dr hab. Magdalena Szubielska

Wydział Nauk Społecznych - Instytut Psychologii
Katedra Psychologii Eksperymentalnej

Stanowisko: Adiunkt posiadający stopień naukowy dr hab.


2022


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Adults’ spatial scaling from memory: Comparing the visual and haptic domain
    [Skalowanie przestrzenne z pamięci u osób dorosłych: Porównanie modalności wizualnej i dotykowej]
    [w:] MEMORY & COGNITION
  • Size and quality of drawings made by adults under visual and haptic control
    [Rozmiar i jakość rysunków wykonanych przez dorosłych pod kontrolą wzrokową i dotykową]
    [w:] Multisensory Research
  • The aesthetic experience of contemporary installations in an art gallery and in a laboratory setting: The issue of interactivity
    [Doświadczenie estetyczne współczesnych instalacji w galerii sztuki i w warunkach laboratoryjnych: Zagadnienie interaktywności]
    [w:] Advances in Cognitive Psychology
  • Greater art classification does not necessarily predict better liking: Evidence from graffiti and other visual arts
    [Większa klasyfikacja sztuki nie musi zapowiadać lepszej sympatii: Dowody z graffiti i innych sztuk wizualnych]
    [w:] PsyCh Journal
  • Implicit spatial sequential learning facilitates attentional selection in covert visual search. An event-related potentials study
    [Niejawne przestrzenne uczenie się sekwencyjne ułatwia selekcję uwagową w ukrytym wyszukiwaniu wizualnym. Badanie potencjałów wywołanych]
    [w:] Frontiers in Human Neuroscience
  • Titles and Semantic Violations Affect Eye Movements When Viewing Contemporary Paintings
    [Tytuły i naruszenia semantyczne wpływają na ruchy gałek ocznych podczas oglądania obrazów współczesnych]
    [w:] Frontiers in Human Neuroscience
  • On the Peripheries of Contemporary Paintings: Impact of Frame Decorativeness on the Reception of Abstract Artwork
    [Na peryferiach współczesnego malarstwa: Wpływ dekoracyjności ramy na odbiór dzieł sztuki abstrakcyjnej]
    [w:] Roczniki Psychologiczne
  • Blindfolded adults use mental transformation strategies for spatial scaling of tactile maps
    [Osoby dorosłe z zawiązanymi oczami stosują strategie transformacji umysłowej do skalowania przestrzennego map dotykowych]
    [w:] Scientific Reports

Artykuł popularnonaukowy w czasopiśmie

  • O udostępnianiu dzieł sztuki współczesnej i ich percepcji przez osoby z dysfunkcją wzroku
    [w:] Perspektywy Kultury

2021


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Doznania estetyczne Głuchych i słyszących osób dorosłych oglądających interaktywne instalacje w galerii sztuki. Raport z badań pilotażowych
    [w:] Avant : Trends in Interdyscyplinary Studies
  • Differences in adults’ spatial scaling based on visual or haptic information
    [Różnice w skalowaniu przestrzennym u dorosłych na podstawie informacji wizualnej lub haptycznej]
    [w:] Cognitive Processing
  • Field study of audience experience in contemporary circus: An exploratory study on the impact of audience’s expertise
    [Badanie terenowe doświadczenia publiczności współczesnego cyrku. Badanie eksploracyjne znaczenia wiedzy fachowej publiczności]
    [w:] PsyCh Journal
  • The pilot study on viewing times of artworks and labels and assessment of artworks in a gallery depending on the abstractness of a piece of art
    [Badanie pilotażowe dotyczące czasu oglądania dzieł sztuki oraz etykiet i oceny dzieł sztuki w galerii w zależności od abstrakcyjności dzieła sztuki]
    [w:] Polskie Forum Psychologiczne
  • Canonical Size in Haptic Drawings
    [Wielkość kanoniczna w rysunkach dotykowych]
    [w:] PERCEPTION
  • The impact of ambiguity in the image and title on the liking and understanding of contemporary paintings
    [Wpływ wieloznaczności obrazu i tytułu na lubienie i rozumienie współczesnych obrazów]
    [w:] POETICS
  • The aesthetic experience of critical art: The effects of the context of an art gallery and the way of providing curatorial information
    [Doświadczenie estetyczne sztuki krytycznej: Wpływ kontekstu galerii sztuki i sposobu przekazywania informacji kuratorskich]
    [w:] PLoS One

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • A gdy umysł nie widzi? O pięknie wyobraźni osób niewidomych

Artykuł popularnonaukowy w czasopiśmie

  • W jaki sposób pomóc osobom niewidomym w odbiorze sztuk wizualnych?
    [w:] Kultura Współczesna. Teoria, Interpretacje, Praktyka

Artykuł popularnonaukowy w wydawnictwie zbiorowym

  • „Nie dotykać!” – alfabetyzacja wizualna uczniów z niepełnosprawnościami wzroku w galerii sztuki współczesnej

Członkostwo w komitecie redakcyjnym czasopisma naukowego

  • secretary
    [sekretarz redakcji]
    [w:] Roczniki Psychologiczne

Członkostwo w zespole recenzentów czasopisma naukowego

  • recenzja artykułu
    [w:] Creativity : Theories - Research - Applications
  • recenzja artykułu
    [w:] JOURNAL OF EXPERIMENTAL SOCIAL PSYCHOLOGY
  • recenzja artykułu
    [w:] Psychology of Aesthetics Creativity and the Arts
  • recenzja artykułu
    [w:] POETICS

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Spatial scaling strategies in the visual and tactile domain
    [Strategie skalowania przestrzennego w domenie wzrokowej i dotykowej]
  • Adults’ spatial scaling across different perceptual conditions
    [Skalowanie przestrzenne u osób dorosłych w różnych warunkach percepcyjnych]

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Rozwojowe aspekty odbioru estetycznego sztuki współczesnej przez dzieci i młodzież

Inne stypendium w ramach programu międzynarodowego

  • French Government Scholarship
    [Stypendium Rządu Francuskiego]

Kierownictwo złożonego projektu finansowanego przez NCN

  • Struggling with contemporary art: Development of aesthetic experience in primary school children (aged 7–14 years)
    [Zmagania ze sztuką współczesną: Rozwój doświadczenia estetycznego u uczniów szkoły podstawowej (w wieku 7-14 lat)]

Wykonawca w realizowanym projekcie - organizacja międzynarodowa

  • Aesthetic experience of street art: Cross-cultural studies in Poland and Hong Kong
    [Estetyczne doświadczenie sztuki ulicznej: Badania międzykulturowe w Polsce i Hongkongu]

2020


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • How does knowledge about an artist’s disability change the aesthetic experience?
    [W jaki sposób wiedza o niepełnosprawności artysty zmienia wrażenia estetyczne?]
    [w:] Advances in Cognitive Psychology
  • Does art activism affect preschool children’s attitudes toward individuals with blindness?
    [Czy aktywizm artystyczny wpływa na postawy dzieci w wieku przedszkolnym wobec osób niewidomych?]
    [w:] International Journal of Disability Development and Education
  • Canonical size for real-world objects in drawings performed under haptic control
    [Wielkość kanoniczna obiektów rzeczywistych w rysunkach wykonywanych pod kontrolą haptyczną]
    [w:] Roczniki Psychologiczne
  • Seeing suppresses haptic pleasure while perceiving contemporary art
    [Widzenie tłumi przyjemność dotykową podczas postrzegania sztuki współczesnej]
    [w:] i-Perception

Kierownictwo realizowanego projektu finansowanego przez NCN

  • Skalowanie przestrzenne u dzieci i dorosłych: Rola modalności percepcyjnej, doświadczenia wizualnego i stylu poznawczego

2019


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • ‘If I knew they were the expression of the creativity of people with blindness, I would rate them higher’ – Bias in evaluating the work of people with blindness
    [„Gdybym wiedział, że to wyraz kreatywności osób niewidomych, oceniłbym je wyżej” - stronniczość w ocenie prac osób niewidomych]
    [w:] Creativity : Theories - Research - Applications
  • Spatial scaling in congenitally blind and sighted individuals: similarities and differences
    [Przestrzenne skalowanie u osób niewidomych od urodzenia i widzących: podobieństwa i różnice]
    [w:] Journal of Cognitive Psychology
  • Adults’ spatial scaling: evidence from the haptic domain
    [Skalowanie przestrzenne przez osoby dorosłe: doniesienia z domeny haptycznej]
    [w:] Cognitive Processing
  • The relevance of object size to the recognisability of drawings by individuals with congenital blindness
    [Znaczenie rozmiaru obiektu dla rozpoznawalności rysunków osób niewidomych od urodzenia]
    [w:] JOURNAL OF VISUAL IMPAIRMENT & BLINDNESS
  • Sztuka bez barier. Przykłady udostępniania współczesnych dzieł oraz zabytków osobom z niepełnosprawnościami wzroku
    [w:] Studia i Materiały Lubelskie
  • The influence of listening to curatorial information on emotions caused by artworks, and the assessment of contemporary art by students. Research in the space of an art gallery
    [Wpływ wysłuchania informacji kuratorskiej na emocje wywołane przez dzieła i ocenę sztuki współczesnej przez studentów. Badania w przestrzeni galerii sztuki]
    [w:] Przegląd Badań Edukacyjnych
  • The influence of the physical context and knowledge of artworks on the aesthetic experience of interactive installations
    [Wpływ kontekstu fizycznego i wiedzy o dziełach sztuki na doświadczenia estetyczne wywołane przez interaktywne instalacje]
    [w:] Current Issues in Personality Psychology
  • Wpływ rozszerzonych informacji kontekstowych dostarczanych w galerii sztuki współczesnej na doświadczenie estetyczne studentów wydziałów artystycznych
    [w:] Polish Psychological Bulletin

Członkostwo w zespole recenzentów czasopisma naukowego

  • recenzja artykułu
    [w:] Creativity : Theories - Research - Applications

Recenzent artykułu dla czasopisma naukowego

  • recenzja artykułu
    [reviewer]
    [w:] MEMORY & COGNITION

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • An empirical study on the aesthetic reception of interactive installations by creators and viewers – the trouble with interdisciplinary explanation
    [Empiryczne studium estetycznego odbioru instalacji interaktywnych przez twórców i widzów - kłopoty z interdyscyplinarnym wyjaśnianiem]
  • Osoby niewidome w świecie sztuk wizualnych

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Czy sztuka instalacji broni się sama? Badanie wpływu kontekstu prezentacji interaktywnej sztuki i informacji kuratorskiej na emocje i sądy estetyczne odbiorców
  • Procesy wyobrażeniowe towarzyszące percepcji dotykowej: badanie skalowania mentalnego prostych map

Kierownictwo złożonego projektu finansowanego przez NCN

  • Skalowanie przestrzenne u dzieci i dorosłych: Rola modalności percepcyjnej, doświadczenia wizualnego i stylu poznawczego

2018


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Teaching statistics to the blind psychology student
    [Nauczanie statystyki niewidomej studentki psychologii]
    [w:] Student niepełnosprawny. Szkice i rozprawy
  • People with Sight Impairment in the World of Visual Arts: Does It Make Any Sense?
    [Osoby z niepełnosprawnościami wzroku w świecie sztuk wizualnych: czy to ma sens?]
    [w:] DISABILITY & SOCIETY
  • Memorizing 2D tactile right-angle-shapes by congenitally blind and sighted adults
    [Zapamiętywanie dwuwymiarowych dotykowych kształtów o kątach prostych przez osoby dorosłe niewidome od urodzenia i widzące]
    [w:] STUDIA PSYCHOLOGICA
  • Effect of educational workshops in an art gallery on children’s evaluation and interpretation of contemporary art
    [Wpływ warsztatów edukacyjnych prowadzonych w galerii sztuki na ocenę i interpretację sztuki współczesnej przez dzieci]
    [w:] Empirical Studies of the Arts
  • Mental size scaling of three-dimensional objects perceived visually or tactilely
    [Skalowanie wielkości trójwymiarowych obiektów postrzeganeych wzrokowo lub dotykowo]
    [w:] Advances in Cognitive Psychology
  • The impact of reading or listening to a contextual information relating to contemporary paintings on the evaluation by non-experts in the field of art
    [Wpływ czytania lub słuchania informacji kontekstowych dotyczących współczesnych obrazów na ich ocenę przez osoby nie będące ekspertami w dziedzinie sztuki]
    [w:] Polskie Forum Psychologiczne
  • Wpływ zajęć edukacyjnych prowadzonych w galerii na odbiór abstrakcyjnej sztuki współczesnej przez uczniów młodszych klas szkoły podstawowej
    [w:] Przegląd Badań Edukacyjnych
  • Ocena estetyczna sztuki współczesnej przez dzieci przedszkolne i wczesnoszkolne
    [w:] Edukacja
  • Mental rotation of figures explored by touch: a study of congenitally blind and sighted individuals
    [ROTACJA WYOBRAŻENIOWA FIGUR POZNAWANYCH DOTYKOWO. BADANIA OSÓB NIEWIDOMYCH OD URODZENIA I WIDZĄCYCH]
    [w:] Roczniki Psychologiczne

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Congenitally blind children drawing for the first time: Lessons for practitioners and researchers
    [Dzieci niewidome rysujące po raz pierwszy: Lekcje dla praktyków i badaczy]

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Wiedza o możliwościach osób z niepełnosprawnością wzroku zmienia postawy wobec osób niewidomych u dzieci i dorosłych
  • Wpływ oglądania sztuki artystów i artystek z niepełnosprawnością wzroku na zmianę postaw wobec osób niewidomych
  • Performatywność sytuacji odbioru i tworzenia sztuk wizualnych przez osoby niewidome.
  • Przekraczając ograniczenia: O możliwościach „oglądania” rysunków i samodzielnego rysowania przez osoby, które nigdy nie widziały

Nagroda wewnętrzna

  • Nagroda indywidualna Rektora KUL za oryginalne i twórcze osiągnięcia naukowe oraz wybitną działalność organizacyjno-społeczną i popularyzację nauki

2017


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Maszkary i szkarady. Ocena estetyczna klasycznych dzieł malarskich przedstawiających brzydotę
    [w:] Kultura i Historia
  • Media a rozwój pojęciowy: badanie nazywania zwierzęcych bohaterów filmów animowanych przez dzieci
    [w:] SOCIAL PSYCHOLOGICAL BULLETIN (PSYCHOLOGIA SPOLECZNA)
  • Sztuki wizualne oczami niewidomych
    [w:] Fragile - pismo kulturalne

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Graficzna forma narzędzi diagnostycznych a specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży
  • Diagnoza – definicja, klasyfikacje, modele, narzędzia
  • Możliwości dostosowania testów psychometrycznych do specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych badanych osób
  • Standardy, wytyczne i wskazówki do przygotowania oraz adaptacji narzędzi diagnostycznych i procesu diagnostycznego dla dzieci i młodzieży z uszkodzeniami wzroku

Artykuł nierecenzowany w czasopiśmie

  • Katalogowanie wspomnień
    [w:] Kultura enter

Artykuł popularnonaukowy w czasopiśmie

  • Brama pełna diaporam. Przykład edukacji muzealnej poprzez sztukę
    [w:] Studia i Materiały Lubelskie

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Recognizability of tactile graphics: Evidence from analysis of drawings made by learners with a visual impairment from different cultural backgrounds
    [Rozpoznawalność grafiki dotykowej - na podstawie analizy rysunków uczniów z niepełnosprawnością wzroku żyjących w różnych kulturach]

Prezentacja na konferencji międzynarodowej

  • Aesthetic preference and emotion in children's reception of contemporary art
    [Preferencje estetyczne i emocje w odbiorze sztuki współczenej przez dzieci]
  • Should people with severe sight disability be taught mathematics, natural sciences and new technologies, and how?
    [Czy i jak osoby z poważną niepełnosprawnością wzroku powinny być nauczane matematyki, nauk przyrodniczych i nowych technologii?]

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Świat na wyciągnięcie dłoni: Wyzwania i rozwiązania w zaspokajaniu specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów niewidomych
  • Maszkary i szkarady. Percepcja estetyczna brzydoty w przedstawieniach malarskich

Udział w konferencji krajowej

  • Sztuka edukacji

Kierownictwo realizowanego projektu finansowanego przez NCN

  • Zdolność majoryzacji wyobrażeniowej u osób niewidomych od urodzenia i widzących w różnym wieku

Członkostwo w krajowym zespole eksperckim

  • Obserwatorium Sztuki dla Dziecka

2016


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Rozpoznawanie stanów emocjonalnych na rysunkach dotykowych twarzy przez kobiety oraz mężczyzn
    [w:] Acta Universitatis Lodziensis. Folia Paedagogica et Psychologica
  • Wpływ figuratywności obrazu i informacji katalogowej na percepcję estetyczną malarstwa współczesnego przez ekspertów i laików
    [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica
  • Jak rysują osoby, które nigdy nie widziały? Badania niewidomych uczniów
    [w:] Roczniki Psychologiczne
  • Drawing without eyesight. Evidence from congenitally blind learners
    [Jak rysują osoby, które nigdy nie widziały? Badania niewidomych uczniów]
    [w:] Roczniki Psychologiczne

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • The recognisability of representational drawings made by congenitally blind students
    [Rozpoznawalność rysunków przedstawiających autorstwa niewidomych uczniów]

2014


Hasło encyklopedyczne

  • Warunkowanie