dr Ewelina Świdrak

Wydział Nauk Społecznych - Instytut Pedagogiki
Katedra Pedagogiki Rodziny

Stanowisko: Adiunkt posiadający stopień naukowy dr

2021

Prace licencjackie
  • Wartości wychowawcze w opowiadaniach Zofii Staneckiej z serii “Basia”. Studium teoretyczne
  • Adaptacja dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do klasy pierwszej w edukacji włączającej w opinii nauczycieli
  • Znaczenie dowolnej zabawy dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym w opinii rodziców i nauczycieli
  • Możliwości i ograniczenia w rozwoju motorycznym dziecka w wieku przedszkolnym w opinii rodziców i nauczycieli
  • Rozwód rodziców w narracjach młodych dorosłych
  • Zmiany w procesie adaptacji dziecka do przedszkola wynikające z epidemii COVID-19 w ocenie nauczycieli edukacji przedszkolnej
  • Społeczny kontekst problemów dzieci i młodzieży z rodzin migracyjnych. Studium przypadku
  • Wspomaganie rozwoju dziecka poprzez zabawy ruchowe przy muzyce w opinii nauczycieli wychowania przedszkolnego
  • Funkcja edukacyjna zabawek dla dzieci poniżej 3. roku życia w ocenie rodziców
  • Znaczenie postaw rodzicielskich dla motywowania do nauki dzieci w młodszym wieku szkolnym w opinii nauczycieli
  • Obraz rodziny w rodzinach wielodzietnych należących do wspólnoty Armia Dzieci
  • Znaczenie programów telewizyjnych w rozwoju poznawczym dziecka w wieku przedszkolnym w opinii rodziców
  • Kształtowanie samodzielności dzieci w wieku poniemowlęcym przez rodziców

2020

Prace licencjackie
  • Znaczenia kontaktów społecznych w procesie adaptacji dzieci do przedszkola w opinii rodziców i nauczycieli
  • Rodzaje zabaw dzieci w wieku poniemowlęcym w opinii opiekunek w żłobkach
  • Nauczyciel jako wzór osobowy w percepcji dzieci w wieku przedszkolnym
  • Metody wychowania i edukacji religijnej na podstawie świadectw członków wspólnot religijnych
  • Przejawy i zagrożenia postawy nadmiernie ochraniającej rodziców dzieci w wieku przedszkolnym na podstawie badań własnych
  • Specyfika działalności Domu Pomocy Społecznej w Różance w doskonaleniu jakości życia pensjonariuszy
  • Budowanie poczucia własnej wartości u dzieci w wieku przedszkolnym przez ich rodziców
  • Formy wsparcia społecznego kobiet w ciąży w ich opinii
  • Poczucie wstydu i dumy w wychowaniu dziecka w wieku przedszkolnym
  • Relacje nastolatków z rodzicami w świetle współczesnych technologii
  • Transmisja międzypokoleniowa wartości wychowania chrześcijańskiego w idei Ruchu Światło - Życie w świetle badań własnych
  • Przygotowanie małego dziecka do pobytu w przedszkolu w opinii nauczycieli
  • Edukacja muzyczna małego dziecka na przykładzie wybranych piosenek projektu "Pomelody" w świetle badań własnych

2013

Prace licencjackie
  • Nauczyciel jako autorytet w opinii uczniów Gimnazjum w Zespole Szkół im. Jana Pawła II w Kocudzy
  • Nadużywanie alkoholu przez młodzież gimnazjalną i sposoby zapobiegania temu zjawisku na podstawie badań w gimnazjum w Łopienniku Górnym
  • Specyfika wychowania społecznego dziecka z niepełnosprawnością umysłową w stopniu głębokim w rodzinie.
  • Wpływ gier komputerowych na rozwój psycho-fizyczny dziecka w wieku szkolnym . Pedagogiczna analiza wybranej literatury.
  • Przyczyny uzależnień młodzieży w szkole ponadgimnazjalnej.
  • Realizacja "amorevolezza" w Systemie Prewencyjnym św. Jana Bosko w Gimnazjum Towarzystwa Salezjańskiego im. św. Dominika Savio w Bydgoszczy
  • Potrzeby wychowanków domu dziecka i formy ich realizacji (na przykładzie Państwowego Domu Dziecka w Krasnymstawie).
  • Powstanie, rozwój i działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Łopienniku Górnym.
  • Czynniki warunkujące powstanie stresu oraz radzenie sobie z nim wśród pracowników sektoru bankowego w świetle badań własnych.
  • Przyczyny i przejawy nieśmiałości dzieci w wieku przedszkolnym w świetle badań własnych w Niepublicznym Przedszkolu w Kocku
  • Postawa Dorosłych Dzieci Alkoholików wobec alkoholu i osób pijących alkohol w świetle badań własnych
  • Trudności i możliwości we współpracy rodziców i nauczycieli na przykładzie Miejsko - Gminnego Przedszkola w Piaskach.
  • Zainteresowania młodzieży gimnazjalnej pochodzącej ze środowisk miejskich oraz wiejskich w świetle badań własnych.
  • Agresja wśród uczniów klas I i II gimnazjum oraz sposoby jej przeciwdziałania na podstawie badań w Gimnazjum im. Jana Pawła II w Poniatowej.
  • ROLA GRUPY RÓWIEŚNICZEJ W PROCESIE INTEGRACJI DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH Z PEŁNOSPRAWNYMI NA PRZYKŁADZIE PRZEDSZKOLA IM. BŁ. BOLESŁAWY LAMENT W LUBLINIE

2012

Prace licencjackie
  • Metoda tańca, jako czynnik profilaktyczny na przykładzie działalności wybranych świetlic środowiskowych.
  • Wsparcie społeczne kobiet samotnie wychowujących dzieci.
  • Mobbing w gimnazjum w opinii jego sprawców i ofiar
  • Zjawisko sieroctwa duchowego dzieci w rodzinach rekonstruowanych oraz sposoby jego zapobiegania.
  • Specyfika funkcjonowania Dorosłych Dzieci Alkoholików w bliskich związkach w opinii ich samych oraz partnerów
  • Postawa młodzieży szkół ponadgimnazjalnych wobec odmiennych orientacji seksualnych.
  • Postawy młodzieży wobec sprawców agresji w szkole w opinii uczniów gimnazjów w Kraśniku.
  • Przejawy niedostosowania społecznego wśród młodzieży na przykładzie Zespołu Szkół Technicznych w Leżajsku.
  • Czynniki warunkujące powstawanie konfliktów w rodzinie z małymi dziećmi
  • Rola autorytetów w życiu młodzieży gimnazjalnej
  • Przymus i przemoc wobec małych dzieci w opinii ich rodziców.
  • Rola zabawy dziecka w wieku przedszkolnym w profilaktyce agresji.
  • Działania ukierunkowane na przeciwdziałaniu dyskryminacji ludzi starszych
  • Profilaktyczne znaczenie wolontariatu na przykładzie działalności Stowarzyszenia WIOSNA.
  • Relacje interpersonalne dzieci alkoholików w życiu dorosłym.