Konserwacja i rewaloryzacja zabytkowych założeń ogrodowych (ćwiczenia)

Opis przedmiotu
Informacje ogólne
Organizator:Wydział Nauk Przyrodniczych i Technicznych - Instytut Matematyki, Informatyki i Architektury Krajobrazu
Kod ECTS:07200-XXXX-CWI0101
Kierunek studiów: Architektura Krajobrazu (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok II - Semestr 4
Punkty ECTS: 1
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok II - Semestr 4
Punkty ECTS: 1
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok III - Semestr 5
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok III - Semestr 5
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Lokalizacja w programie modułowym:
Moduł programowy:Przedmioty obowiązkowe » Konserwacja i rewaloryzacja zabytkowych założeń ogrodowych
Cele przedmiotu
Założenia i cele przedmiotu:
Cel zajęć:
Celem zajęć jest przygotowanie dokumentacji projektowej z zakresu konserwacji i rewaloryzacji zabytkowych założeń ogrodowych zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zapoznanie studenta z aktualnymi metodami badań i sposobami rewaloryzacji zabytkowych założeń ogrodowych.
Wymagania wstępne
Przedmioty wprowadzające oraz wymagania wstępne:
Historia sztuki, historia sztuki ogrodowej, zasady projektowania krajobrazu (znajomość terminologii z zakresu architektury krajobrazu i zasad kompozycji), dendrologia, fitosocjologia, komponowanie ozdobnych roślin zielnych (znajomość wybranych gatunków roślin oraz zbiorowisk roślinnych); rysunek techniczny (umiejętność posługiwania się sprzętem i materiałami kreślarskimi, znajomość oznaczeń rysunku architektoniczno-budowlanego) grafika inżynierska CAD 2D i 3D (umiejętność posługiwania się oprogramowaniem branżowym AutoCAD).
Efekty kształcenia dla przedmiotu
Zamierzone efekty kształcenia:
Wiedza:
Student ma ugruntowaną wiedzę na temat zasad przeprowadzania inwentaryzacji zabytkowego założenia ogrodowego. Wymienia właściwe etapy wykonywania dokumentacji projektowej z zakresu konserwacji i rewaloryzacji. Wymienia metody badań ogrodów zabytkowych. Wyszukuje informacje źródłowe o zabytkowych założeniach ogrodowych i sposobach ich rewaloryzacji.
Umiejętności:
Student potrafi indywidualnie i w grupach analizować materiały kartograficzne, ikonograficzne i źródłowe dotyczące historycznych założeń ogrodowych. Potrafi ustalić kierunek prac rewaloryzacyjnych. Wykonuje dokumentację konserwatorską. Formułuje wnioski po przeprowadzonych analizach historycznych, kompozycyjnych, funkcjonalno-przestrzennych. Potrafi zaprezentować osiągnięte wyniki analiz w sposób klarowny za pomocą dostępnych technik graficznych. Dobiera właściwe metody badań zabytkowych ogrodów (np. metoda dendrochronologiczna, czy zdjęć fitosocjologicznych). Potrafi opracować projekt koncepcyjny zabytkowego założenia ogrodowego. Posiada umiejętność kontrolowania i koordynowania prac rewaloryzacyjnych.
Inne kompetencje (postawy):
Student ma świadomość konieczności ochrony zabytków sztuki ogrodowej. Współpracuje w grupie przyjmując w niej różne zadania.
Metody dydaktyczne
Metody i pomoce dydaktyczne:
Forma zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne (metody dialogowe, metody problemowe,
metody projektowe, praca w grupie).
Wymagania dotyczące pomocy dydaktycznych:
Komputer, rzutnik multimedialny, pracownia projektowania krajobrazu z deskami kreślarskimi.
Treści programowe przedmiotu
[dr inż. arch. Marcin Gawlicki - 2012/13]
Treści programowe:
Treść zajęć:
Zasady projektowania zabytkowych założeń ogrodowych. Podstawy dotyczące projektowania zabytkowych założeń ogrodowych oraz opracowywania dokumentacji konserwatorskiej. Analiza stanu istniejącego w oparciu o materiały kartograficzne, ikonograficzne i opisowe oraz szczegółową inwentaryzacje terenu i szaty roślinnej, miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, zdjęcia satelitarne, uwarunkowania przyrodnicze terenu oraz potrzeby współczesnych użytkowników. Partycypacja społeczna i udział użytkowników w procesie projektowania. Zastosowanie wniosków z przeprowadzonych analiz historycznych i terenowych. Projektowanie z uwzględnieniem ochrony dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego miejsca. Problematyka łączenia treści, funkcji i formy w obiektach architektury krajobrazu. Zasady komponowania arkuszy projektowych oraz zastosowanie różnych technik graficznych w opracowywaniu projektów.
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Forma i warunki zaliczenia:
Obecność na zajęciach (10%), projekt wykonany samodzielnie (20%), analizy i projekt koncepcyjny wykonany grupowo (60%), ćwiczenia rysunkowe wykonywane podczas zajęć (5%), przygotowanie referatów (5%).
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa i uzupełniająca:
Literatura podstawowa: Bogdanowski J. 2000: Polskie ogrody ozdobne. Arkady, Warszawa;
Bogdanowski J., 1996: Style, kompozycja i rewaloryzacja w polskiej sztuce ogrodowej. Wybrane problemy. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków;
Ciołek G. 1954: Ogrody polskie, Budownictwo i Architektura, Warszawa;
Ciołek G., 1955, Zarys historii kompozycji ogrodowej w Polsce. PWN, Łódź – Warszawa;
Ciołek G. (uzupełnienie J. Bogdanowski), 1978, Ogrody polskie, Arkady, Warszawa;
Czartoryska I., 1805 ?, Myśli różne o sposobie zakładania ogrodów, Wrocław;
Fijałkowski D., Kseniak M. 1982: Parki wiejskie Lubelszczyzny. Stan, ochrona i rewaloryzacja biocenotyczna. PWN Warszawa;
Giżycki F., 1976, O przyozdabianiu siedlisk wiejskich, Warszawa; Greenoak
Hobhouse P. 2005: Historia ogrodów, Arkady, Warszawa;
von Krosigk Klaus, Martin Baumann, Rolf Kirsch, Aleje jako przedmiot działań konserwatorskich. Ochrona, zachowanie i odnawianie, „Ochrona Zabytków” 1 / 2 2003, s. 151-170;
Majdecki L. 2007 i 2008; Historia ogrodów, PWN, Warszawa, t.1,2;
Majdecki L., 1993: Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych. PWN, Warszawa;
Małachowicz E., 1982: Ochrona środowiska kulturowego, T.I i II. PWN, Warszawa;
Parki i ogrody Krakowa w obrębie plant z plantami i Wawelem 1997, pr. zb. pod red. J. Bogdanowskiego, KOBiDZ, Warszawa;
Przyroda i miasto. Wyd. SGGW, Warszawa; wszystkie tomy;
Różańska A., Krogulec T., Rylke J. 2008: Ogrody. Historia architektury i sztuki ogrodowej. SGGW, Warszawa;
Rylke J., 1995, Tajemnice ogrodów, Wyd. Kanon, Warszawa;
Rylke J., Kaczyńska M., Sikora D.,2008: Zielone światy. Zabytkowy krajobraz kulturowy, parki, ogrody, cmentarze i inne formy zaprojektowanej zieleni. Ich ochrona, konserwacja, restauracja i użytkowanie społeczne. Wydawnictwo SGGW. Warszawa;
Siewniak M., Mitkowska A. 1998: Tezaurus sztuki ogrodowej, Oficyna Wyd. Rytm, Warszawa.;
Szafrańska M., 1998, Ogród polski w XIX wieku. Antologia tekstów, Ośrodek Ochrony Zabytkowego Krajobrazu, Warszawa;
Przyroda i miasto. Wyd. SGGW, Warszawa;
Kwartalnik Ochrona Zabytków, Kurier Konserwatorski, wydawca: Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków / Narodowy Instytut Dziedzictwa.

Literatura uzupełniająca: Królikowski J. T., Rylke J. 2001: Społeczno-kulturowe podstawy gospodarowania przestrzenią. SGGW, Warszawa;
Kwartalnik: Ochrona Zabytków oraz Kurier Konserwatorski wydawca: Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków / Narodowy Instytut Dziedzictwa;
Królikowski J, Różańska A., Rylke J., Skalski J., 2004: Wartości krajobrazu kulturowego Warszawy na tle warunków przyrodniczych miasta. Wydawnictwo SGGW, Warszawa;
Majorowski M., 2005, Najpiękniejsze parki i ogrody Polski, Bellona, Warszawa;
Motyka K., Piórecki J., Nestorow R. 2007: Polskie ogrody i rezydencje, Wyd. LIBRA, Rzeszów;
Neufert E., 1995, Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, Warszawa;
Seneta W., Dolatowski J., 1997, Dendrologia, PWN, Warszawa;
Williams R., 1996, Piękne ogrody, Arkady, Warszawa.

Inne pomoce dydaktyczne:
Mapy sytuacyjno-wysokościowa zabytkowego założenia ogrodowego.