Chemia ogólna i nieorganiczna (wykład)

Opis przedmiotu
Informacje ogólne
Organizator:Wydział Medyczny - Instytut Nauk Biologicznych
Kod ECTS:13300-XXXX-WYK0002
Język wykładowy:Język polski
Kierunek studiów: Biotechnologia (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 1
Punkty ECTS: 7
Forma zaliczenia: Egzamin
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok I - Semestr 1
Punkty ECTS: 8
Forma zaliczenia: Egzamin
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Lokalizacja w programie modułowym:
Moduł programowy:Przedmioty obligatoryjne » Chemia ogólna i nieorganiczna
Efekty kształcenia:
K_K04wykazuje odpowiednie nawyki niezbędne do pracy w laboratorium badawczym w szczególności w warunkach aseptycznych, postępuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, umie postępować w stanach zagrożenia
K_U02potrafi dobrać właściwą metodę do rozwiązania standardowego problemu związanego z procesami biotechnologicznymi.
K_U08opisuje, wyjaśnia i interpretuje zjawiska chemiczne i fizykochemiczne w stopniu zaawansowanym
K_U11przygotowuje opracowanie pisemne zagadnień związanych z naukami biotechnologicznymi w języku w jakim prowadzone są zajęcia i w innym języku nowożytnym wykorzystując język naukowy
K_U15uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany w zakresie obejmującym zagadnienia biotechnologii, aktualizuje wiedzę i umiejętności, stosuje nowe techniki badawcze oraz planuje swój rozwój zawodowy
K_W02przedstawia zagadnienia z zakresu biochemii, chemii i fizykochemii niezbędne do zrozumienia i interpretacji podstawowych zjawisk i procesów ważnych dla biotechnologii w tym budowy i właściwości cząsteczek biologicznych, metabolizmu, sygnalizacji i odpowiedzi na zmiany środowiskowe.
K_W09prezentuje zasady bezpieczeństwa, higieny pracy i ergonomii, wskazuje możliwości psychofizyczne człowieka w środowisku pracy
Cele przedmiotu
Wymagania wstępne
Przedmioty wprowadzające (prerekwizyty) oraz wymagania wstępne
Znajomość chemii, fizyki i matematyki na poziomie liceum.

Założenia i cele przedmiotu
Cel zajęć :

Poznanie podstawowych praw chemicznych, budowy atomu i układu okresowego pierwiastków. Definicja pojęć chemicznych do opisu procesów chemicznych i roztworów, wzorów chemicznych i reakcji chemicznych oraz stężeń roztworów, dysocjacji elektrolitycznej i pH roztworów.

Pojęcia: elektrolit, elektrolit mocny i słaby, stopień i stała dysocjacji, pH roztworu, iloczyn rozpuszczalności, stężenie procentowe i molowe. Omówienie teorii Bronsteda i Lewisa oraz procesów zachodzących w roztworach buforowych i podczas hydrolizy soli, mocy kwasów i zasad, mocnych i słabych elektrolitów.
Omówienie układu okresowe, wartościowości i zapełnienia powłok elektronowych atomów pierwiastków grup głównych. Ogólna charakterystyka grup 1, 2, 13, 14, 15, 16, 17 i 18 układu okresowego pierwiastków chemicznych. Omówienie właściwości pierwiastków reprezentatywnych, ich otrzymywania i związków oraz zastosowania.

Efekty kształcenia:
Student:
Przedstawia i rozumie podstawowe prawa, pojęcia i teorie chemiczne, oraz stosuje je do opisu procesów i zjawisk chemicznych.
Posługuje się układem okresowym do analizy budowy i właściwości pierwiastków chemicznych.
Rozumie zagadnienia dotyczące wiązań chemicznych i oddziaływań międzycząsteczkowych oraz stosuje je do opisu i przewidywania budowy i właściwości prostych połączeń chemicznych.
Interpretuje stechiometrię wzorów chemicznych i równań reakcji chemicznych oraz stężenia roztworów.
Opisuje i rozumie równowagi w roztworach elektrolitów oraz rozumie pojęcie pH.
Opisuje podstawowe właściwości najważniejszych związków nieorganicznych.
Efekty kształcenia dla przedmiotu
Metody dydaktyczne
Treści programowe przedmiotu
[prof. dr hab. Piotr Staszczuk - 2011/12]
treści programowe
CHEMIA OGÓLNA
1. Podstawowe prawa chemiczne: prawo stałości składu, prawo działania mas, prawo stałych stosunków wielokrotnych, prawo stałych stosunków objętościowych (Gay-Lussaca), prawo zachowania masy, prawo Avogadro.
2. Budowa atomu: teoria Daltona, model Bohra, model współczesny.
3. Układ okresowy pierwiastków a budowa atomu. Zapełnienie powłok elektronowych atomów pierwiastków grup głównych.
4. Wiązania chemiczne.
5. Równowaga chemiczna, reakcje odwracalne, stała równowagi.
6. Teoria dysocjacji elektrolitycznej Arrheniusa.
7. Teoria kwasów i zasad Bronsteda
8. Teoria kwasów i zasad Lewisa.
9. Iloczyn rozpuszczalności i rozpuszczalność.
10. Pojęcie iloczynu jonowego wody i pH.
11. Hydroliza soli.
12. Reakcje utleniania i redukcji.
CHEMIA NIEORGANICZNA
1.Przedmiot chemii nieorganicznej. Wodór, tlen, woda.
2.Grupa 1 – litowce. Ogólna charakterystyka grupy, właściwości sodu i potasu, zastosowanie litowców i ich związków.
3. Grupa 2 – berylowce. Ogólna charakterystyka grupy, właściwości magnezu i wapnia, zastosowanie ich i związków.
3. Grupa 13 – borowce. Ogólna charakterystyka grupy, właściwości boru i glinu, zastosowanie borowców i ich związków.
4. Grupa 14 – węglowce. Ogólna charakterystyka grupy, właściwości węgla, krzemu i germanu, zastosowanie ich i związków.
5. Grupa 15 – azotowce. Ogólna charakterystyka grupy, właściwości azotu i fosforu, zastosowanie azotowców i ich związków.
6. 4. Grupa 16 – tlenowce. Ogólna charakterystyka grupy, właściwości tlenu i siarki, zastosowanie ich i związków.
7. Grupa 17 – fluorowce. Ogólna charakterystyka grupy, właściwości chloru, zastosowanie azotowców i ich związków.
8. Grupa 18 – helowce. Ogólna charakterystyka grupy, właściwości i zastosowanie gazów szlachetnych.
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Metody i pomoce dydaktyczne
Wykład ilustrowany przezroczami i z pomocą rzutnika multimedialnego . Ćwiczenia laboratoryjne, konwersatoria.
forma i warunki zaliczenia
Zaliczenie laboratorium i konwersatorium, egzamin pisemny i ew. ustny (poprawkowy) z wykładu.
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa:
1.L. Pauling, Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 1986.
2.L. Jones, P. Atkins, Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 2009.
3.R.T Sanderson, Podstawy chemii ogólnej, PWN, Warszawa, 1968.
4.L. Pajdowski, Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 1996.
5.Z. Sarbak, Chemia nieorganiczna dla studentów licencjackich, Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów, 2009.
6.W. Trzebiatowski, Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1988.
7.A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa, 2009.

Literatura uzupełniająca
8.E. Brady, J.R. Holum, Fundamental of Chemistry, J. Wiley, New York, 1988.
9.M. Sielanko, R.A. Plane, Chemia. Podstawy i zastosowania, WNT Warszawa, 1992.
10. F.A. Cotton, G. Wilkinson, P.L. Gaus, Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1995.
11.F.A. Cotton, G. Wilkinson, Advanced Inorganic Chemistry, J. Wiley & Sons, New York, 1980.
12.J.E. Brady, J.W. Russel, J.R. Holm, Chemistry Matter and its Changes, J. Wiley & Sons, Inc., New York, 2000.