Współczesne kierunki zarządzania oświatą (wykład)

Opis przedmiotu
Informacje ogólne
Organizator:Wydział Nauk Społecznych - Instytut Pedagogiki
Kod ECTS:04900-XXXX-0503WYK0835
Język wykładowy:Język polski
Kierunek studiów: Pedagogika (stacjonarne II stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 2
Punkty ECTS: 2
Forma zaliczenia: Egzamin
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Cele przedmiotu
Wymagania wstępne
Cel zajęć (proszę sformułować 3 zdania charakteryzujące to, co chciałby Pan/Pani osiągnąć u słuchaczy):
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy dotyczącej współczesnych kierunków zarządzania ze szczególnym uwzględnieniem zastosowania tej wiedzy w zarządzaniu organizacją oświatową.
Zamierzone efekty kształcenia (proszę sformułować ok. 15 prostych zdań opisujących zamierzone efekty z użyciem active verbs)
Zajęcia mają jedynie formę wykładów, więc podstawowym ich celem jest przekazanie studentom wiedzy
Wiedza (active verbs np. definiować, opisać, porównać, podsumować, rozpoznać, skrytykować...)
Zakłada się, że po wysłuchaniu wykładu studenci będą znali podstawowe pojęcia związane z zarządzaniem, będą umieli opisać na czym polegają współczesne trendy w zarządzaniu, będą umieli scharakteryzować specyfikę zarządzania organizacją oświatową..

Umiejętności (active verbs np. analizować, ekslpoatować, interpretować, obliczać, sporządzać, weryfikować, zaprojektować, wyszukiwać, zaprezentować)
Inne kompetencje (postawy) (active verbs np. dbałość o... otwartość na.... postępowanie zgodne z.... wrażliwość na.... wyrażanie sądów w sprawach....)
Efekty kształcenia dla przedmiotu
Metody dydaktyczne
Treści programowe przedmiotu
Treść zajęć: (Proszę wpisać hasłowo tematykę poszczególnych zajęć, pamiętając, aby przekładała się ona na zamierzone efekty kształcenia)
1.Pojęcie zarządzania i funkcje zarządzania – 3 godz.
2.Struktury organizacyjne w oświacie – 2 godz.
3.Planowanie w organizacji oświatowej – 3 godz.
4.Finansowe aspektu zarządzania w oświacie – 3 godz.
5.Elementy marketingu w oświacie – 2 godz.
6.Zarządzanie personelem organizacji oświatowej – 2 godz.
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Metody i pomoce dydaktyczne
Forma zajęć (proszę pamiętać o dostosowaniu formy zajęć do możliwości uzyskania i sprawdzenia założonych efektów kształcenia)
Zajęcia zostały zaplanowane w formie wykładu z wykorzystaniem środków audiowizualnych.

Wymagania dotyczące pomocy dydaktycznych (np. laboratorium, rzutnik multimedialny, inne...)
W czasie wykładu wykorzystywany jest komputer i rzutnik multimedialny.

forma i warunki zaliczenia
Sposób sprawdzenia osiągnięcia efektów zmierzonych (proszę wskazać metody egzekwowania efektów opisanych w pkt. 7 oraz ich procentowy udział w ocenie końcowej, np. aktywność w dyskusji – 25%, esej/referat – 25%, egzamin ustny - 50%.
Warunkiem zaliczenia jest egzamin ustny przeprowadzany w sesji egzaminacyjnej.
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa i uzupełniająca, inne pomoce dydaktyczne.
1.John R. Schermerhorn, Jr., Zarządzanie, PWE Warszawa 2008
2.Ricky Griffin, Postawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2004
3.Horst Steinmann, Georg Schreyögg, Zarządzanie: podstawy kierowania przedsiębiorstwem: koncepcje, funkcje, przykłady, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2001
4.Zarządzanie: teoria i praktyka, praca zbiorowa pod redakcją Andrzeja Koźmińskiego, Włodzimierz Piotrowskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.