Psychiatria dziecięca (ćwiczenia)

Opis przedmiotu
Informacje ogólne
Organizator:Wydział Nauk Społecznych - Instytut Psychologii
Kod ECTS:12200-XXXX-0502CWI0209
Kierunek studiów: Psychologia (stacjonarne jednolite magisterskie)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok IV - Semestr 8
Punkty ECTS: 1
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Lokalizacja w programie modułowym:
Moduł programowy:Specjalność 1: Psychologia wspierania jakości życia » Psychiatria dziecięca
Efekty kształcenia:
K_K03Absolwent jest gotów do: rozumienia znaczenia sfery psychicznej człowieka dla jakości jego funkcjonowania we wszystkich obszarach życia; wspierania jednostek i grup w aspekcie ich kompetencji psychospołecznych; odpowiedzialnego popularyzowania wiedzy z zakresu psychologii.
K_K05Absolwent jest gotów do: wyrażania dbałości o zdrowie psychiczne i fizyczne, identyfikuje indywidualne, społeczne i środowiskowe zagrożenia dla zdrowia psychicznego i somatycznego.
K_K06Absolwent jest gotów do: okazywania troski o prawidłowy przebieg diagnozy i interwencji psychologicznej, tak by nie przyniosła jakiejkolwiek szkody badanym osobom. Jest otwarty na pomoc ekspertów i superwizorów.
K_K10Absolwent jest gotów do: identyfikacji i analizy dylematów etycznych związanych z podejmowaniem konkretnych działań i interwencji psychologicznych.
K_U01Absolwent potrafi: wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin do analizowania i interpretowania ludzkich zachowań; potrafi wskazać i opisać uwarunkowania (osobowe, społeczne oraz kulturowe) różnych zachowań człowieka oraz funkcjonowania określonych grup społecznych i organizacji posługując się wybranymi podejściami teoretycznymi.
K_U05Absolwent potrafi: podejmować działania wspierające własny rozwój osobowy i zawodowy oraz aktywności na rzecz uczenia się przez całe życie.
K_U07Absolwent potrafi: posiada umiejętność diagnozy psychologicznej, w tym diagnozy w zakresie zachowania, osobowości, różnic indywidualnych, procesów orientacji i regulacji psychicznej z odniesieniem do normy psychologicznej i psychopatologii.
K_U08Absolwent potrafi: integrować wiedzę z zakresu różnych subdyscyplin psychologicznych na temat prawidłowego i zaburzonego funkcjonowania człowieka, grup społecznych oraz organizacji.
K_U10Absolwent potrafi: wskazać i proponować kierunki i sposoby podnoszenia jakości życia jednostki, optymalizacji funkcjonowania grup społecznych i organizacji oraz opracowywać programy interwencji (profilaktycznych, pomocowych, szkoleniowych) wobec osób z grup ryzyka zaburzeń funkcjonowania w różnych kontekstach środowiskowych i sytuacjach życiowych.
K_U11Absolwent potrafi: analizować przyczyny i źródła zachowań człowieka oraz przewiduje ich ogólne konsekwencje w aspektach psycho-bio-społecznym; umie opracować propozycje oddziaływań ukierunkowanych na zmianę postaw i zachowań w różnych obszarach praktyki psychologicznej.
K_W01Absolwent zna i rozumie: ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat przedmiotu, metodologii i celów psychologii oraz jej subdyscyplin.
K_W02Absolwent zna i rozumie: terminologię używaną na gruncie psychologii i jej subdyscyplin; posiada pogłębioną wiedzę o historii psychologii oraz jej współczesnych głównych nurtach i koncepcjach.
K_W05Absolwent zna i rozumie: posiada wiedzę o powiązaniach psychologii z innymi dyscyplinami naukowymi (filozofią, medycyną, socjologią, pedagogiką i in.) zna podstawowe zagadnienia z zakresu dyscyplin bazowych dla psychologii: biologicznych podstaw zachowania, logiki, filozofii, technologii informacyjnej.
K_W06Absolwent zna i rozumie: ma wiedzę dotyczącą społeczno-kulturowych podstaw zachowania człowieka i relacji społecznych, funkcjonowania grup społecznych, wpływu społecznego, kształtowania się postaw; ma pogłębioną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłóceń.
K_W07Absolwent zna i rozumie:: ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w różnych kontekstach społecznych oraz czynników stymulujących/ utrudniających ten rozwój.
K_W08Absolwent zna i rozumie: ma pogłębioną wiedzę na temat procesów orientacji i regulacji psychicznej; zna terminologię, różnorodne uwarunkowania tych procesów oraz współczesne osiągnięcia badań w tym zakresie.
K_W10Absolwent zna i rozumie: zna psychologiczne koncepcje zdrowia i choroby, czynniki wspierające jakość życia i warunkujące zachowania prozdrowotne oraz rolę aktywności własnej w utrzymaniu zdrowia i poprawy jakości życia; posiada wiedzę na temat specyfiki psychospołecznego funkcjonowania osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności oraz metod stosowanych w procesie rehabilitacji.
K_W11Absolwent zna i rozumie: posiada wiedzę na temat różnych form patologii społecznych, zachowań ryzykownych oraz możliwości oddziaływań psychoprofilaktycznych w tym zakresie; ma uporządkowaną wiedzę na temat różnego rodzaju zaburzeń funkcjonowania jednostki i metod ich diagnozowania; zna koncepcje (psychologiczne, biologiczne, interakcyjne i społeczne) wyjaśniające powstawanie i utrzymywanie się tych zaburzeń oraz różne formy udzielania pomocy psychologicznej (psychoprofilaktyka, psychoterapia, rehabilitacja, psychoedukacja, poradnictwo etc.).
Cele przedmiotu
Uzyskanie wiedzy na temat podstawowych zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego – diagnostyki, obrazu klinicznego i terapii.
Wymagania wstępne
Przedstawienie podstawowych problemów klinicznych
Prezentacja pacjentów
Efekty kształcenia dla przedmiotu
K_W01-ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat przedmiotu, metodologii i celów psychiatrii dziecięcej jako dziedziny medycznej;
zna i rozumie terminologię używaną na gruncie psychiatrii dziecięcej;

K_W05- ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju dziecka w cyklu życia w różnych kontekstach społecznych oraz czynników stymulujących/ utrudniających ten rozwój;
posiada pogłębioną wiedzę na temat roli podstawowych środowisk (rodzina, szkoła, media masowe, rówieśnicy) dla funkcjonowania dziecka
K_W10- zna psychologiczne koncepcje zdrowia i choroby, czynniki wspierające jakość życia i warunkujące zachowania zdrowotne dziecka,
posiada wiedzę na temat specyfiki psychospołecznego funkcjonowania osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności (autyzmem dziecięcym i upośledzeniem umysłowym) oraz metod stosowanych w procesie rehabilitacji

K_W11- posiada wiedzę na temat różnych form patologii społecznych, zachowań ryzykownych u dzieci i młodzieży oraz możliwości oddziaływań psychoprofilaktycznych w tym zakresie
K_W13- ma uporządkowaną wiedzę na temat różnego rodzaju zaburzeń psychicznych u dzieci i metod ich diagnozowania;
zna koncepcje (psychologiczne, biologiczne, społeczne) wyjaśniające powstawanie i utrzymywanie się tych zaburzeń oraz różne formy udzielania pomocy medycznej i psychologicznej (psychoprofilaktyka, psychoterapia, rehabilitacja, psychoedukacja, poradnictwo, terapia rodzinna.)

K_W14-zna etapy i zasady realizowania procesu diagnostycznego w psychiatrii dziecięcej oraz sposoby integracji rezultatów uzyskanych za pomocą różnych narzędzi badawczych


K_U07- potrafi analizować przyczyny i źródła zachowań dziecka oraz przewiduje ich konsekwencje zdrowotne i społeczne;
umie opracować propozycje oddziaływań ukierunkowanych na zmianę postaw i zachowań w różnych obszarach praktyki psychologicznej

K_K02-jest świadomy znaczenia zasad etycznych i zachowania tajemnicy lekarskiej w praktyce zawodowej psychologa.

K_K05-przyjmuje postawę szacunku wobec pacjentów o różnych potrzebach w zakresie różnych form pomocy psychologicznej;
okazuje zrozumienie dla sytuacji dzieci z różnymi problemami i trudnościami oraz zaburzeniami psychicznymi.
Metody dydaktyczne
Treści programowe przedmiotu
- podstawowe problemy związane z psychiatryczną hospitalizacja dzieci i młodzieży
- autyzm dziecięcy
- zaburzenia rozwojowe
- upośledzenia umysłowe ( demonstracje przypadków)
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa: Lidia Cierpiałowska: Psychopatologia . Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa, 2003.
Literatura uzupełniająca:
1. Robert Meyer: Psychopatologia - studia przypadków. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk , 2008.
2. Psychiatria - podstawy psychiatrii t.1. Robakowski J., Pużyński S., Wiórka J.(red) Elsevier, 2010.
3. Sedno - Psychiatria t.1 i 2. Robakowski J., Robakowski F. (red) Elsevieer , Urban&Partner, Wrocław, 2009.