Metodyka edukacji matematycznej (ćwiczenia)

Opis przedmiotu
Informacje ogólne
Organizator:Wydział Nauk Społecznych - Instytut Pedagogiki
Kod ECTS:05900-XXXX-0503CWI0840
Język wykładowy:Język polski
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna (stacjonarne jednolite magisterskie)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok III - Semestr 6
Punkty ECTS: 7
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Cele przedmiotu
Wymagania wstępne
Założenie i cele przedmiotu:
Przygotowanie metodyczne studenta do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej. Nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie diagnozowania, planowania, organizacji, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego. Rozwój wrażliwości na potrzeby dziecka, oraz kreatywności i dociekliwości poznawczej.
Zamierzone efekty - student w wyniku realizacji celów powinien:
· w zakresie wiedzy: opisać cele edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej, wskazać i opisać zasady nauczania edukacji matematycznej, opisać proces kształtowania pojęć matematycznych, znać kryteria dojrzałości do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych, oraz metody oceny ucznia;
· w zakresie umiejętności - analizować programy nauczania, podręczniki w aspekcie podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej ze szczególnym uwzględnieniem treści dotyczących edukacji matematycznej, zastosować różnorodne metody, formy pracy, środki dydaktyczne w procesie nauczania-uczenia się z uwzględnieniem potrzeb i możliwości ucznia, dokonać analizy poziomu wiedzy i umiejętności ucznia w zakresie edukacji matematycznej, zaprojektować scenariusz zajęć edukacji wczesnoszkolnej ze szczególnym uwzględnieniem wybranych treści edukacji matematycznej; zaprojektować fragment programu z zakresu edukacji matematycznej
· Inne kompetencje - wzrost zainteresowania realizacją treści edukacji matematycznej, dociekliwość poznawcza, otwartość, kreatywność, wrażliwość na indywidualne potrzeby i możliwości ucznia.
Efekty kształcenia dla przedmiotu
Metody dydaktyczne
Treści programowe przedmiotu
Treści programowe:
· Cele edukacji matematycznej w kl. I-III szkoły podstawowej.
· Treści edukacji matematycznej w podstawie programowej edukacji wczesnoszkolnej, programach nauczania i podręcznikach przeznaczonych dla pierwszego etapu edukacyjnego.
· Zasady, metody i formy pracy w edukacji matematycznej w klasach I-III szkoły podstawowej.
· Dobór środków dydaktycznych w edukacji matematycznej.
· Dojrzałość dzieci do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych,
· Metody oceny wiedzy i umiejętności uczniów,
· Praca z dzieckiem o szczególnych potrzebach edukacyjnych w zakresie edukacji matematycznej,
· Matematyczne kompetencje uczniów klasy III, a cele kształcenia matematycznego w kl. IV szkoły podstawowej.
· Projektowanie działań dydaktyczno wychowawczych w nauczaniu zintegrowanym w zakresie edukacji matematycznej i ich prezentacja.
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Metody i pomoce dydaktyczne
· warsztaty,
· dyskusja,
· panel tematyczny,
· metoda projektów
pomoce dydaktyczne - rzutnik multimedialny, programy nauczania, zestawy podręczników dla kl. I-III szkoły podstawowej.
Forma i warunki zaliczenia - aktywność w dyskusji 25%; prezentacja autorskiego scenariusza zajęć i fragmentu programu 35%; kolokwium 50%.
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa:
Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. (Dz.U.nr4 poz.17z2009 r.)
Podstawa programowa z komentarzem. Edukacji wczesnoszkolna i przedszkolna. MEN Warszawa 2009.
Gruszczyk - Kolczyńska E. Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa 2008.
Gruszczyk - Kolczyńska E.(red.). Rozwój umysłowy oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku edukacji. Warszawa 2009. (wybrany artykuł według zainteresowań studentów)
Programy nauczania oraz przewodniki metodyczne i podręczniki z zakresu edukacji wczesnoszkolnej.
Literatura uzupełniająca:.
Wojciech K. Zadania tekstowe w kształceniu zintegrowanym. Warszawa 2007. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa 2004.
Nowik J. Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa 2009. Wojnowska M. Między przekazem, a odkryciem. Twórcze sposoby rozwiązywania zadań matematycznych przez dzieci. Warszawa 2007.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Zajęcia dydaktyczno wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole. Warszawa 2009.
Artykuły z czasopism metodycznych (wybrane 2 artykuły wg zainteresowań studenta)