Fizjografia (zajęcia terenowe)

Opis przedmiotu
Informacje ogólne
Organizator:Wydział Nauk Przyrodniczych i Technicznych - Instytut Matematyki, Informatyki i Architektury Krajobrazu
Kod ECTS:16900-XXXX-TER0086
Kierunek studiów: Architektura Krajobrazu (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 2
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zaliczenie bez oceny
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Lokalizacja w programie modułowym:
Moduł programowy:Przedmioty obowiązkowe » Fizjografia
Cele przedmiotu
Założenia i cele przedmiotu:
Cel zajęć:
Doskonalenie umiejętności bezpośredniego określania stanu komponentów środowiska w terenie. Ocena wzajemnych powiązań komponentów środowiska w terenie. Nabywanie sprawności formułowania wskazań projektowych z możliwością ich bieżącej weryfikacji w ramach dyskusji.
Wymagania wstępne
-
Efekty kształcenia dla przedmiotu
Zamierzone efekty kształcenia:
Wiedza:
Student charakteryzuje komponenty środowiska przyrodniczego analizowanego obszaru. Tłumaczy funkcjonowanie analizowanego środowiska przyrodniczego. Objaśnia podstawowe związki między cechami elementów środowiska przyrodniczego, procesami przyrodniczymi a formami zagospodarowania analizowanego terenu.
Umiejętności:
Student korzysta z mapy topograficznej. Analizuje ustnie (na bieżąco w terenie) stan komponentów środowiska przyrodniczego. Ocenia wzajemne powiązania pomiędzy komponentami środowiska przyrodniczego. Formułuje wskazania projektowe i broni ich w dyskusji.
Inne kompetencje (postawy):
Student ma świadomość ważności stanu środowiska przyrodniczego dla jakości życia ludzi. Student ma świadomość ważności opracowań ekofizjograficznych dla rozwoju środowiska przyrodniczego. Student wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo indywidualne i zbiorowe.
Metody dydaktyczne
Metody i pomoce dydaktyczne:
Forma zajęć:
Zajęcia terenowe: rozmowa i dyskusja (metoda problemowa), elementy wykładu konwencjonalnego (tradycyjnego).
Treści programowe przedmiotu
[dr Zbigniew Borkowski 2012/13]

Treści programowe:
Treść zajęć:
Miejscem pracy jest dolina Konopniczanki leżąca w odległości około 1 kilometra w kierunku południowo-zachodnim od budynku Instytutu Architektury Krajobrazu Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Studenci w ramach zajęć terenowych analizują stan komponentów środowiska przyrodniczego. Studenci oceniają stan komponentów środowiska przyrodniczego. Końcowym etapem pracy jest formułowanie wskazań projektowych odnośnie lokalizowania w danym miejscu odpowiednich elementów zagospodarowania realizujących funkcje harmonizujące ze środowiskiem przyrodniczym.
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Forma i warunki zaliczenia:
Obecność: 30%, aktywne uczestnictwo w bieżącej dyskusji: 70%.
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa i uzupełniająca:
Literatura podstawowa:
Bartkowski T., 1977, Metody badań geografii fizycznej, PWN, Warszawa.
Bartkowski T., 1986, Zastosowania geografii fizycznej, PWN, Warszawa.
Bródka S., (red.), 2010, Praktyczne aspekty ocen środowiska przyrodniczego, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Krzymowska-Kostrowicka A., 1997, Geoekologia turystyki i wypoczynku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Richling A. (red.), 2007, Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Richling A., Solon J., 1998, Ekologia krajobrazu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Sołowiej D., 1992, Podstawy metodyki oceny środowiska przyrodniczego człowieka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Literatura uzupełniająca:
Roniewicz P. (red.), 1999, Przewodnik do ćwiczeń z geologii dynamicznej, Polska Agencja Ekologiczna, Warszawa.
Wyszkowski A., 2008, Przewodnik do ćwiczeń terenowych z meteorologii i klimatologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Woś A., 1999, Klimat Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Gutry-Korycka M., Werner-Więckowska H., 1996, Przewodnik do hydrograficznych badań terenowych, Wyd. II uzupełnione, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Królikowski L., Kowaliński S., Trzciński L. (red.), 1986, Album gleb Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Starkel L., 1999, Geografia Polski, Środowisko przyrodnicze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Richling A., Ostaszewska K., 2009, Geografia fizyczna Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kondracki J., 2009, Geografia regionalna Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Uziak S., Turski R. (red.), 2008, Środowisko przyrodnicze Lubelszczyzny, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin.
Inne pomoce dydaktyczne:
Mapy topograficzne.