dr Monika Szabłowska-Zaremba

Wydział Nauk Humanistycznych - Instytut Literaturoznawstwa
Katedra Edukacji Polonistycznej i Medialnej

Stanowisko: Adiunkt posiadający stopień naukowy dr

2023

Prace magisterskie
  • Fotografia jako opowieść o społeczeństwie wiejskim XX wieku – twórczość Zofii Rydet
  • Pisarz w sieci. Studium przypadku - Jakub Żulczyk
  • Instagram jako miejsce promocji zdrowego stylu życia
  • Twitter jako portal działań społeczności fanowskich K-Popu
  • Stereotypy narodowościowe w polskich memach internetowych
  • Web design jako interfejs oraz doświadczenie użytkownika

2022

Prace magisterskie
  • Instagram jako narzędzie wizualnej komunikacji międzyludzkiej
  • Historyczne i miejskie muzea w służbie pamięci kulturowej w przestrzeni cyfrowej
  • Edukacja zdalna na lekcjach języka polskiego w klasach 4-6 szkoły podstawowej
  • Poetyka Teatru ITP

2021

Prace licencjackie
  • Korespondencja Władysława Orkana i drugiej żony Bronisławy. Marzec–sierpień 1915. Próba edycji wybranych listów
  • Pomiędzy wychowaniem a modą. Edycja wybranych artykułów z czasopisma "Moja Przyjaciółka" z lat 1934-1936
  • Edycja wybranych artykułów z czasopisma akademickiego "Odrodzenie" w latach 1935-1939
Prace magisterskie
  • Dziedzictwo kulturowe polskich Żydów w świecie rzeczywistym i wirtualnym na przykładzie wybranych cmentarzy w Świętokrzyskim

2018

Prace magisterskie
  • Wymiar kulturotwórczy polskich kanałów w serwisie YouTube (na wybranych przykładach)
  • Fotografia post mortem. Historia i współczesność
  • Współczesne teatry studenckie w Lublinie (na wybranych przykładach)
  • Żywa Biblioteka jako współczesne zjawisko kulturowe w Polsce
  • Teatr plastyczny Józefa Szajny na tle teatrów Tadeusza Kantora i Leszka Mądzika
  • Cmentarz przy ulicy Lipowej jako odzwierciedlenie wielokulturowości Lublina
  • Selfie jako współczesny przekaz kulturowy

2016

Prace licencjackie
  • Strategia promocji instytucji kultury w nowych mediach
  • Reportaż radiowy jako medium pamięci. Czasy II wojny światowej z perspektywy kobiet.
  • Kina lubelskie w architekturze i życiu kulturalnym miasta w XX wieku
  • Lubelscy poeci dwudziestolecia międzywojennego - wystawa afiszy typograficznych.
  • Publikacja internetowa - specyfika, proces powstawania i promocja na przykładzie specjalistycznej książki elektronicznej
  • Opowieść świadka historii. Praktyka historii mówionej – studium przypadku – rola, funkcjonowanie i proces tworzenia.
  • „Impostor – tajemnica Maciejewskiego”. Projekt gry miejskiej na podstawie serii kryminałów Marcina Wrońskiego.
  • Lalki w teatrze. Ich rola na przykładzie działalności Teatru Hansa Christiana Andersena w Lublinie. Działania animacyjne
  • Teatry studenckie na przykładzie działalności artystycznej Teatru ITP
  • Rola menedżera muzycznego w tworzeniu wydarzenia artystycznego na przykładzie organizacji koncertu.
  • Współczesny teatr lalek – specyfika sztuki lalkarskiej na przykładzie warsztatów animacyjnych
  • Historia makijażu – opowieść filmowa o kanonach piękna kobiety
  • Film jako przekaz kulturowy – realizacja tryptyku o Starym Mieście w Lublinie
  • Strategia organizacji wydarzenia kulturalnego w środowisku akademickim. Prezentacja działalności studentów Tekstów Kultury i Animacji Sieci
  • Reportaż filmowy jako narracja o dyskryminacji
  • Reporterski zapis rekonstruowania historii na podstawie działalności firmy „Mundury Czarnecki” w Lublinie.

2015

Prace licencjackie
  • "Głos kobiety żydowskiej" na łamach "Nowego Dziennika" w latach 1928-1930
  • Drohobycz jako przestrzeń wielokulturowa w oparciu o dylogię Andrzeja Chciuka "Atlantyda" i "Ziemia Księżycowa"
  • Egzystencja kobiety w Auschwitz na podstawie powieści Seweryny Szmaglewskiej "Dymy nad Birkenau" i "Zapowiada się piękny dzień"

2014

Prace licencjackie
  • Rekonstruowanie pamięci – zapisy doświadczeń Zagłady w "Podróży" i "Odpływającym ogrodzie" Idy Fink
  • Sposoby kreowania przestrzeni w "Opowiadaniach podolskich" Juliana Wołoszynowskiego
  • Postacie magiczne w opowiadaniach cygańskich Magdaleny Ficowskiej-Łuszczek
  • Lwów jako miejsce utracone we wspomnieniach Adama Hollanka ,,Ja z Łyczakowa"
  • Poezja jako forma opisywania doświadczenia Zagłady - liryka Irit Amiel
  • Emigracja i reemigracja w prozie Janiny Bauman

2013

Prace licencjackie
  • Rola zwierząt magicznych w baśniach cygańskich Jerzego Ficowskiego „Gałązka z Drzewa Słońca"
  • Przestrzeń ukochana i przestrzeń przeklęta na wybranych przykładach z twórczości prozatorskiej i lirycznej Haliny Birenbaum.
  • Kazimierz jako przestrzeń polsko-żydowska w odwołaniu do powieści Adolfa Rudnickiego „Lato” oraz Marii Kuncewiczowej „Dwa księżyce”

2012

Prace licencjackie
  • Wybrane motywy kultury włoskiej w opowiadaniach Gustawa Herlinga Grudzińskiego.
  • Pamięć jako kategoria nadrzędna w Tryptyku wileńskim Zbigniewa Żakiewicza.
  • Motyw Boga we wczesnej twórczości Aleksandra Wata.
  • Wizerunki kobiet w "Oksanie" i "Zasypie wszystko zawieje..." Włodzimierza Odojewskiego.
  • Wątki protestanckie w wybranych opowiadaniach Jerzego Pilcha.
  • Zagłada widziana oczami dziecka na podstawie wybranych utworów Henryka Grynberga.
  • Kobiece strategie przetrwania Zagłady w twórczości Hanny Krall.

2011

Prace licencjackie
  • Portrety bohaterów kresowych w powieściach Andrzeja Chciuka "Atlantyda. Opowieść o Wielkim Księstwie Bałaku" i "Ziemia księżycowa. Druga opowieść o Wielkim Księstwie Bałaku"
  • Portrety kobiet w czasach Zagłady w odniesieniu do opowiadań Idy Fink i Irit Amiel.
  • Syndrom ocalonych w wybranych utworach Stanisława Benskiego
  • Huculskie obrzędy okresu Bożego Narodzenia w "Prawdzie Starowieku" Stanisława Vincenza.
  • Portret kobiety kresowej na przykładzie "Bohini" Tadeusza Konwickiego.
  • Symbole magiczne w baśniach cygańskich ze zbioru "Gałązka z drzewa słońca" Jerzego Ficowskiego.
  • Portret rodziny w "Głosach w ciemności" i "Śnie Azrila" Juliana Stryjkowskiego.
  • Trzykrotnie narodzone - o kobiecej psychice w prozie Miriam Akavii