dr Marta Buk-Cegiełka

Wydział Nauk Społecznych - Instytut Pedagogiki
Katedra Dydaktyki, Edukacji Szkolnej i Pedeutologii

Stanowisko: Adiunkt posiadający stopień naukowy dr


2024


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Inspirowanie dzieci do twórczości literackiej na I etapie edukacyjnym
    [w:] Państwo i Społeczeństwo

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Praktyki zawodowe w procesie kształcenia nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w opinii studentów

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • Funkcjonowanie szkoły i jej podmiotów wobec wyzwań cywilizacyjnych – teoria, badania, projektowanie zmian. Tom II

2023


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • KLARYFIKACJA WARTOŚCI WOLNOŚCI PRZEZ UCZNIÓW W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
    [w:] ЗБІРНИК НАУКОВИХ ПРАЦЬ "ВІСНИК ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ" СЕРІЯ «ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ» (ISSN: 2218-7650)
  • Religiosity and Secularization of Polish Youth in the 21st Century. Quantitative Research Analysis
    [Religijność i sekularyzacja polskiej młodzieży w XXI wieku. Analiza badań ilościowych]
    [w:] Rocznik Teologii Katolickiej

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Zastosowanie metody projektów w kształtowaniu kompetencji matematycznych uczniów w edukacji wczesnoszkolnej
  • Miłość jako wartość i jej rodzaje - Wartość miłości w świetle podstawy programowej dla I etapu edukacyjnego
  • Metoda projektów w edukacji matematycznej uczniów w wieku wczesnoszkolnym

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Nauczyciel wobec dziecka migranta doznającego cierpienia

2022


Książka naukowa recenzowana

  • Aksjologiczny potencjał środowiska wiejskiego źródłem szans integralnego rozwoju i wielostronnej aktywności uczniów. T. I. Przyroda - Ekologia - Praca rolnika - Przedsiębiorczość - Kultura ludowa - Integracja społeczna

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

  • Klaryfikacja wartości zdrowia przez dzieci w edukacji wczesnoszkolnej ważnym ogniwem edukacji prozdrowotnej

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • The Image of a Lonely Child in a Modern Family
    [Obraz osamotnionego dziecka we współczesnej rodzinie]
    [w:] Roczniki Pedagogiczne
  • VALUE CLARIFICATION PROVIDED BY CHILDREN AT THE EARLY SCHOOL AGE IN LIGHT OF THE OF SOCIAL LEARNING THEORY
    [KLARYFIKACJA WARTOŚCI PRZEZ DZIECI W WIEKU WCZESNOSZKOLNYM W ŚWIETLE TEORII SPOŁECZNEGO UCZENIA SIĘ]
    [w:] HUMANITAS Pedagogy and Psychology, (ISSN: 2956-3992)

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Klaryfikacja wartości odpowiedzialności przez uczniów w edukacji wczesnoszkolnej
  • Klaryfikacja wartości zdrowia przez dzieci w edukacji wczesnoszkolnej ważnym ogniwem edukacji prozdrowotnej

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • Wybrane problemy pedagogiki wczesnoszkolnej. Teoria, badania, praktyka

2021


Rozdział w recenzowanej książce naukowej

  • Sukces zawodowy w percepcji nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Badania wybranych nauczycieli województwa lubelskiego

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Środowisko miejskie a rozwój kulturowy dziecka w wieku wczesnoszkolnym na przykładzie miasta Świdnik
  • Sukces zawodowy w percepcji nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Badania wybranych nauczycieli województwa lubelskiego

Podręcznik szkolny

  • Pierwszy elementarz. Pisanie i czytanie
  • Pierwszy elementarz. Matematyka

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • Funkcjonowanie szkoły i jej podmiotów wobec wyzwań cywilizacyjnych – teoria, badania, projektowanie zmian

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Samotność małego dziecka - szansa czy zagrożenie?
  • Sukces zawodowy w percepcji nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Badania wybranych nauczycieli województwa lubelskiego

Udział w festiwalu nauki

  • XVII Lubelski Festiwal Nauki

2020


Książka naukowa recenzowana

  • Nauczanie Jana Pawła II w procesie wychowawczo-dydaktycznym szkoły. T. II. Nauczanie Jana Pawła II w procesie lekcyjnym

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Przymioty osoby ludzkiej – implikacje dla edukacji wczesnoszkolnej
    [w:] LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Wartości w systemie wychowawczo-dydaktycznym Marii Montessori
  • Współudział uczniów w konstruowaniu procesu dydaktycznego - zadanie nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej
  • Edukacja aksjologiczna w wybranych katolickich systemach wychowawczo-dydaktycznych na pierwszym etapie edukacyjnym w świetle teorii społecznego uczenia się

Podręcznik szkolny

  • Matematyka praktyczna. Zadania dla uczniów klasy III

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • Pedagogika wczesnoszkolna w Polsce i na świecie. Teoria i badania
  • Pedagogika wczesnoszkolna w Polsce i na świecie. Teoria i implikacje praktyczne

2019


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Specyfika współpracy szkoły z rodzicami dzieci na pierwszym etapie edukacyjnym: szanse – trudności – potrzeby
    [w:] Studia Paedagogica Ignatiana

Recenzja artykułu naukowego

  • Dziecięca umiejętność krytycznego czytania. Między teorią a praktyką

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Wychowanie przez kulturę i do kultury na I etapie edukacyjnym w świetle nowej podstawy programowej

Odznaczenie krajowe państwowe

  • Brązowy Krzyż Zasługi

Nagroda wewnętrzna

  • Nagroda zespołowa II stopnia

2018


Książka naukowa recenzowana

  • Elementy dydaktyki akademickiej. Seria A. Metoda projektów w kształceniu studentów pedagogiki wczesnoszkolnej

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Szanse wychowania ku wartościom w aktualnej podstawie programowej w świetle integralnego rozwoju dziecka w młodszym wieku szkolnym
    [w:] LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Nauczanie przez projekty w edukacji wczesnoszkolnej w perspektywie życia wartościowego

Artykuł nierecenzowany w czasopiśmie

  • Sprawozdanie: Ogólnopolska konferencja „Szkoła wspólnotą wychowującą i kształcącą dla Niepodległej”
    [w:] Roczniki Pedagogiczne

Podręcznik szkolny

  • Zadania tekstowe dla uczniów klasy 2

Organizacja konferencji międzynarodowej

  • Polska pedagogika wczesnoszkolna: teoria – badania – praktyka. Wiodące kierunki i szkoły naukowe

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Współudział uczniów w konstruowaniu procesu dydaktycznego – zadania nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej
  • Prawda, dobro i piękno w edukacji wczesnoszkolnej - dydaktyczne szanse urzeczywistniania triady aksjologicznej
  • Wartości w systemie wychowawczo – dydaktycznym Marii Montessori

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Współudział uczniów edukacji wczesnoszkolnej w konstruowaniu procesu wychowawczo - dydaktycznego w systemie Marii Montessori
  • Przymioty osoby ludzkiej – implikacje dla edukacji wczesnoszkolnej
  • Specyfika współpracy szkoły z rodzicami dzieci na pierwszym etapie edukacyjnym – szanse, trudności, potrzeby

Nagroda wewnętrzna

  • Nagroda indywidualna III stopnia _ Rektor Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II

2017


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Szanse integralnego rozwoju i wychowania dziecka w wieku wczesnoszkolnym w świetle nowej podstawy programowej
    [w:] Roczniki Pedagogiczne

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Miejsce i funkcja transgresji w kształtowaniu sytuacji wychowawczych w edukacji wczesnoszkolnej
  • Specyfika wychowania przez pracę i do pracy w edukacji wczesnoszkolnej
  • Dziecko w wieku wczesnoszkolnym wobec wartości rodziny

Recenzja naukowa w czasopiśmie

  • [Rec.:] Adam Maj (red.), Tożsamość współczesnej szkoły katolickiej, Lublin: Wydawnictwo KUL 2015, ss. 338. ISBN 978-83-8061-095-8
    [w:] Roczniki Pedagogiczne

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Nauczanie – uczenie się w systemie wychowawczo – dydaktycznym Marii Montessori w świetle teorii wielostronnego kształcenia Wincentego Okonia
  • Dziecko w wieku wczesnoszkolnym wobec wartości rodziny

Inne działania w zakresie popularyzacji nauki

  • Seminarium wymiany doświadczeń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego
  • Seminarium wymiany doświadczeń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego

2016


Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Innowacje w kształceniu studentów Pedagogiki Przedszkolnej, Wczesnoszkolnej i Szkolnej. Na przykładzie Katedry Dydaktyki i Edukacji Szkolnej w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w Lublinie
  • Metody i formy kształcenia studentów - orientacja w kierunku dydaktyki zaangażowanej
  • Rozwijanie twórczej aktywności dziecka w edukacji wczesnoszkolnej w świetle podstawy programowej
  • Edukacja domowa jako alternatywna forma kształcenia dziecka
  • Rozwijanie kultury ekologicznej u dzieci w wieku wczesnoszkolnym - wymiar dydaktyczny
  • Funkcja etosu w budowaniu aksjosfery dziecka w młodszym wieku szkolnym
  • Wprowadzenie
  • Wstęp

Recenzja naukowa w czasopiśmie

  • [Rec.:] Krystyna Chałas, Moc wychowawcza przypadkowych zdarzeń w świetle introcepcji wartości, Kielce-Lublin: Wydawnictwo "Jedność" 2011, ss. 183
    [w:] Roczniki Pedagogiczne

Hasło encyklopedyczne

  • Zasady wychowania
  • Atmosfera wychowawcza
  • Wartości instrumentalne
  • Zabawa
  • Wychowawca
  • Wartości witalne
  • Warstwy rozwojowe człowieka

Podręcznik szkolny

  • Pierwsze ćwiczenia cz. 3
  • Pierwsze ćwiczenia cz. 4

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • Pedagogika szkolna, wczesnoszkolna i przedszkolna. Teoria i praktyka. T.2. Wokół aktualnych problemów rozwoju szkoły
  • Wyzwania i zadania wychowawczo-dydaktyczne w świetle Encykliki Laudato Si II

Sekretarz redakcji książki lub wydawnictwa zbiorowego

  • Encyklopedia Aksjologii Pedagogicznej

Organizacja konferencji międzynarodowej

  • Wyzwania i zadania wychowawczo-dydaktyczne w świetle Encykliki Laudato Si

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Metoda projektów w kształceniu studentów pedagogiki wczesnoszkolnej w świetle paradygmatów dydaktycznych
  • Rozwijanie kultury ekologicznej u dzieci w wieku wczesnoszkolnym – wymiar dydaktyczny

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Nauczanie przez projekty w edukacji wczesnoszkolnej w perspektywie życia wartościowego
  • Funkcje etosu w budowaniu aksjosfery dziecka w młodszym wieku szkolnym
  • Miejsce i funkcja transgresji w kształtowaniu sytuacji wychowawczych w edukacji wczesnoszkolnej
  • Edukacja domowa jako alternatywna forma kształcenia dziecka
  • Specyfika wychowania przez pracę i do pracy w edukacji wczesnoszkolnej

Odznaczenie krajowe państwowe

  • Medal Komisji Edukacji Narodowej

Nagroda wewnętrzna

  • Wyróżnienie - kategoria: Wydarzenie roku akademickiego 2015/2016
  • Nagroda zbiorowa III stopnia - Rektor Katolickiego UniwersyeteuLubelskiego Jana Pawła II

Udział w festiwalu nauki

  • XIII Lubelski Festiwal Nauki

Inne działania w zakresie popularyzacji nauki

  • Seminarium wymiany doświadczeń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego oraz studentów
  • Seminarium wymiany doświadczeń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego oraz studentów
  • Seminarium wymiany doświadczeń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego

2015


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Wizyta studentów z Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Iwana Franki w Drohobyczu w Instytucie Pedagogiki KUL, 16-19 listopada 2014
    [w:] Roczniki Pedagogiczne

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • The chosen issues of thanatopedagogy and its imlications for work with children at early school - age
    [Wybrane zagadnienia tanatopedagogiki i ich implikacje dla pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym]
  • Praca indywidualna jako podstawowa aktywność dziecka w systemie wychowawczo - dydaktycznym Marii Montessori
  • Cierpienie dzieci w wieku wczesnoszkolnym inspiracją do pracy wychowawczo-dydaktycznej nauczycieli
  • Characteristics of Homeschooling - based on a study of selected families in the Lublin Province, Poland
    [Specyfika nauczania domowego - na przykładzie badań w wybranych rodzinach województwa lubelskiego w Polsce]
  • Integralne wychowanie dziecka w edukacji wczesnoszkolnej w świetle podstawy programowej
  • Zainteresowania młodzieży akademickiej jako wskaźnik wyboru i odrzucenia wartości
  • Rozwijanie kompetencji społecznych dziecka w przedszkolu

Podręcznik szkolny

  • Pierwsze ćwiczenia cz/ 1
  • Wesołe literki
  • Pierwsze ćwiczenia cz. 2

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Szanse wychowania ku wartościom w aktualnej podstawie programowej w świetle integralnego rozwoju dziecka w młodszym wieku szkolnym
  • Cierpienie dzieci w wieku wczesnoszkolnym inspiracją do pracy wychowawczo-dydaktycznej nauczycieli

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Wychowanie do urzeczywistniania wartości rodziny w edukacji wczesnoszkolnej
  • Zainteresowania młodzieży akademickiej jako czynnik wyboru i odrzucenia wartości
  • Metody i formy kształcenia studentów pedagogiki w kierunku dydaktyki zaangażowanej
  • Realizacja funkcji opiekuńczej w wybranych szkołach podstawowych w Świdniku

Udział w konferencji krajowej

  • Optymalizacja warunków środowiskowych w funkcji poprawy jakości życia w obszarze kultury, zdrowia, pracy i bezpieczeństwa

Nagroda wewnętrzna

  • Nagroda indywidualna III stopnia - Rektor Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II

Inne działania w zakresie popularyzacji nauki

  • Seminarium wymiany doświadczeń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego
  • Seminarium wymiany doświadczeń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego
  • Seminarium wymiany doświadczeń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego
  • Seminarium wymiany doświadczeń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego oraz studentów
  • Seminarium wymiany doświadczeń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego

2014


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Cykliczne seminarium wymiany doświadczeń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego, Lublin, rok akademicki 2013/14
    [w:] Roczniki Pedagogiczne
  • Integracja doskonalenia nauczycieli z kształceniem studentów warunkiem twórczej pracy pedagogicznej (Z doświadczeń Katedry Dydaktyki i Edukacji Szkolnej KUL)
    [w:] Edukacja Ustawiczna Dorosłych. Polish Journal of Continuing Education

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Collaboration between teachers and parents as a factor in the growth of the child's safety
    [Współpraca nauczycieli z rodzicami czynnikiem warunkującym wzrost bezpieczeństwa dziecka]
  • Starość w percepcji dziecka w wieku wczesnoszkolnym

Sekretarz redakcji czasopisma naukowego

  • Sekretarz numeru 2
    [w:] Roczniki Pedagogiczne

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Integralne wychowanie dziecka w edukacji wczesnoszkolnej w świetle podstawy programowej

Inny wyjazd naukowy

  • WYJAZDY NAUCZYCIELI AKADEMICKICH W CELU PROWADZENIA ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH PROGRAM ERASMUS+ SZKOLNICTWO WYŻSZE – AKCJA 1 „MOBILNOŚĆ” ROK AKADEMICKI 2014/15

Przyjęcie gościa z zagranicznego ośrodka naukowego

  • Wizyta 10 studentów г Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego ж Drohobuczu
    [Wizyta 10 studentów z Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego w Drohobyczu]

Inne działania w zakresie popularyzacji nauki

  • Seminarium wymiany doświadczeń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego oraz studentów
  • Seminarium wymiany doświadczeń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego oraz studentów

2013


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Pedagogika Montessori - elementy teorii i praktyki
    [w:] Roczniki Pedagogiczne

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Education to freedom in Maria Montessori’s system
    [Edukacja do wolności w systemie Marii Montessori]
  • Podążając z dzieckiem. Nauczyciel w systemach wychowania przedszkolnego Fryderyka Frӧbla i Marii Montessori