Psychologia osobowości (seminarium)

Opis przedmiotu
Informacje ogólne
Organizator:Wydział Nauk Społecznych - Instytut Psychologii
Kod ECTS:14400-XXXX-0502SEM0051
Kierunek studiów: Psychologia (stacjonarne jednolite magisterskie)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok IV - Semestr 7
Punkty ECTS: 4
Forma zaliczenia: Zaliczenie bez oceny
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok IV - Semestr 8
Punkty ECTS: 5
Forma zaliczenia: Zaliczenie bez oceny
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok V - Semestr 9
Punkty ECTS: 4
Forma zaliczenia: Zaliczenie bez oceny
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok V - Semestr 10
Punkty ECTS: 5
Forma zaliczenia: Zaliczenie bez oceny
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Lokalizacja w programie modułowym:
Moduł programowy:Seinarium magisterskie » Psychologia osobowości (seminarium)
Efekty kształcenia:
K_K01Absolwent jest gotów do: przyjęcia krytycznej postawy wobec stosowanych metod badawczych i uzyskanych dzięki nim wynikom, a także wobec różnych poglądów i praktyk w zakresie psychologii.
K_K08Absolwent jest gotów do: stosowania zasad etycznych i uczciwości intelektualnej w działaniach naukowych oraz praktyce zawodowej psychologa.
K_U02Absolwent potrafi: posiada rozwinięte umiejętności badawcze: formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki diagnostyczne konstruuje narzędzia badawcze; posługuje się pakietem statystycznym, opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii.
K_U03Absolwent potrafi: ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; potrafi przygotować pracę pisemną, prezentację multimedialną i wystąpienie ustne z zakresu psychologii oraz porozumiewać się ze specjalistami z zakresu psychologii oraz innymi grupami docelowymi używając różnych technik i kanałów komunikacji; wykorzystując terminologię psychologiczną oraz integrując różne ujęcia i koncepcje psychologiczne, potrafi wypowiadać się i argumentować swoje poglądy w sposób precyzyjny.
K_U09Absolwent potrafi: samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł informacji (w języku rodzimym i obcym) z wykorzystaniem nowoczesnych technologii (ICT) oraz poszanowaniem zasad własności intelektualnej.
K_U12Absolwent potrafi: potrafi kompetentnie posługiwać się testami oraz innymi technikami badań psychologicznych z poszanowaniem aspektów prawnych i etycznych.
K_W01Absolwent zna i rozumie: ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat przedmiotu, metodologii i celów psychologii oraz jej subdyscyplin.
K_W02Absolwent zna i rozumie: terminologię używaną na gruncie psychologii i jej subdyscyplin; posiada pogłębioną wiedzę o historii psychologii oraz jej współczesnych głównych nurtach i koncepcjach.
K_W04Absolwent zna i rozumie: rozumie specyfikę, istotę i cele poznania naukowego, zna zasady metodologii psychologii; posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań empirycznych w psychologii.
K_W13Absolwent zna i rozumie: zna etapy i zasady realizowania procesu diagnostycznego dla różnych celów oraz sposoby integracji rezultatów uzyskanych za pomocą różnych narzędzi badawczych.
K_W14Absolwent zna i rozumie: zasady etyki zawodowej psychologa; zna podstawowe zasady ochrony własności intelektualnej oraz prawa autorskiego.
Cele przedmiotu
Wymagania wstępne
Wymagania wstępne Konieczność myślenia, znajomość statystyki i języka angielskiego
Cel zajęć:
Przygotowanie pracy magisterskiej, a to implikuje odpowiednią wiedzę z zakresu psychologii osobowości oraz nabycie lub rozwinięcie umiejętności w zakresie warsztatu pracy naukowej, zwłaszcza prowadzenia badań oraz przestrzegania metodologicznych i formalnych zasad w tym zakresie.
Zamierzone efekty kształcenia
Wiedza ma charakter specjalistyczny i dotyczy tematyki związanej z przedmiotem badań. Umiejętności: dyskutowania zagadnień teoretycznych oraz wartości poznawczej wyników badań, prowadzenia badań empirycznych w ramach wybranego podejścia, konstrukcji metod badawczych i/lub oceny ich wartości, formułowania problemu i hipotez oraz ich uzasadnienia, opracowania literatury, planowania badań, statystycznego albo jakościowego opracowania wyników badań, interpretacji i dyskusji wyników, redagowania pracy dyplomowej z zakresu psychologii. Dodatkowe kompetencje: Etyka prowadzenia badań naukowych oraz prezentacji wiedzy, krytyczna umiejętność ewaluacji projektu badawczego i jego rezultatów; umiejętność prezentacji wyników badań.
Efekty kształcenia dla przedmiotu
Metody dydaktyczne
Treści programowe przedmiotu
Merytoryczne i formalne wymagania dotyczące prac magisterskich oraz w ogóle pracy naukowej. Dyskusja nad projektami badawczymi, ich zapleczem teoretycznym, sposobem sformułowania problemu i uzasadnieniem hipotez, planowaniem badań, interpretacją i poznawczą wartością wyników; kwestie metodologiczne: oryginalność i sposób postawienia problemu oraz uzasadnienia hipotez, sposoby weryfikacji, dobór technik statystycznego opracowania danych; interpretacja i dyskusji wyników; etyczne aspekty badań; sposób opisu projektu badawczego, zawartość i redakcja pracy magisterskiej.
Tematykę zajęć wyznaczają realizowane tematy, mieszczące się ramach pól badawczych:
1. Organizacja i funkcje systemu Ja, motywy organizujące koncepcję siebie.
2. Ja dialogowe - przejawy, konsekwencje w równych sferach życia, korelaty, wpływ na myślenie, uczucia i zachowanie
3. Tożsamość i przełom połowy życia.
4. Struktura i funkcje osobowości w różnych kontekstach sytuacyjnych.
5. Przystosowanie, rozwój i zmiany osobowości.
6. Orientacja pozytywna i jej funkcje regulacyjne
7. Psychobiografie wybitnych postaci współczesnych i historycznych
8. Inne oryginalne pomysły badawcze.
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Metody i pomoce dydaktyczne
Dyskusja, prezentacje, zajęcia warsztatowe służące konstrukcji metod.
Forma i warunki zaliczenia
Po pierwszym semestrze: projekt badań. Zaliczenie następnych semestrów - na podstawie postępów w realizacji projektu magisterskiego.
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa
1. Oleś P. K. (2009). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Nowe wydanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
2. Pervin L. A. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk: GWP.
Literatura uzupełniająca: pozycje krajowe i zagraniczne, dobrane pod kątem tematu pracy.