Psychologia procesów poznawczych (seminarium)

Opis przedmiotu
Informacje ogólne
Organizator:Wydział Nauk Społecznych - Instytut Psychologii
Kod ECTS:14400-XXXX-0502SEM0056
Kierunek studiów: Psychologia (stacjonarne jednolite magisterskie)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok IV - Semestr 7
Punkty ECTS: 4
Forma zaliczenia: Zaliczenie bez oceny
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok IV - Semestr 8
Punkty ECTS: 5
Forma zaliczenia: Zaliczenie bez oceny
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok V - Semestr 9
Punkty ECTS: 4
Forma zaliczenia: Zaliczenie bez oceny
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok V - Semestr 10
Punkty ECTS: 5
Forma zaliczenia: Zaliczenie bez oceny
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Lokalizacja w programie modułowym:
Moduł programowy:Seinarium magisterskie » Psychologia procesów poznawczych (seminarium)
Efekty kształcenia:
K_K01Absolwent jest gotów do: przyjęcia krytycznej postawy wobec stosowanych metod badawczych i uzyskanych dzięki nim wynikom, a także wobec różnych poglądów i praktyk w zakresie psychologii.
K_K08Absolwent jest gotów do: stosowania zasad etycznych i uczciwości intelektualnej w działaniach naukowych oraz praktyce zawodowej psychologa.
K_U02Absolwent potrafi: posiada rozwinięte umiejętności badawcze: formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki diagnostyczne konstruuje narzędzia badawcze; posługuje się pakietem statystycznym, opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii.
K_U03Absolwent potrafi: ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; potrafi przygotować pracę pisemną, prezentację multimedialną i wystąpienie ustne z zakresu psychologii oraz porozumiewać się ze specjalistami z zakresu psychologii oraz innymi grupami docelowymi używając różnych technik i kanałów komunikacji; wykorzystując terminologię psychologiczną oraz integrując różne ujęcia i koncepcje psychologiczne, potrafi wypowiadać się i argumentować swoje poglądy w sposób precyzyjny.
K_U09Absolwent potrafi: samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł informacji (w języku rodzimym i obcym) z wykorzystaniem nowoczesnych technologii (ICT) oraz poszanowaniem zasad własności intelektualnej.
K_U12Absolwent potrafi: potrafi kompetentnie posługiwać się testami oraz innymi technikami badań psychologicznych z poszanowaniem aspektów prawnych i etycznych.
K_W01Absolwent zna i rozumie: ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat przedmiotu, metodologii i celów psychologii oraz jej subdyscyplin.
K_W02Absolwent zna i rozumie: terminologię używaną na gruncie psychologii i jej subdyscyplin; posiada pogłębioną wiedzę o historii psychologii oraz jej współczesnych głównych nurtach i koncepcjach.
K_W04Absolwent zna i rozumie: rozumie specyfikę, istotę i cele poznania naukowego, zna zasady metodologii psychologii; posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań empirycznych w psychologii.
K_W13Absolwent zna i rozumie: zna etapy i zasady realizowania procesu diagnostycznego dla różnych celów oraz sposoby integracji rezultatów uzyskanych za pomocą różnych narzędzi badawczych.
K_W14Absolwent zna i rozumie: zasady etyki zawodowej psychologa; zna podstawowe zasady ochrony własności intelektualnej oraz prawa autorskiego.
Cele przedmiotu
Wymagania wstępne
Cel zajęć: Celem zajęć na IV roku jest teoretyczne i metodologiczne opracowanie projektu badawczego w takiej formie, aby w roku następnym zostały przeprowadzone badania eksperymentalne i napisana praca magisterska. Wszystkie projekty badawcze są realizowane w paradygmacie eksperymentalnym w Laboratorium Psychoneurofizjologicznym i Studiu HD przy Katedrze Psychologii Eksperymentalnej. Pomiar zmiennych zależnych jest prowadzony za pomocą psychofizjologicznej aparatury naukowo-badawczej: EEG, eyetracker oraz urządzenia służące do pomiaru reakcji fizjologicznych.
Zamierzone efekty kształcenia. Wiedza nabyta w podczas seminarium powinna umożliwić studentom poprawne definiowanie podstawowych terminów, stosowanych na gruncie psychologicznych i neuropsychologicznych teorii związanych z tematem pracy. Słuchacze powinni nabyć taką wiedzę, która pozwoli im na poprawny opis i porównanie modeli teoretycznych w ramach interesującej ich dziedziny wiedzy. Studenci powinni poprawnie rozpoznawać osiągnięcia najważniejszych teoretyków w wybranej dziedzinie wiedzy z zakresu której powstaje praca, a także umieć się krytycznie do nich odnieść. Umiejętności. Zaprojektowanie badania eksperymentalnego za pomocą dostępnej aparatury psychofizjologicznej w obszarach badawczych wyznaczonych przez treści programowe seminarium. Umiejętność samodzielnego eksploatowania interesujących aspektów wybranej dziedziny wiedzy i wyszukiwania, dostępnych w różnych formach, materiałów źródłowych. Inne kompetencje, postawy. Dbałość o zachowanie standardów metodologicznych w swoich badaniach, otwartość i wrażliwość na problemy z zakresu interesującej studenta dziedziny wiedzy oraz podejmowanie samodzielnych prób ich opracowania intelektualnego.
Efekty kształcenia dla przedmiotu
Metody dydaktyczne
Treści programowe przedmiotu
W ramach seminarium realizowane są następujące tematy:
(1) percepcja oraz wyobraźnia wizualna i audialna (zwłaszcza zagadnienia związane z percepcją i wyobraźnią przestrzenną i motoryczną),
(2) recepcja mediów audiowizualnych (telewizja, Internet, multimedia) oraz wizualnych (zwłaszcza percepcja wizualnych dzieł sztuki: malarstwo i rzeźba),
(3) komunikacja językowa (rozumienie, prozodia, produkcja i różnicowanie dźwięków mowy).
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Metody i pomoce dydaktyczne
Proseminarium jest prowadzone w formie dyskusji nastawionej na udzielenie informacji zwrotnej każdemu z jego uczestników, prezentujących stan zaawansowania swojej pracy. Szczególny nacisk położony jest na aktywność własną uczestników oraz pracę grupową.
Forma i warunki zaliczenia
Warunki i formy zaliczenia przedmiotu:
- aktywne uczestnictwo w seminarium,
- samodzielne zaprojektowanie eksperymentu, zgodnie ze standardami metodologicznymi w psychologii,
- pisemny raport z zakresu teorii i metody zaplanowanego badania eksperymentalnego.
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa
1. Kosslyn S.M., Rosenberg R.S. (2006). Psychologia. Mózg-człowiek-świat. Kraków: Wydawnictwo Znak.
2. Młodkowski J. (1998). Aktywność wizualna człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
3. Francuz, P. (red.) (2007). Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
4. Francuz, P. (red.) (2008). Przegląd Psychologiczny. Numer tematyczny: Uwaga i percepcja wzrokowa. Wyobraźnia wizualna, 51 (2).
5. Francuz, P. (red.) (2010). Na ścieżkach neuronauki. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Literatura uzupełniająca
Ściśle uzależniona od tematyki pracy.