dr hab. Ewa Domagała-Zyśk (prof. KUL)

Wydział Nauk Społecznych - Instytut Pedagogiki
Katedra Pedagogiki Specjalnej

Stanowisko: Profesor KUL


2023


Książka naukowa recenzowana

  • Dostępna edukacja akademicka.

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Le Fonctionnement de l'école maternelle en Pologne : réalité et enjeux
  • L'évaluation des compétences socio-émotionnelles des enfants d'âge préscolaire
  • e-Inclusion. W kierunku cyfrowego nauczania włączającego
  • Obserwacja funkcjonalna w modelu Szkolnej Oceny Funkcjonalnej

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • Uczelnia dostępna dla studentów z niepełnosprawnościami i chorobami przewlekłymi

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Tutoring w edukacji wyższej
  • Multilinguals. On the perspectives of language learning for the hard of hearing in hybrid education
    [Wielojęzyczni. Perspektywy nauki języków obcych dla osób słabosłyszących w edukacji hybrydowej]
  • Adaptation of Self-Perceived Employability Scale and Psychological Predictors of Young Adult's Employability
    [Psychologiczne predyktory zatrudnialności młodych dorosłych - adaptacja skali percepcji własnej zatrunialnosci ]
  • Accessible teaching and learning in EFL for deaf and hard of hearing students in inclusive settings
    [Dostępne nauczanie i uczenie się języka obcego dla niesłyszących i niedosłyszących uczniów w środowiskach integracyjnych]
  • Foreign language enjoyment of deaf and hard of hearing learners
    [Satysfakcja osób niesłyszących i słabosłyszących z uczenia się języków obcych ]
  • The community approach in mentoring beginning teachers
    [Wspólnotowy model mentoringu początkujących nauczycieli]
  • Job? Adulthood? Not Yet! Procrastination and Self Perceived Employability at the transition between University and Work
    [Praca? Dorosłość? - Jeszcze nie! Prokrastynacja i percepcja własnej zatrudnialności w okresie tranzycji z uczelni na rynek pracy]

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Czym jest i jak działa ocena funkcjonalna?
  • Rola poradni psychologiczno-pedagogicznej w kontekście wdrażania oceny funkcjonalnej w systemie oświaty
  • Edukacja i wsparcie dziecka/ucznia oraz rodziny, czyli o synergii działań.
  • Wdrożenie diagnozy funkcjonalnej w przedszkolach, szkołach i PPP w kontekście projektowania wsparcia przez ASPE i prowadzenia jego monitoringu i ewaluacji
  • Planowane standardy oceny funkcjonalnej uczniów z uszkodzeniem słuchu .
  • Rozpoznawanie potrzeb uczniów i wsparcie w środowisku szkolnym.
  • Szkolna Ocena Funkcjonalna – prezentacja modelu i możliwości wykorzystania w badaniach naukowych
  • Poznanie ucznia i wsparcie w środowisku szkolnym.
  • Przekonania dotyczące uczenia się języków obcych wśród uczniów i studentów niesłyszących i słabosłyszących
  • Tutoring akademicki i personalny w systemie wsparcia studentów z niepełnosprawnościami
  • Doświadczenia projektowania i wdrażania wsparcia dla uczniów
  • Potrzeby i oczekiwania rodziców dzieci z niepełnosprawnością w klasie zróżnicowanej.

Stypendium w ramach programu Erasmus

  • Erasmus scholarship+
    [Stypendium programu Erasmus+]
  • Erasmus+ scholarship
    [Stypendium programu Erasmus+]

Wykonawca realizowanego projektu finansowanego z funduszy UE

  • Opracowanie modelu funkcjonowania Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą EFS-POWER. Wysoka jakość systemu oświaty.

Usługi eksperckie za granicą

  • Tutoring in Higher Education
    [Tutoring w edukacji akademickiej]

Usługi eksperckie w kraju

  • Szkolna ocena funkcjonalna; przygotowanie modelu diagnostycznego oraz narzędzi i podręcznika Szkolnej Diagnozy Funkcjonalnej
  • Szkolna ocena funkcjonalna; przygotowanie modelu diagnostycznego oraz narzędzi i podręcznika Szkolnej Oceny Funkcjonalnej
  • zkolna ocena funkcjonalna; przygotowanie modelu diagnostycznego oraz narzędzi i podręcznika Szkolnej Oceny Funkcjonalnej.Wystąpienie na posiedzeniu plenarnym Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
  • Szkolna ocena funkcjonalna; przygotowanie modelu diagnostycznego oraz narzędzi i podręcznika Szkolnej Diagnozy Funkcjonalnej.

Usługi dydaktyczne w kraju

  • Stosowanie racjonalnych usprawnień i uniwersalnego projektowania w zakresie zwiększania dostępności w edukacji - warsztaty dla kadry niepedagogicznej
  • Ocena funkcjonalna w kontekście organizacji konsultacji szkolnych - Warsztaty dla kadry pedagogicznej
  • Szkolna Ocena Funkcjonalna w pracy nauczyciela z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami.
  • Stosowanie racjonalnych usprawnień i uniwersalnego projektowania w zakresie zwiększania dostępności w edukacji
  • Ocena funkcjonalna
  • Zasoby i potrzeby uczniów w grupie/klasie zróżnicowanej – edukacja wczesnoszkolna.

2022


Książka naukowa recenzowana

  • Szkolna Ocena Funkcjonalna: Przebieg procesu w aspekcie oceny aktywności i uczestnictwa
  • Standardy przebiegu oceny funkcjonalnej oraz planowania wsparcia edukacyjno-specjalistycznego

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

  • Zdalne uczenie się języka angielskiego jako obcego przez uczniów niesłyszących i słabosłyszących

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Kreatywność i innowacyjność jako transferowalne zasoby rozwijane na I etapie edukacyjnym. Od programu nauczania do oceny efektywności jego realizacji.
    [w:] PROBLEMY OPIEKUŃCZO WYCHOWAWCZE
  • Predictors of The Subjective Effectiveness of Emergency Remote Teaching During The First Phase of The COVID-19 Pandemic
    [Predyktory subiektywnej skuteczności zdalnego nauczania w nagłych wypadkach podczas pierwszej fazy pandemii COVID-19]
    [w:] International Electronic Journal of Elementary Education
  • Attitudes Toward Inclusion Among Polish Primary School Teachers: A Strategic Factor in Implementing Inclusive Education
    [w:] Multidisciplinary Journal of School Education
  • Wielowymiarowa Skala Postaw Wobec Osób z Niepełnosprawnościami - sprawdzenie właściwości psychometrycznych polskiej wersji
    [w:] Studia z Teorii Wychowania
  • Sex differences in self-perceived employability and self-motivated strategies for learning in Polish first-year students
    [Różnice płciowe w postrzeganiu własnej zatrudnialności i strategii samomotywacji do nauki u polskich studentów pierwszego roku]
    [w:] PLoS One

Prezentacja na konferencji międzynarodowej

  • 16th International Conference of the European Society for the Study of English
    [16. Międzynarodowa Konferencja Europejskiego Towarzystwa Badań nad Językiem Angielskim]
  • Community Mentoring Model - its application for Polish teacher training programmes and teachers' continuous professional development
    [Model Mentoringu Społecznościowego - jego zastosowanie w polskich programach kształcenia nauczycieli i doskonalenia zawodowego nauczycieli]
  • Inclusion in Polish kindergartens - early diagnosis and assessment, education and challenges.
    [Włączanie w polskich przedszkolach - wczesna diagnoza i ocena, edukacja i wyzwania.]
  • Parents role in the mentoring process of new teachers: The case of Poland.
    [Rola rodziców w procesie mentoringu nowych nauczycieli: Studium przypadku Polski.]

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Wspieranie dziecka i rodziny w procesie przejścia z edukacji przedszkolnej do szkoły
  • Projektowanie uniwersalne w kontekście oceny funkcjonalnej.
  • Standardy oceny potrzeb dzieci z uszkodzonym słuchem oraz udzielania wsparcia w jednostkach systemu oświaty.

Wykonawca realizowanego projektu finansowanego z funduszy UE

  • Model Wsparcia Międzysektorowego - Projekt innowacyjno-wdrożeniowy w zakresie oceny funkcjonalnej polegający na badaniu i opracowaniu modelowych rozwiązań na rzecz świadczonego lokalnie międzysektorowego wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin na podstawie metodyki oceny funkcjonalnej z wykorzystaniem Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania Niepełnosprawności i Zdrowia – ICF

Wykonawca w realizowanym projekcie finansowanym przez MEiN

  • Model Wsparcia Międzysektorowego - Projekt innowacyjno-wdrożeniowy w zakresie oceny funkcjonalnej polegający na badaniu i opracowaniu modelowych rozwiązań na rzecz świadczonego lokalnie międzysektorowego wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin na podstawie metodyki oceny funkcjonalnej z wykorzystaniem Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania Niepełnosprawności i Zdrowia – ICF

2021


Książka naukowa recenzowana

  • Fonogesty. Metoda i jej zastosowanie

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Multidimensional assessment of student teachers’ self-esteem and attitudes towards inclusive education and people with disabilities
    [Wielowymiarowa ocena samooceny i postaw studentów-nauczycieli wobec edukacji włączającej i osób z niepełnosprawnościami]
    [w:] Teaching Education
  • Attitudes of Different Age Groups Toward People With Intellectual Disability During the COVID-19 Pandemic
    [Postawy różnych grup wiekowych wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną podczas pandemii COVID-19]
    [w:] Frontiers in Psychiatry
  • Remote teaching and learning – challenges and opportunities for students with special educational needs
    [Zdalne nauczanie i uczenie się - wyzwania i możliwości dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi]
    [w:] Revista Portuguesa de Investigação Educacional 1645-4006
  • Employability of University Students: Introduction of the Concept and the Psychometric Properties of the Polish Self-Perceived Employability Scale
    [ Zatrudnialność studentów uczelni wyższych: Wprowadzenie do koncepcji i właściwości psychometryczne Polskiej Skali Samooceny Zatrudnialności]
    [w:] Przegląd Badań Edukacyjnych

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Model projektowania uniwersalnego w akademickiej edukacji inkluzyjnej. Strategie i rekomendacje
  • To speak or not to speak? Speech and pronunciation of deaf and hard of hearing students learning English as a foreign language
    [Mówić czy nie mówić? Mowa i wymowa niesłyszących i słabosłyszących studentów uczących się języka angielskiego jako języka obcego]
  • Teaching English as a foreign language to DHH learners – future research and practical perspectives
    [Nauczanie języka angielskiego jako języka obcego uczniów niesłyszących i słabosłyszących - przyszłe badania i praktyczne perspektywy]
  • Preface
    [Przedmowa]
  • A challenge, a must, an adventure: English as a foreign language for deaf and hard of hearing students
    [Wyzwanie, konieczność, przygoda: Angielski jako język obcy dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących]
  • Introduction
    [Wstęp]
  • Projektowanie uniwersalne w inkluzyjnej edukacji uczniów ze spektrum autyzmu. Strategie i rekomendacje

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • English as a Foreign Language for Deaf and Hard of Hearing Learners. Teaching Strategies and Interventions
    [Język angielski jako język obcy dla osób niesłyszących i słabosłyszących. Strategie nauczania i interwencje]
  • Zdalne uczenie się i nauczanie a specjalne potrzeby edukacyjne. Z doświadczeń pandemii Covid-19
  • Włączmy kamerki. Z doświadczeń edukacji zdalnej w szkole i na uczelni
  • Oblicza życia. Księga Jubileuszowa Profesor Doroty Kornas-Bieli

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Remote teaching and learning – challenges and opportunities for students with special educational needs.
    [Zdalne nauczanie i uczenie się - wyzwania i możliwości dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi]
  • Community model of teacher mentoring and its implications for inclusive education
    [Społecznościowy model mentoringu nauczycieli i jego implikacje dla edukacji włączającej]

Prezentacja na konferencji międzynarodowej

  • Szkolenie nauczycieli w zakresie EFL dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących.
  • Attitudes towards inclusion of teacher training students in Poland
    [Postawy wobec włączania studentów studiów nauczycielskich w Polsce]
  • The Community model of teacher mentoring.
    [Wspólnotowy model mentoringu nauczycieli.]
  • Community Model of Teacher-Mentoring–a supporting network with parents’ participation
    [Społecznościowy model mentoringu nauczycieli - sieć wsparcia z udziałem rodziców]
  • Social and emotional competencies of kindergarten children – research report.
    [Kompetencje społeczne i emocjonalne dzieci w wieku przedszkolnym - raport z badań.]

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Włączająca edukacja zdalna – z doświadczeń szkoły i uniwersytetu
  • Jak zastosować projektowanie uniwersalne w edukacji przyrodniczej?
  • Dobre praktyki w zdalnej edukacji studentów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi.
  • Niesłyszący dziadkowie i babcie – jak trwać w komunikacji?
  • Działania w ramach projektu Cued Speech Europa
  • Ocenianie w modelu projektowania uniwersalnego.

2020


Rozdział w recenzowanej książce naukowej

  • Postawy wobec uczenia się języka obcego studentów niesłyszących i słabosłyszących

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Functional diagnosis as a strategy for implementing inclusive education in Poland
    [w:] Revista Brasileira de Educacao Especial

Podręcznik szkolny

  • Kompendium świadomego nauczyciela języka polskiego i kultury polskiej

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • "Nie głos, ale słowo..." 7. Osoba z uszkodzeniem słuchu a współczesne tendencje w edukacji

Członkostwo w krajowym zespole eksperckim

  • Ekspert Polskiej Komisji Akredytacyjnej

Nagroda wewnętrzna

  • zespołowa IV stopnia - za przedsięwzięcia, które spowodowały istotną poprawę warunków pracy dydaktycznej i wyników kształcenia

2019


Książka naukowa recenzowana

  • ABAS-3 System Oceny Zachowań Adaptacyjnych. Podręcznik polski

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

  • Teaching Deaf and Hard of Hearing Students English as a Foreign Language in Inclusive and Integrated Primary Schools in Poland
    [Nauczanie niesłyszących i słabosłyszących uczniów języka angielskiego jako języka obcego w szkołach integracyjnych i integracyjnych w Polsce]
  • Racjonalne dostosowania i modyfikacje w edukacji uczniów mających specjalne potrzeby edukacyjne
  • Rodzina w procesie wspierania rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych dzieci z chorobami przewlekłymi

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Talent do uczenia sie języka obcego i dysfunkcja słuchu – czy to da się pogodzić?
    [w:] Języki Obce w Szkole
  • Kompetencje społeczno-emocjonalne uczniów z niepowodzeniami szkolnymi – badania pilotażowe z zastosowaniem modelu TROS-KA
    [w:] Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej
  • Strategies of oral communication of deaf and hard of hearing (D/HH) non-native users
    [w:] European Journal of Special Needs Education
  • Motywacja do uczenia się języka obcego studentów niesłyszących lub słabosłyszących
    [w:] Niepełnosprawność i Rehabilitacja
  • Znaczenie diagnozy funkcjonalnej w edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
    [w:] Roczniki Pedagogiczne
  • Older persons with subjectively assessed hearing problems in poland: quality of life and coping strategies
    [w:] AMERICAN ANNALS OF THE DEAF
  • Diagnoza funkcjonalna jako standard pomocy psychologiczno-pedagogicznej – od założeń teoretycznych do praktyki diagnostyczno-terapeutycznej
    [w:] Kwartalnik Pedagogiczny
  • Integral development of students with special educational needs in inclusive education from a personalistic perspective
    [Integralny rozwój uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji inkluzyjnej z perspektywy personalistycznej]
    [w:] PAEDAGOGIA CHRISTIANA
  • Emotional and social competences in students with mild intellectual disability – research using TROS-KA battery
    [Kompetencje emocjonalne i społeczne u uczniów z łagodną niepełnosprawnością intelektualną - badania z wykorzystaniem baterii TROS-KA]
    [w:] Przegląd Badań Edukacyjnych
  • Dostosowanie podstawy programowej w zakresie języka obcego do potrzeb uczniów z dysfunkcja słuchu
    [w:] Języki Obce w Szkole

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • More Alike than Different: Educational and Social Aspirations and Paths to Successful Adulthood of Polish Deaf and Hard of Hearing Adolescents

Stypendium finansowane przez uczelnię

  • Executive Program for Catholic Leadership. University of Notre Dame, Mendoza College of Business, Notre Dame, USA, 13-20.07 2019.
  • Masters of Didactics – Continual Professional Development Program, University College London, Institute of Education, London

Członkostwo w krajowej organizacji o charakterze naukowym

  • Polskie Towarzystwo Pedagogiczne

Nagroda wewnętrzna

  • Nagroda Rektora KUL - zespołowa II stopnia – za opracowanie programu nauczania na studiach jednolitych magisterskich na kierunku pedagogika specjalna

2018


Książka naukowa recenzowana

  • Diagnoza funkcjonalna rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów w wieku 9-13 lat

Rozdział w recenzowanej książce naukowej

  • Trudności w czytaniu i pisaniu i osób niedosłyszących i słabosłyszących – diagnoza i terapia
  • Trudności w czytaniu i pisaniu i osób niedosłyszących i słabosłyszących – uwarunkowania i symptomatologia
  • Możliwości i doświadczenia nauczania języka angielskiego jako obcego studentki z zespołem Ushera
  • Zasady postępowania diagnostycznego w badaniach uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi
  • Standardy i wskazówki przygotowywania oraz adaptacji narzędzi diagnostycznych i procesu diagnostycznego dla dzieci i młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną oraz trudnościami w uczeniu się

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Matriculation Exams for Deaf and Hard of Hearing Students: Polish and Israeli Experiences
    [Egzaminy maturalne dla uczniów głuchych i niedosłyszących: doświadczenia polskie i izraelskie]
    [w:] MultiColors: An International Journal of Educational Research and Theory
  • Uczeń z dysfunkcją słuchu – współpraca logopedy z nauczycielem języka angielskiego
    [w:] Forum Logopedyczne
  • Zasoby odpornościowe uczniów w środkowym wieku szkolnym a ryzyko niedostosowania społecznego
    [w:] Ruch pedagogiczny
  • Diagnoza kompetencji emocjonalno-społecznych uczniów zdolnych w środkowym wieku szkolnym z wykorzystaniem baterii TROS-KA - doniesienie z badań
    [w:] Ruch pedagogiczny
  • Dostosowanie lekcji języka angielskiego jako obcego do potrzeb uczniów z dysfunkcją słuchu w nauczaniu wczesnoszkolnym
    [w:] Szkoła Specjalna
  • Zapisywanie symultaniczne – adekwatna forma wspierania edukacji, pracy oraz udziału w życiu społecznym i kulturalnym osób niesłyszących i słabosłyszących.
    [w:] LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY
  • Chrześcijański kontekst niepełnosprawności i edukacji specjalnej w dzisiejszych czasach
    [w:] Journal for Perspectives of Economic Political and Social Integration, Journal for Mental Change.
  • Notatki jako forma wsparcia edukacji studentów i uczniów niesłyszących i słabosłyszących
    [w:] Niepełnosprawność - Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania
  • Uczenie się języka obcego przez osoby korzystające z implantów ślimakowych.
    [w:] Szkoła Specjalna

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Wymiary budowania wspólnoty w pedagogice Jeana Vaniera

Artykuł w czasopiśmie

  • Uczeń z dysfunkcją słuchu – współpraca logopedy z nauczycielem języka angielskiego
    [w:] Forum Logopedy

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • Świat osób głuchoniewidomych. Wyzwania współczesności

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Diagnozowanie kompetencji społeczno-emocjonalnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – doniesienie z badań z zastosowaniem baterii TROS-KA.
  • Dojrzałość społeczno-emocjonalna dzieci z Zespołem Downa.
  • Projektowanie uniwersalne w edukacji osób niesłyszących i słabosłyszących
  • Diagnoza kompetencji społeczno-emocjonalnych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – prezentacja baterii narzędzi TROS-KA.
  • Od trudności do umiejętności: modele wsparcia uczniów zagrożonych niepowodzeniem szkolnym; udział w dyskusji panelowej jako ekspert.
  • Projektowanie uniwersalne w nauczaniu w inkluzyjnej szkole ogólnodostępnej
  • Uniwersalne projektowanie w codziennej praktyce pedagogicznej
  • Wymiary budowania wspólnoty w pedagogice Jeana Vaniera
  • Diagnozowanie kompetencji społeczno-emocjonalnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – doniesienie z badań z zastosowaniem baterii TROS-KA.

2017


Rozdział w recenzowanej książce naukowej

  • Model wsparcia uczniów zagrożonych niepowodzeniem szkolnym w programie "Od trudności do umiejętności"

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • English as a Foreign Language for Deaf and Hard-of-Hearing Persons – Polish and International Perspective
    [ English as a Foreign Language for Deaf and Hard-of-Hearing Persons – Polish and International Perspective]
  • Ani drugi, ani obcy – język angielski w międzynarodowej komunikacji osób głuchych i słabosłyszących.
  • Dostosowanie lekcji języka angielskiego jako obcego do potrzeb uczniów z dysfunkcją słuchu w nauczaniu wczesnoszkolnym.
  • Ani drugi ani obcy – język angielski w edukacji osób niesłyszących i słabosłyszących.

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Skuteczne matematyzowanie świata dziecka w wieku przedszkolnym
  • Strategie komunikowania się osób niedosłyszących w języku angielskim.
  • Kształcenie osób niepełnosprawnych na uczelniach wyższych – dobre praktyki.
  • System Oceny Zachowań Adaptacyjnych ABAS-3 – zakres zastosowania i korzyści dla praktyki.

Wygłoszenie referatu na konferencji

  • Fakty i mity nauczania języka obcego głuchych i słabo słyszących
  • Metody wsparcia studentów z dysfunkcja słuchu w warunkach uczelni.
  • Jakich nauczycieli języków obcych potrzebujemy? Przygotowanie do zawodu przyszłych nauczycieli języków.
  • Diagnoza i terapia specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia z FAS.

2016


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Głębokie i powierzchniowe strategie uczenia się języka obcego studentów niesłyszących i słabosłyszących
    [w:] Rozprawy Społeczne
  • Preventing social exclusion of people with disabilities and their families
    [Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych i ich rodzin]
    [w:] Rozprawy Społeczne

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Przekonania studentów słyszących i niesłyszących o uczeniu się języka obcego
  • Vocabulary teaching strategies in EFL classes for deaf and hard of hearing students
  • Studium indywidualnego przypadku jako metoda badań naukowych w pedagogice specjalnej
  • Nauczanie języka angielskiego jako drugiego języka osób głuchych i niedosłyszących

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • Język i wychowanie. Księga Jubileuszowa z okazji 45-lecia pracy naukowej Profesor Kazimiery Krakowiak
  • English as a foreign language for deaf and hard-of-hearing persons. Challenges and strategies
    [Angielski jako język obcy dla głuchych oraz osób niedosłyszących. Wyzwania i strategie]

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Participation of persons with disabilities in social life – a sign of unity
  • Inclusion of deaf and hard of hearing students in university education: chances and challenges
  • Kim jest – kim powinien być surdoglottodydaktyk języka obcego?
  • Christian Special Education – mercy or brotherhood?

Organizacja konferencji krajowej

  • Konferencję Naukową Fonem – Sylaba – Logos – Paideia. Język w wychowaniu i pedagogice.

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Otwartość na osobę z niepełnosprawnością intelektualną w programie wychowawczym szkoły – inspiracje na podstawie pism i dzieł Jeana Vaniera.
  • Edukacja ucznia z autyzmem w szkole ogólnodostępnej.
  • Badania uczestniczące i transformujące w pedagogice specjalnej.
  • Strategie nauczania we współczesnej surdoglottodydaktyce.
  • Czy da się żyć bez coacha czyli o sztuce samowychowania.
  • Nauczanie języków obcych studentów niedosłyszących i niesłyszących

Wygłoszenie referatu na konferencji

  • Skuteczne nauczanie języka obcego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Społeczny model niepełnosprawności a izolacja więzienna.

2015


Książka naukowa recenzowana

  • Surdoglottodydaktyka. Lekcje i zajęcia językowe dla uczniów niesłyszących i słabołyszących
  • Wielojęzyczni. Studenci niesłyszący i słabosłyszący w procesie uczenia się nauczania języków obcych

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Uczenie się języków obcych jako element poszerzania udziału w kulturze dorosłych osób niesłyszących i słabosłyszących
    [w:] Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej
  • Kompetencje w zakresie języka angielskiego studentów niesłyszących i słabosłyszących w opinii ich lektorów
    [w:] Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej
  • Relacje społeczne osób niesłyszących i słabosłyszących w środowisku pracy
    [w:] CZŁOWIEK NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ SPOŁECZEŃSTWO
  • Inspiracje Jeana Vaniera dla budowania rodziny jako wspólnoty
    [w:] Roczniki Teologiczne
  • Postrzeganie pracy przez osoby niesłyszące i słabosłyszące
    [w:] Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • O pasji uprawiania surdoglottodydaktyki – nowego pola badawczego w pedagogice
  • Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci ryzyka dysleksji.
  • Kobiety niesłyszące i słabosłyszące na współczesnym rynku pracy
  • Teaching English as a Second Language to Deaf and Hard-of-Hearing Students
    [Nauczanie języka angielskiego jako drugiego języka osób niesłyszących i słabosłyszących]
  • Gry dydaktyczne w kształtowaniu kompetencji matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
  • Projektowanie uniwersalne w edukacji osób z wadą słuchu

Podręcznik szkolny

  • Doświadczam – rozumiem – wiem. E – poradnik metodyczny dla klasy II. Część 1. Scenariusze i karty pracy do innowacyjnego programu edukacji wczesnoszkolnej.Część II Karty pracy dla niedowidzących uczniów klasy II.
  • Doświadczam – rozumiem – wiem. E – poradnik metodyczny dla klasy III. Część I Scenariusze i karty pracy do innowacyjnego programu edukacji wczesnoszkolnej.Część II Karty pracy dla niedowidzących uczniów klasy
  • Doświadczam – rozumiem – wiem. E – poradnik metodyczny dla klasy I. Część I Scenariusze i karty pracy do innowacyjnego programu edukacji wczesnoszkolnej.

Recenzja w przewodzie doktorskim

  • Recenzja pracy doktorskiej mgr Moniki Toczyńskiej pt. „Psychologiczne uwarunkowania uczenia się języka angielskiego przez dzieci w wieku przedszkolnym na przykładzie metody Musical Babies”

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Mistrzostwo trwania we wspólnocie – Jean Vanier i jego dzieło
  • Gry dydaktyczne w kształtowaniu kompetencji matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym.
  • Learning and teaching strategies in English as a foreign language classes for the deaf and hard-of-hearing students.
  • Specyfika relacji studentów słyszących i niesłyszących. Badania pilotażowe w University of Central Lancashire (UK) i KUL.
  • Nauczanie języka angielskiego studentów niesłyszących i słabosłyszacych.
  • Learning and teaching strategies in English as a foreign language classes for the deaf and hard-of-hearing students.
    [Strategie uczenia się i nauczania języka angielskiego jako obcego niesłyszacych i słabosłyszących studentów ]
  • Deaf and hard of hearing university students – framework and strategies of foreign language teaching and learning.
    [Niesłyszący i słabosłyszacy studenci - formy i strategie nauczania języków obcych ]
  • Perceived and expected support and study satisfaction of university students with disabilities.
    [Postrzegane i oczekiwane wsparcie społeczne a satysfakcja ze studiów studentów z niepełnosprawnościami ]
  • Perceived and expected support and study satisfaction of university students with disabilities.
    [Postrzegane i oczekiwane wsparcie a satysfakcja ze studiów studentów z niepełnosprawnościami]
  • Challenge of learning a foreign language for students with disabilities.
    [Wyzwanie uczenia się języka obcego przez studentów z niepełnosprawnością]
  • Willingness to communicate in English as a foreign language of the deaf and hard of hearing students.
    [Motywacja do komunikowania się w jezyku angielskim studentów niesłyszących i słabosłyszących ]
  • Deaf and Hard of Hearing University Students – Achievements and Challenges.
    [Studenci niesłyszący i słabosłyszący - osiągnięcia i wyzwania]
  • Teaching Communication strategies in EFL for the Deaf and Hard of hearing Classes.
    [Nauczanie strategii komunikacyjnych ucznió niesłyszących i słabosłyszących ]
  • Forms of support for people with disabilities and their families preventing social exclusion.
    [Formy wsparcia dla osób z niepełnosprawnością i ich rodzin zapobiegające wykluczeniu społecznemu]
  • Teaching English as a foreign language to the deaf and hard of hearing adult learners of different educational backgrounds.
    [Nauczanie języka angielskiego jako obcego dorosłych uczniów z różnych środowisk edukacyjnych ]
  • The role of speech and sign language in teaching English as a foreign language to deaf and hard of hearing students.
    [Rolan mowy i języka migowego w nauczaniu języka obcego studentów niesłyszących i słabosłyszących]

Prezentacja na konferencji międzynarodowej

  • Nauczanie języka angielskiego studentów niesłyszących i słabosłyszacych.

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Aktywizacja starszych osób z niepełnosprawnością.
  • Kobieta z niepełnosprawnością na współczesnym rynku pracy.
  • Aktywizacja starszych osób z niepełnosprawnością.
  • O tym się nie mówi – że osoby słabosłyszące mówią w językach obcych.
  • Zrównoważony rozwój uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
  • Skuteczne kształcenie osób niesłyszących i słabosłyszących na uniwersytecie
  • Kobieta z niepełnosprawnością na współczesnym rynku pracy.
  • O tym się nie mówi – że osoby słabosłyszące mówią w językach obcych.
  • Aktualność nauczania Jana Pawła II o osobach chorych i niepełnosprawnych.
  • Wychowanie do pracy w kontekście wady słuchu.
  • Surdoglottodydaktyka – nowe trans dyscyplinarne pole badań i działalności praktycznej.
  • Znaczenie badań uczestniczących (participatory research) w badaniach narracyjnych w pedagogice specjalnej
  • Wczesna diagnoza – trudności i potencjalne rozwiązania.
  • Aktualność nauczania Jana Pawła II o osobach chorych i niepełnosprawnych.
  • Pedagogika lecznicza w ujęciu Profesor Teresy Kukołowicz.
  • Możliwości i doświadczenia nauczania języka angielskiego jako obcego osób z równoczesnych uszkodzeniem wzroku i słuchu.
  • Starsze osoby z niepełnosprawnością intelektualną – specyficzne potrzeby i współczesne rozwiązania
  • Jak uczyć języka, kiedy problemem jest język?
  • Nauczanie języków obcych studentów niesłyszących.
  • Zrównoważony rozwój uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
  • Nowe formy i metody wsparcia edukacji osób z wadą słuchu w Wielkiej Brytanii.

Staż finansowany ze środków UE

  • Scientific and didactic internship
    [Staż naukowo-dydaktyczny ]

2014


Książka naukowa recenzowana

  • Surdoglottodydaktyka : lekcje i zajęcia językowe dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Poznawcze możliwości uczniów z wadą słuchu a ich integracja w klasach ogólnodostępnych
    [w:] Roczniki Pedagogiczne

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Teaching English as a foreign language to a student with hearing loss combined with slight autistic disorders.
    [Nauczanie języka angielskiego jako obcego ucznia z zaburzeniami słuchu oraz niewielkimi zaburzenaimi autystycznymi ]
  • Teraźniejszość i perspektywy współczesnej surdoglottodydaktyki
  • Starsze osoby z niepełnosprawnością intelektualną - specyficzne potrzeby i współczesne rozwiązania
  • Deaf and hard of hearing graduates on the contemporary work market
    [Niesłyszący i słabosłyszący absolwenci na współczesnym rynku pracy]
  • Specyfika prowadzenia badań naukowych wśród osób niesłyszących i słabosłyszących

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • Developing language competence of people with hearing and speech disorders

2013


Książka naukowa recenzowana

  • Jestem dorosły- chcę pracować. Program wspierający młodzież z niepełnosprawnością umysłową w procesie przejścia z edukacji na rynek pracy

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Kompetencje uczniów niesłyszących i słabo słyszących w zakresie posługiwania się językiem angielskim w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych
    [w:] NEOFILOLOG

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Kompetencje młodzieży gimnazjalnej z uszkodzeniami słuchu w zakresie pisania w języku angielskim
  • Using technology to teach English as a foreign language to the deaf and hard of hearing
    [Wykorzystanie technologii w nauczaniu języka angielskiego jako obcego uczniów niesłyszących i słabosłyszacych ]
  • Written English of Polish deaf and hard of hearing grammar school students
    [Piisanie w języku angielskim przez niesłyszących i słabosłyszacych uczniów szkół średnich ]
  • Mistrzostwo trwania we wspólnocie. Jean Vanier i jego dzieło
  • Udział w kulturze studentów niesłyszących i słabosyszących- rzeczywistość i obszary wsparcia
  • Współczesne rozwiązania w zakresie wspierania zatrudnienia osób z uszkodzeniami słuchu
  • Teaching and learning in mutual relationships between disabled and non-disabled persons
    [Uczenie sie i nauczanie we wzajemnej relacji między osobami sprawnymi i niepełnosprawnymi ]
  • Poziom motywacji niesłyszących studentów do uczenia się języków obcych
  • Deaf and hard of hearing primary school pupils' motivation to learn English as a foreign language
    [Motywacja niesłyszących i słabosłyszących uczniów szkół podstawowych do uczenia się j. angielskiego ]

Kurs e-learningowy

  • Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • Angielski jako język obcy dla głuchych oraz osób niedosłyszących w Europie

2012


Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Written Output of the Deaf and Hard of Hearing Primary School Students Learning English as a Second Language
    [Osiągniecia w pisaniu niesłyszacych i słabosłyszących uczniów szkół podstawowych uczacych się języka angielskeigo jako obcego]
    [w:] Roczniki Pedagogiczne
  • Strategie nauczania języka angielskiego jako obcego uczniów z uszkodzeniami słuchu w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych
    [w:] CZŁOWIEK NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ SPOŁECZEŃSTWO

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Relacje rówieśnicze uczniów z niespecyficznymi trudnościami w nauce.
  • Supporting Deaf and Hard of Hearing Learners in Foreign Language Classes in an Inclusive Settings.
    [Wspieranie niesłyszących i słabosłyszących uczniów na lekcjach języka obcego w klasach ogólnodostępnych]
  • Deaf university students as foreign language learners in mainstream settings
    [Niesłyszący studenci na zajęciach z języka obcego w środowisku inkluzyjnym]
  • Trudności osób niesłyszących w zakresie opanowania systemu leksykalnego i składniowego języka angielskiego jako obcego i strategie pokonywania tych trudności
  • Dorosłe osoby z trudnościami w czytaniu i pisaniu a idea kształcenia ustawicznego
  • Wspieranie ucznia z chorobą przewlekłą w środowisku szkolnym
  • Umiejętności polskich studentów z uszkodzeniami słuchu w zakresie posługiwania się mówioną formą języka angielskiego
  • Doradztwo zawodowe dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną we współczesnej szkole ogólnodostępnej
  • Cued Speech – a Tool to Enhance Development, Education and Full Family Life
    [Fonogesty - narzedzie wspierania rozwoju, edukacji i pełni życia rodzinnego ]
  • Kompetencje wzrokowe osób niesłyszących i możliwości ich wykorzystania w zakresie nauczania języków obcych

Tłumaczenie ustne podczas spotkań naukowych

  • Symultanic translation - International Conference Responsibility in Deaf Education
    [Tłumaczenie w czasie konferencji międzynarodowej Odpowiedzialność za edukację niesłyszącychh]

Członkostwo w radzie naukowej czasopisma naukowego

  • Consejo cientifico - Escuela Abierta
    [ Członkowsktwo w radzie naukowej czasopisma Escuela Abierta (czasopismo University of Sevilla - San Paolo Foundation]
    [w:] Escuela Abierta

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • Social and Educational Support in Life-long Human Development
    [Wsparcie społeczne i edukacyjne w rozwoju całożyciowym]
  • Zarządzanie szkołą w procesie zmian oświatowych.

Organizacja konferencji międzynarodowej

  • Międzynarodowa Konferencja Naukowa Odpowiedzialność wobec dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • International Conference: Responsibility for education of people with hearing impairment
    [Międzynarodową Konferencja Naukowa „Odpowiedzialność za edukację osób z uszkodzeniami słuchu]

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Language Education of Polish Deaf and Hard of Hearing Students at Primary, Secondary and Tertiary Levels of Education
    [Jezyk obcy w edukacji ucznió nieśłuszacych w Polsce na poziomie szkoły podstawowej, gimnazjum, i szkoły średniaj]
  • Segregacja-integracja – inkluzja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną – czy idziemy w dobrym kierunku?
  • Written output of the deaf and hard of hearing EFL learners.
    [Umiejętność pisania niesłyszących i sąłbosłyszących uczestników Lektoratu języka angielskiegoo]
  • Wspieranie niesłyszacych i słabosłyszacych uczestników lektoratu języka angielskeigo jako obcego w uczeniu się gramatyki i słownictwaFacilitating teaching grammar and vocabulary to the deaf and hard of hearing students.
  • Deaf university students as foreign language learners in mainstream settings.
    [Studenci niesłyszący jako uczestnicy lektoratu języka obcego w kontekśie inkluzji ]

Prezentacja na konferencji międzynarodowej

  • English as a foreign language for hard of hearing Polish students
    [Jezyk angielski jako jezyk obcy dla polskich studentów słabosłyszacych]

Organizacja konferencji krajowej

  • Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej – obszary wsparcia

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Projekt Kompetentne wsparcie jako przykład działania wspierającego ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Wygłoszenie referatu na konferencji

  • Jestem dorosły - chcę pracować - prezentacja programu

Prezentacja na konferencji

  • Dostępnośc KUL dla studentów słabosłyszacych

Udział w festiwalu nauki

  • Jestem dorosły - chcę pracować

2011


Książka naukowa recenzowana

  • Student niesłyszący we wspólnocie akademickiej. Informator o warunkach edukacji wyższej osób z uszkodzeniami słuchu
  • Uczeń z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej. Podstawy metodyki nauczania języków obcych

Artykuł naukowy w czasopiśmie recenzowany

  • Kompetencje uczniów niesłyszących i słabosłyszących w zakresie posługiwania się językiem angielskim w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych
    [w:] NEOFILOLOG

Artykuł naukowy w wydawnictwie zbiorowym recenzowany

  • Students with severe hearing impairments as competent learners of English as a foreign language
    [Studenci z głębokimi uszkodzeniami słuchu jako kompetentni uczestnicy zajęć językowych]
  • Wspieranie osób z uszkodzeniami słuchu w edukacji uniwersyteckiej w Polsce i na świecie
  • Benefits and mechanisms of social support within a family context
    [Skutki i mechanizmy wsparcia społecznego w kontekście rodziny]
  • Autumn Seminars 2008 – A step forward in educationg social workers for building civil society and fighting social exclusion
    [Jesienne Seminaria 2008 - krok w kierunku kształcenia pracowników socjalnych do budowania społeczeństwa obywatelskiego i zwalczania wykluczenia społecznego]
  • Style uczenie preferowane przez niesłyszących uczestników lektoratu języka obcego
  • Współpraca Instytutu Pedagogiki KUL z ośrodkami krajowymi i zagranicznymi
  • Podstawowe trudności osób niesłyszących w opanowaniu pisowni języka obcego i ich kompensowanie
  • Młodzi wobec osób z niepełnosprawnością

Artykuł w czasopiśmie

  • Współpraca WNS z Katholische Hochschule Nordrhein-Westfalen w Kolonii
    [w:] Przegląd Akademicki

Tłumaczenie ustne podczas spotkań naukowych

  • Symultanic translation - International Conference Multidimensionality of development
    [Tłumaczenie w czasie konferencji międzynarodowej Wielowymiarowość rozwoju]

Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • European Social Work – Identity, International Problems and Interventions
    [Europejska praca socjalna - tożsamość, międzynarodowe problemy i intwerwencje]

Organizacja konferencji międzynarodowej

  • International Conference: Pedagogical multidimensionality od development: individual-social sphere-institution
    [Międzynarodowa Konferencja Naukowa Pedagogiczna wielowymiarowość rozwoju: jednostka- przestrzeń społeczna- instytucja]

Wygłoszenie referatu na konferencji międzynarodowej

  • Teaching English as a foreign language to the deaf as overcoming the language barriers
    [Nauczanie języka obcego uczniów niesłyszących jako przekraczanie barier w rozwoju językowym. ]
  • Kształtowanie motywacji uczniów z uszkodzeniami słuchu do uczenia się języków obcych – szansa na zmniejszanie się dystansu społecznego.
  • Opinie nauczycieli języka obcego dotyczące uczenia się języków obcych przez dzieci i młodzież z uszkodzeniami słuchu.
  • Linguistic competence of the persons with severe hearing impairment in English as a foreign language
    [Kompetencje językowe osób z powaznymi uszkodzenaimi słuchuw jezyku angielskim jako obcym]
  • Niesłyszacy wielojezyczni. Nauczanie jezyka angielskiego jako obcego osób niesłyszących w Europie
  • Program wspomagający uczniów z niepełnosprawnością umysłową w dojrzewaniu do znalezienia i utrzymania zatrudnienia, czyli czego szkoła może więcej nauczyć?

Wygłoszenie referatu na konferencji krajowej

  • Psychologiczne aspekty współczesnego ojcostwa a naprzemienny model opieki nad dzieckiem

Prezentacja na konferencji krajowej

  • Strategie radzenia sobie z trudnościami edukacyjnymi i trudnościami w codziennym funkcjonowaniu przez dorosłe osoby z dysleksją.

Nagroda wewnętrzna

  • Nagroda Rektora KUL

2010


Redakcja naczelna publikacji naukowej

  • European Social Work – State of the Art And Future Challenges
    [Europejska praca socalna - stan obecny i przyszłe wyzwania]

Wygłoszenie referatu na konferencji

  • Budowanie społeczeństwa obywatelskiego i walka z wykluczeniem społecznym – współczesne wyzwania dla pracy socjalne
  • Strategie nauczania języków obcych uczniów z uszkodzeniami słuchu.

Prezentacja na konferencji

  • prezentacja w ramach cyklu European Success Stories pt. Erasmus IP Building Civil Society and Fighting Social Exclusion as an example of good practice in solving problems of social exclusion.
    [Erasmus IP Building Civil Society and Fighting Social Exclusion as an example of good practice in cosial work training]

Staż finansowany ze środków UE

  • Visiting researcher in the Agean University
    [Staż naukowy w the Agean University ]

Działalność odczytowa

  • 2. Konferencja Dobry start w nauce języków obcych początkiem drogi do sukcesu. Zielona Góra: Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Lubuski Punkt Informacyjny EUROPE DIRECT Zielona Góra, 24.09.2010. Wykład: Strategie nauczania języków obcych uczniów z uszkodzeniami słuchu.

2009


Kierownictwo realizowanego projektu finansowanego przez MEiN

  • Język angielski w międzynarodowej komunikacji niesłyszących studentów - modele nauczania i współczesne wyzwania edukacyjne w Polsce i na świecie.

2005


Członkostwo w krajowej organizacji o charakterze naukowym

  • Polskie Towarzystwo Pedagogiczne

2004

  • Towarzystwo Naukowe KUL