Anna Kawalec

dr hab. Anna Kawalec (prof. KUL)

Wydział Filozofii - Instytut Filozofii
Katedra Teorii Poznania

Stanowisko: Profesor KUL

2023

Prace licencjackie
  • Antropologiczne aspekty piłki nożnej.

2022

Prace licencjackie
  • Rozwód i jego konsekwencje społeczno-kulturowe na przykładzie życia mieszkańców stanu Imo w Nigerii.

2018

Prace licencjackie
  • Kulturowy kształt muzyki rockowej na przykładzie twórczości zespołu Therion
Prace magisterskie
  • Społeczny wymiar muzyki. Studium porównawcze kultury europejskiej i afrykańskiej.
  • Odmienne stany świadomości. Porównanie środków, metod i celów stosowanych przez plemiona Ameryki Środkowej i Azji Północnej.
  • Społeczno-kulturowe uwarunkowania podróżowania autostopem w Polsce na przełomie XX/XXI wieku.
  • Wpływ idei antropologii teatru Eugenio Barby na performatywny kształt praktyk aktorskich
  • Koncepcja sztuki Josepha Ratzingera na tle wybranych idei filozofii sztuki
  • Teatralność jako cecha komiksu - analiza wybranych przykładów gatunku

2016

Prace licencjackie
  • Walc jako forma kulturowa w dziewiętnastowiecznej Europie na podstawie twórczości Johanna Straussa ojca oraz Johanna Straussa syna.
  • Eksperyment halucynacyjny w kulturze i sztuce na przykładach dzieła Stanisława Ignacego Witkiewicza oraz praktyk Beat Generation
  • Wpływ judaizmu na dzieło Marca Chagalla
  • Wpływ doświadczeń indyjskich Jerzego Grotowskiego na dzieło teatralne
  • Koncepcja doświadczenia estetycznego w ujęciu Williama Jamesa
  • Komiks jako sztuka popularna na przykładzie prac wytwórni Marvel i DC Comics

2015

Prace licencjackie
  • Kultura lokalna zaślubin na przykładzie regionu chełmskiego.
  • Tańce regionu lubelskiego - Tradycja uobecniana przez Zespół Pieśni i Tańca "Lublin" imienia Wandy Kaniorowej.
  • "Miasto 44" w reżyserii Jana Komasy jako fakt kulturotwórczy.
  • Motywacje tattooingu wśród przedstawicieli polskiej społeczności.
  • Kulturowe wizerunki aniołów w sztuce Lublina (Kaplica św. Trójcy, Archikatedra, cmentarz przy ul. Lipowej).
  • Podróżnik jako badacz kultury. Kazimierza Nowaka afrykańskie safari.

2014

Prace licencjackie
  • Teatr pięciu żywiołów Alexandra McQueena. Moda 21 wieku.
  • Inicjatywy kulturalne małych miast Polski jako proces glokalizacyjny (na przykładzie miasta Suwałki i Suwałki Blues Festival).
  • Odkrywanie artysty w aktorze. Wybrane koncepcje artystyczności aktora.
  • Jazz - sztuka ponad kontynentami (Miles Davis i Jarosław Śmietana).
  • Interpretacja zjawiska prostytucji w kontekście Karola Wojtyły koncepcji osoby.
  • Koncepcje szczęścia we współczesnej muzyce zaangażowanej na przykładzie twórczości zespołu Luxtorpeda

2013

Prace licencjackie
  • Widowisko w widowisku czyli konstrukcja filmu "Igrzyska śmierci" Gary'ego Rossa
  • Problem komercjalizacji sztuki na przykładzie street artu
  • „Sztuka martwa” i „sztuka żywa” według Theodora W. Adorna.
  • Film reklamowy. Analiza wybranych wytworów w kontekście kryteriów estetycznych i marketingowych.
  • Turandot Pawła Passiniego jako przykład sztuki widowiskowej
  • Estetyka rytmu życia Johna Deweya

2012

Prace licencjackie
  • Obraz miasta wczoraj i dziś. Bernardo Bellotto Canaletto "Krakowskie Przedmieście w stronę Kolumny Zygmunta" i Jerzy Kalina "Przejście".
  • Rola muzyki w teatrze na podstawie przedstawienia "Prorock" Teatru ITP.
  • Film "Gabinet doktora Caligari" Roberta Wienego jako przykład kontestacji wojny.
  • Sztuka konceptualna Ewy Partum.
  • Odpowiedzialność w sztuce. ''Extra Ear'' Stelarca oraz ''Lego. Obóz koncentracyjny" Zbigniewa Libery.
Prace magisterskie
  • Teatralność pokazów mody na podstawie wybranych dzieł kreatorów francuskich
  • Fraktal i geometria. Kategoria nieskończoności we współczesnej sztuce i estetyce
  • „Artystyczne” i „nieartystyczne” w dziele animacji komputerowej
  • Koncepcja estetyki życia codziennego Richarda Shustermana

2011

Prace licencjackie
  • Piękno zaklęte w liczbach. Sztuka fraktalna
  • Fenomen Pomarańczowej Alternatywy w kontekście nurtu happeningowego
  • Miejsce asamblażu w panoramie sztuki współczesnej
  • O współczesnej przemianie funkcji sztuki ludowej na przykładzie działalności Zespołu Tańca Ludowego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
  • Koncepcje barwy. Analiza poglądów Johanna Wolfganga von Goethego i Wasyla Kandyńskiego
Prace magisterskie
  • Fotografia jako dzieło sztuki na przykładzie wystawy "Dużo kobiet" Mikołaja Grynberga oraz wybranych prac National Geographic
  • „Żydówka z cytrynami” Aleksandra Gierymskiego – ujęcie hermeneutyczne
  • Istota i funkcje polskiej muzyki rockowej w latach osiemdziesiątych XX wieku
  • Sztuka i piękno tańca współczesnego na przykładzie „Trampa” Krystyny Mazurówny i Gerarda Wilka

2010

Prace licencjackie
  • Moda a sztuka – na przykładzie twórczości wybranych kreatorów mody lat 60. i 70. XX wieku
  • Porządek w chaosie na podstawie wybranych przykładów sztuki intuitywnej
  • Busking – współczesna forma sztuki?
  • Artystyczna tożsamość dzieła grafiki komputerowej
  • Taniec współczesny – jego geneza i istota
  • Obraz malarski jako wyraz przeżyć twórcy na na podstawie „Łanów Zbóż” Vincenta van Gogha
  • Funkcja sztuki według Stanisława Ignacego Witkiewicza
  • Instalacja jako sztuka

2009

Prace licencjackie
  • „Ulica jako forum wypowiedzi”. Rola street artu w kulturze współczesnej
  • Karykatura wobec granic sztuki. Przejawy zjawiska w życiu artystycznym okresu modernizmu
  • Porównanie sztuki dramatu europejskiego oraz sztuki filmu japońskiego na podstawie „Makbeta” W. Szekspira i „Tronu we krwi” A. Kurosawy
  • Piękno dzieła malarskiego na przykładzie „Rozstrzelania powstańców madryckich” Francisca Goi
  • Taniec współczesny wobec kryteriów sztuki
  • „Czarno-białe” w rzeczywistości PRL-u na przykładzie wybranych utworów literackich Marka Hłaski
  • Witkacego poszukiwania celu sztuki