2011 r. - Praca magisterska
Wydział Nauk Humanistycznych » Filologia Angielska (stacjonarne jednolite magisterskie)
Promotor: dr hab. Bogusław Władysław Marek prof. KUL
Słowa kluczowe: Uczniowie dyslektyczni Uczniowie niewidomi Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Nauka języka angielskiego
Praca magisterska dotyczy efektywnego nauczania języków obcych zarówno osób z dysfunkcja wzroku jak i dysleksją. Wyżej wymieniona praca składa się z 4 części. W pierwszej z nich omówiona została zarówno budowa oka jak i układu wzrokowego. W dalszej części zilustrowany został rozwój procesu widzenia jak i jego wpływ na rozwój dziecka, przedstawione zostały także popularne mity dotyczące osób niewidomych. W pierwszej części pojawia się także rozróżnienie miedzy poszczególnymi kategoriami osób z dysfunkcja wzroku oraz terminologia dotycząca chorób oka jak i ich przyczyn i sposobów diagnozowania. Cześć pierwsza stanowi wiec teoretyczne uzasadnienie treści części drugiej, która z kolei zawiera wskazówki dydaktyczne dotyczące metod i technik stosowanych w nauczaniu języka angielskiego osób z dysfunkcja wzroku oraz przedstawia jak dysfunkcja ta wpływa na naukę. Część trzecia dotyczy zagadnienia dysleksji. Mianowicie rozwoju definicje i typów tej dysfunkcji jak i jej przyczyny i objawów. W dalszej części omówiony został wpływ jaki dysleksja ma na naukę oraz przedstawione zostały zarówno zdolności jak i braki charakterystyczne dla wyżej wymienione grupy uczniów. Cześć trzecia porusza także kwestie rozwoju emocjonalnego osób z dysleksją. Część czwarta natomiast skupia się na roli nauczyciela oraz zasadach pracy z dyslektycznymi dziećmi. W dalszej części przedstawione zostały techniki nauczania języka angielskiego stosowane przez wykwalifikowanych nauczycieli języków obcych.