukacji społecznej dziecka przedszkolnego
- Liczba rodzeństwa, a funkcjonowanie dziecka w przedszkolu.
- Relacje z rówieśnikami a samoocena dziecka 6 - letniego.
- Funkcja bajek w edukacji przedszkolnej dziecka.
- Adaptacja dziecka 3-letniego w warunkach przedszkolnych.
- Relacje z rówieśnikami a rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym.
- Funkcje przedszkola w kształtowaniu wrażliwości muzycznej u dzieci 5-letnich