☰
☰
Menu
Logowanie
Pomoc
Informator
BIP
Telefony
Pracownicy
Rozkład zajęć
Plan studiów
Przedmioty
Prace dyplomowe
Publikacje
e-KUL
Katalog przedmiotów
Wybierz dziedzinę:
Edukacja, kształcenie nauczycieli
Edukacja dorosłych
Edukacja specjalna
Edukacja, studia dla nauczycieli
Edukacja zawodowa i techniczna
Inne nauki związane z edukacją i kształceniem nauczycieli
Kształcenie nauczycieli
Nauki pedagogiczne
Psychologia wychowawcza
Filologia
Filologia klasyczna
Inne języki i nauki filologiczne
Języki nowożytne Unii Europejskiej
Języki rzadziej nauczane
Języki spoza Unii Europejskiej
Językoznawstwo
Literatura powszechna i porównawcza
Translatoryka
Geografia, geologia
Geodezja, kartografia, teledetekcja
Geografia
Geologia
Gleboznawstwo, hydrologia
Inne nauki związane z geografią i geologią
Meteorologia
Nauka o środowisku, Ekologia
Inne dziedziny studiów
Inne dziedziny studiów
Wychowanie fizyczne, nauki związane ze sportem
Komunikacja i informacja
Dokumentacja, archiwa
Dziennikarstwo
Inne nauki związane z komunikacją i informacją
Public relations, reklama, promocja
Radio i TV
Matematyka, Informatyka
Informatyka
Inne nauki matematyczne i informatyczne
Matematyka
Statystyka
Sztuczna inteligencja
Nauki humanistyczne
Archeologia
Filozofia
Historia
Inne nauki humanistyczne
Teologia
Nauki medyczne
Inne nauki medyczne
Medycyna
Psychiatria, psychologia kliniczna
Zdrowie publiczne
Nauki przyrodnicze
Biochemia
Biologia
Chemia
Fizyka
Mikrobiologia, biotechnologia
Nauki społeczne
Antropologia
Ekonomia
Inne nauki społeczne
Nauki polityczne (politologia)
Pomoc społeczna (kształcenie pracowników socjalnych)
Psychologia i nauki o zachowaniu
Socjologia
Stosunki międzynarodowe, europeistyka, studia regionalne
Prawo
Administracja publiczna
Inne nauki prawne
Prawo cywilne
Prawo karne. Kryminologia
Prawo konstytucyjne
Prawo międzynarodowe
Prawo Unii Europejskiej
Sztuka i projektowanie
Fotografia, kinematografia
Historia sztuki
Inne związane ze sztuką i projektowaniem
Muzyka i muzykologia
Sztuka (wykonawstwo)
Sztuki piękne (malarstwo, rzeźba, grafika)
Zarządzanie
Inne nauki związane z zarządzaniem
Marketing
Rachunkowość, finanse
Zarządzanie i język zarządzania
Zarządzanie i technologia
Zarządzanie zasobami ludzkimi
Wszystkie
Bieżące
Archiwalne
Gdzie:
-- Domyślnie --
ze wszystkimi słowami
z którymkolwiek ze słów
z wyrażeniem
Sortuj:
-
rosnąco
malejąco
Wyniki:
10
20
30
50
100
wszystkie typy zajęć
wykłady
ćwiczenia
konwersatoria
laboratoria
lektoraty
seminaria
proseminaria
Fizjografia (zajęcia terenowe)
Opis przedmiotu
Informacje ogólne
Organizator:
Wydział Nauk Przyrodniczych i Technicznych - Instytut Matematyki, Informatyki i Architektury Krajobrazu
Kod ECTS:
16900-XXXX-TER0086
Kierunek studiów: Architektura Krajobrazu (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:
Rok I - Semestr 2
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zaliczenie bez oceny
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Lokalizacja w programie modułowym:
Moduł programowy:
Przedmioty obowiązkowe » Fizjografia
Cele przedmiotu
Założenia i cele przedmiotu:
Cel zajęć:
Doskonalenie umiejętności bezpośredniego określania stanu komponentów środowiska w terenie. Ocena wzajemnych powiązań komponentów środowiska w terenie. Nabywanie sprawności formułowania wskazań projektowych z możliwością ich bieżącej weryfikacji w ramach dyskusji.
Wymagania wstępne
-
Efekty kształcenia dla przedmiotu
Zamierzone efekty kształcenia:
Wiedza:
Student charakteryzuje komponenty środowiska przyrodniczego analizowanego obszaru. Tłumaczy funkcjonowanie analizowanego środowiska przyrodniczego. Objaśnia podstawowe związki między cechami elementów środowiska przyrodniczego, procesami przyrodniczymi a formami zagospodarowania analizowanego terenu.
Umiejętności:
Student korzysta z mapy topograficznej. Analizuje ustnie (na bieżąco w terenie) stan komponentów środowiska przyrodniczego. Ocenia wzajemne powiązania pomiędzy komponentami środowiska przyrodniczego. Formułuje wskazania projektowe i broni ich w dyskusji.
Inne kompetencje (postawy):
Student ma świadomość ważności stanu środowiska przyrodniczego dla jakości życia ludzi. Student ma świadomość ważności opracowań ekofizjograficznych dla rozwoju środowiska przyrodniczego. Student wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo indywidualne i zbiorowe.
Metody dydaktyczne
Metody i pomoce dydaktyczne:
Forma zajęć:
Zajęcia terenowe: rozmowa i dyskusja (metoda problemowa), elementy wykładu konwencjonalnego (tradycyjnego).
Treści programowe przedmiotu
[dr Zbigniew Borkowski 2012/13]
Treści programowe:
Treść zajęć:
Miejscem pracy jest dolina Konopniczanki leżąca w odległości około 1 kilometra w kierunku południowo-zachodnim od budynku Instytutu Architektury Krajobrazu Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Studenci w ramach zajęć terenowych analizują stan komponentów środowiska przyrodniczego. Studenci oceniają stan komponentów środowiska przyrodniczego. Końcowym etapem pracy jest formułowanie wskazań projektowych odnośnie lokalizowania w danym miejscu odpowiednich elementów zagospodarowania realizujących funkcje harmonizujące ze środowiskiem przyrodniczym.
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Forma i warunki zaliczenia:
Obecność: 30%, aktywne uczestnictwo w bieżącej dyskusji: 70%.
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa i uzupełniająca:
Literatura podstawowa:
Bartkowski T., 1977, Metody badań geografii fizycznej, PWN, Warszawa.
Bartkowski T., 1986, Zastosowania geografii fizycznej, PWN, Warszawa.
Bródka S., (red.), 2010, Praktyczne aspekty ocen środowiska przyrodniczego, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Krzymowska-Kostrowicka A., 1997, Geoekologia turystyki i wypoczynku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Richling A. (red.), 2007, Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Richling A., Solon J., 1998, Ekologia krajobrazu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Sołowiej D., 1992, Podstawy metodyki oceny środowiska przyrodniczego człowieka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Literatura uzupełniająca:
Roniewicz P. (red.), 1999, Przewodnik do ćwiczeń z geologii dynamicznej, Polska Agencja Ekologiczna, Warszawa.
Wyszkowski A., 2008, Przewodnik do ćwiczeń terenowych z meteorologii i klimatologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Woś A., 1999, Klimat Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Gutry-Korycka M., Werner-Więckowska H., 1996, Przewodnik do hydrograficznych badań terenowych, Wyd. II uzupełnione, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Królikowski L., Kowaliński S., Trzciński L. (red.), 1986, Album gleb Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Starkel L., 1999, Geografia Polski, Środowisko przyrodnicze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Richling A., Ostaszewska K., 2009, Geografia fizyczna Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kondracki J., 2009, Geografia regionalna Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Uziak S., Turski R. (red.), 2008, Środowisko przyrodnicze Lubelszczyzny, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin.
Inne pomoce dydaktyczne:
Mapy topograficzne.
Drukuj