Maria Opiela

S. dr hab. Maria Opiela (prof. KUL)

Wydział Nauk Społecznych - Instytut Pedagogiki
Katedra Historii Wychowania, Opieki i Pedagogiki Społecznej

Stanowisko: Profesor KUL

2023

Rozprawy doktorskie
  • Kompetencje emocjonalne i sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych przez nauczycieli wychowania przedszkolnego
  • Profilaktyczna funkcja integralnego rozwoju i wychowania dziecka w rodzinie. Studium teoretyczno-empiryczne

2022

Prace magisterskie
  • Znaczenie środowiska rodzinnego w kształtowaniu postaw patriotycznych dzieci w wieku przedszkolnym w opinii rodziców i nauczycieli
  • Znaczenie zabawy w rozwoju i wychowaniu dziecka w wieku poniemowlęcym w opinii rodziców i opiekunów
  • Organizacja pracy w przedszkolu a relacje dzieci z rówieśnikami w czasie pandemii w opinii nauczycieli
  • Znaczenie wartości chrześcijańskich przekazywanych w rodzinach Domowego Kościoła Ruchu Światło - Życie dla religijnego wychowania dzieci w opinii rodziców
  • Znaczenie współpracy nauczyciela z rodzicami w przebiegu procesu adaptacji dziecka do przedszkola. Studium empiryczne
  • Rola rodziców i nauczycieli w kształtowaniu samodzielności dziecka w wieku przedszkolnym. Studium empiryczne

2021

Rozprawy doktorskie
  • Integralne wychowanie osoby we Wspólnocie "Wiara i Światło" na podstawie badań w wybranych polskich Wspólnotach
Prace magisterskie
  • Znaczenie edukacji przedszkolnej w rozwoju i wychowaniu dziecka na przykładzie wybranych przedszkoli integracyjnych
  • Wartość przeżywania macierzyństwa i ojcostwa dla integralnego rozwoju i wychowania dziecka w opinii rodziców dzieci w wieku przedszkolnym

2020

Prace magisterskie
  • Oczekiwania rodziców wobec nauczyciela wychowania przedszkolnego w wybranych placówkach Gminy Jabłonna
  • Znaczenie rodziny w integralnym rozwoju i wychowaniu dziecka w wieku przedszkolnym w opinii studentów Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
  • Reklamy a funkcjonowanie dzieci w wieku przedszkolnym w opinii rodziców
  • Muzyka w stymulowaniu integralnego rozwoju i wychowania małego dziecka - studium empiryczne
  • Wychowawcze następstwa spożywania alkoholu przez dorosłych w obecności małego dziecka w rodzinie

2019

Rozprawy doktorskie
  • Integralny rozwój i wychowanie małego dziecka jako zadanie rodziców w katolickiej myśli pedagogicznej w Polsce XX wieku
Prace magisterskie
  • Znaczenie relacji małżeńskich w integralnym rozwoju dziecka w opinii studentów Instytutu Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
  • Oddziaływanie mediów na integralny rozwój dzieci w wieku przedszkolnym w opinii rodziców
  • Integralne wychowanie dziecka w rodzinie patchworkowej
  • Wspomaganie integralnego rozwoju dziecka zdolnego w opinii nauczycieli przedszkoli w Lublinie

2017

Prace magisterskie
  • Edukacja matematyczna w integralnym rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym
  • Zaburzenia w rozwoju wychowanków Pogotowia Opiekuńczego w Lublinie. Studium przypadku
  • Znaczenie gier i zabaw w rozwoju i wychowaniu dziecka w wieku przedszkolnym w opinii nauczycieli edukacji przedszkolnej
  • Rola rodziców w opiece nad dzieckiem w świetle opinii społeczności lokalnej Gminy Gorzków
  • Rola ojca w rozwoju i edukacji małego dziecka w opinii studentów pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
  • Aktywność twórcza dzieci w edukacji przedszkolnej. Studium empiryczne

2016

Prace magisterskie
  • Wychowanie i opieka nad dzieckiem z autyzmem w rodzinie i szkole w świetle literatury przedmiotu
  • Metody i formy rozwijania czytelnictwa dzieci pięcioletnich na przykładzie wybranych przedszkoli województwa lubelskiego
  • Formy opieki i wychowania małego dziecka w Polsce w XX - XXI wieku
  • Gotowość dzieci sześcioletnich do podjęcia obowiązku szkolnego na podstawie badań własnych
  • Obraz nauczyciela u dzieci w wieku przedszkolnym na przykładzie Przedszkola Publicznego im. Janusza Korczaka w Parczewie
  • Rozwijanie aktywności twórczej dzieci w wieku przedszkolnym w wybranych przedszkolach województwa lubelskiego
  • Postawy rodzicielskie w wychowaniu dzieci w wieku przedszkolnym na przykładzie badań własnych
  • Oddziaływanie mediów na dzieci w wieku przedszkolnym w świetle badań własnych

2013

Prace licencjackie
  • Wybrane czynniki warunkujące adaptację dzieci trzyletnich w przedszkolu na przykładzie Publicznego Przedszkola nr. 73 w Lublinie
  • Znaczenie aktywności ruchowej w integralnym rozwoju i wychowaniu dziecka w wieku przedszkolnym. Na przykładzie Katolickiego Przedszkola im. Św. Franciszka z Asyżu w Lublinie.
  • Znaczenie zajęć plastycznych w integralnym rozwoju i wychowaniu dziecka w wieku przedszkolnym. Na przykładzie Przedszkola Niepublicznego im. „Przyjaciół Kubusia Puchatka” w Białej Podlaskiej.
  • Ideał wychowawcy w systemie prewencyjnym księdza Bosko na przykładzie wybranych przedszkoli Sióstr Salezjanek.
  • Zewnętrzne uwarunkowania edukacji przedszkolnej dziecka niesłyszącego. Na przykładzie Oddziału Przedszkolnego w Szkole Podstawowej nr 55 dla Dzieci Niesłyszących i Słabo Słyszących im. Jana Pawła II w Lublinie.
  • Znaczenie wychowania zdrowotnego w społecznym funkcjonowaniu dziecka w wieku przedszkolnym. Na przykładzie przedszkola z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Ślęzakach.
  • Oczekiwania rodziców wobec przedszkola. Na przykładzie Przedszkola przy Szkole Podstawowej im. Batalionów Chłopskich w Jaślikowie i Przedszkola Teatralnego nr 8 w Krasnymstawie.
  • Społeczne funkcjonowanie dzieci z trudnościami edukacyjnymi w wieku przedszkolnym . Na przykładzie Przedszkola w Zespole Szkół w Gręzówce.
  • Praca z dzieckiem zdolnym w przedszkolu. Na przykładzie Przedszkola Samorządowego w Woli Zarczyckiej
  • Aktywność twórcza dziecka w wychowaniu przez sztukę na przykładzie wybranych przedszkoli w Lublinie.

2012

Prace licencjackie
  • Znaczenie zabaw i gier dydaktycznych w edukacji społecznej 5 latka.
  • Znaczenie współpracy rodzica z nauczycielem w edukacji społecznej dziecka przedszkolnego
  • Liczba rodzeństwa, a funkcjonowanie dziecka w przedszkolu.
  • Relacje z rówieśnikami a samoocena dziecka 6 - letniego.
  • Funkcja bajek w edukacji przedszkolnej dziecka.
  • Adaptacja dziecka 3-letniego w warunkach przedszkolnych.
  • Relacje z rówieśnikami a rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym.
  • Funkcje przedszkola w kształtowaniu wrażliwości muzycznej u dzieci 5-letnich