Patrologia (wykład)

Opis przedmiotu
Informacje ogólne
Organizator:Wydział Teologii - Instytut Nauk Teologicznych
Kod ECTS:08200-XXXX-01WYK0039
Kierunek studiów: Teologia kurs B (stacjonarne jednolite magisterskie)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 1
Punkty ECTS: 2
Forma zaliczenia: Zaliczenie bez oceny
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok I - Semestr 1
Punkty ECTS: 3
Forma zaliczenia: Zaliczenie bez oceny
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok I - Semestr 2
Punkty ECTS: 2
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok I - Semestr 2
Punkty ECTS: 3
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Lokalizacja w programie modułowym:
Moduł programowy:Pzredmioty obligatoryjne » Patrologia
Efekty kształcenia:
T_U05Absolwent potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów kultury (zwłaszcza chrześcijańskich) z zastosowaniem twórczej i oryginalnej metody oceny ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym
T_U07Absolwent potrafi uwzględniać w badaniach źródła w języku łacińskim i greckim na poziomie podstawowym
T_W01Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu terminologię, wybrane fakty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu teologii
T_W03Absolwent zna i rozumie uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej w ramach teologii biblijnej, fundamentalnej, dogmatycznej, moralnej i innych dyscyplin teologicznych oraz filozofii, metafizyki, filozofii Boga, człowieka i przyrody, etyki oraz filozofii religii i kultury, a także epistemologii i metodologii nauk oraz logiki i historii filozofii
Cele przedmiotu
Wymagania wstępne
Założenia i cele przedmiotu
Celem wykładu jest zapoznanie studenta z głównymi przedstawicielami Ojców Kościoła oraz pisarzy wczesnochrześcijańskich, ich dziełami, środowiskami, w których działali, z ruchami heretyckimi, z którymi polemizowali oraz ich wpływu na kształtowanie się doktryny chrześcijańskiej. W toku wykładu zostanie ukazane bogactwo kulturowe, duchowe i apostolskie jakie reprezentują Ojcowie Kościoła. Tytułem wprowadzenia w materię przedmiotu zostaną przedstawione dzieła pisarzy starożytnych stanowiące źródła do historii patrologii; najważniejsze współczesne opracowania podręcznikowe w języku polskim i w językach obcych; serie wydawnicze oryginalnych dzieł pisarzy wczesnochrześcijańskich oraz wiodące serie przekładów dzieł Ojców Kościoła wydane w języku polskim. Dzięki tym informacjom studenci uzyskają orientację w literaturze dotyczącej czy to tekstów źródłowych, czy to przekładów czy też opracowań dotyczących konkretnych Ojców jak i szczegółowych tematów ich twórczości. Studenci posiądą zdolność korzystania ze spuścizny literackiej doby starożytności chrześcijańskiej.
Obok podstawowych informacji dotyczących patrologii jako nauki oraz związanych z nią określeń studenci sukcesywnie będą zapoznawani z poszczególnymi okresami rozwoju patrologii z uwzględnieniem powstających ośrodków myśli patrystycznej w określonych regionach geograficznych Cesarstwa Rzymskiego. Zostaną ukazane biogramy poszczególnych pisarzy, z wyeksponowaniem cech charakterystycznych, ułatwiających zapamiętanie poszczególnych postaci. W trakcie wykładu podawane będą najważniejsze i najciekawsze wypowiedzi pisarzy wczesnochrześcijańskich, ilustrujące omawiane poglądy.
Uzyskana wiedza powinna zaowocować znajomością życia oraz spuścizny literackiej Ojców i pisarzy Kościoła Zachodniego i Wschodniego. Studenci powinni umieć wskazać zasadnicze różnice pomiędzy poszczególnymi okresami patrologii, ośrodkami myśli teologicznej oraz poszczególnymi autorami.
Efekty kształcenia dla przedmiotu
Metody dydaktyczne
Treści programowe przedmiotu
treści programowe
Definicja, podział i historia patrologii; Ojcowie Apostolscy; apologeci greccy; zagrożenia błędnowierstwa; literatura antyheretycka; okres pierwszy patrologii (do 325 r.): środowisko aleksandryjskie, afrykańskie, rzymskie oraz Azji Mniejszej, Syrii i Palestyny; początki monastycyzmu; okres drugi (325-451): Aleksandryjczycy i Egipcjanie, Ojcowie Kapadoccy, pisarze Syrii i Palestyny; pisarze italscy, galijscy i afrykańscy; okres trzeci (451-636 i 749): pisarze łacińscy i greccy.
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Metody i pomoce dydaktyczne
Wykład konwencjonalny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Wymagania dotyczące pomocy dydaktycznych: rzutnik multimedialny, mapy
forma i warunki zaliczenia
Egzamin w formie ustnej bądź pisemnej
Literatura podstawowa i uzupełniająca
literatura podstawowa i uzupełniająca
- podstawowa: F. Drączkowski, Patrologia, Pelplin-Lublin 1999; J.M. Szymusiak, M. Starowieyski, Słownik wczesnochrześcijańskiego piśmiennictwa, Poznań 1971; A Żurek, Wprowadzenie do Ojców Kościoła, Kraków 1993; B. Altaner, A. Stuiber, Patrologia, Warszawa 1990;
- uzupełniająca: M.Simonetti, Między dosłownością a alegorią, Kraków 2000; J.N.D. Kelly, Początki doktryny chrześcijańskiej, Warszawa 1988; L. Padovese, Wprowadzenie do teologii patrystycznej, Kraków 1994; H. Pietras, Początki teologii Kościoła, Kraków 2007;
- zalecana dla pogłębienia wiedzy i własnej pracy studenta: J. Pelikan, Powstanie wspólnej tradycji (100-600), Kraków 2008; J. Quasten, Patrology, t.I-IV, Allen 1995; J. Danielou, H. I. Marrou, Historia Kościoła, t. I, Od początków do roku 600, Warszawa 1984; Dizionario patristico e di antichita cristiane, pod red. A. di Berardino, t. I-II, Genova 1994;