dr Joanna Lekan-Mrzewka

Wydział Nauk Humanistycznych - Instytut Literaturoznawstwa
Katedra Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski

Stanowisko: Adiunkt posiadający stopień naukowy dr

2023

Prace licencjackie
  • Listy Erazma Piltza do Elizy Orzeszkowej z lat 1898-1909. Edycja
  • Listy Heleny Piltz do Elizy Orzeszkowej z lat 1883–1899. Edycja
  • Listy Marii Szeligi-Loevy do Elizy Orzeszkowej z lat 1878–1897. Edycja
Prace magisterskie
  • Listy Erazma Piltza do Elizy Orzeszkowej z lat 1882-1887. Edycja

2022

Prace licencjackie
  • Edycja listów Aleksandra Świętochowskiego do Elizy Orzeszkowej
  • Listy Hipolita Wawelberga do Elizy Orzeszkowej. Projekt edycji krytycznej
  • Projekt edycji krytycznej noweli „Ostatni” Władysława S. Reymonta
  • Listy Włodzimierza Spasowicza do Elizy Orzeszkowej. Edycja

2021

Prace licencjackie
  • Światy zapamiętane. Literackie przedstawienia pamięci w "Iskrach" Elizy Orzeszkowej
  • Listy Maurycego i Mieczysława Orgelbrandów do Elizy Orzeszkowej. Edycja
  • ,,... ja tylko sługa, to im nie do rezonu ze mną''. Portrety służących w twórczości Gabrieli Zapolskiej
  • "...oddając ducha mego ich samotności potężnej". Formy samotności w nowelistyce Marii Konopnickiej
  • „Ale cóż to za Włochy!”. Marii Konopnickiej portrety miast włoskich w „Listach do synów i córek”
  • Stanisława Licińskiego diagnozy kultury mieszczańskiej na przykładzie "Halucynacji" i "Z pamiętnika włóczęgi"

2018

Prace licencjackie
  • Wybór kronik tygodniowych Gustawa Dolińskiego Głos z kąta. Próba edycji
  • W. S. Reymont, Komurasaki. Żałosna historia o pękniętym porcelanowym sercu japońskim - próba edycji krytycznej
  • Władysław Stanisław Reymont - Z wrażeń włoskich (Padwa, W Loreto, Asyż). Opracowanie krytyczne
  • Bolesława Prusa Notatki z Lublina. Próba edycji
  • Edycja krytyczna sonetów Jerzego Żuławskiego z cyklu Dolce stil nuovo
  • Miriam jako wydawca Norwida
  • Józef Jankowski. Problemat miłości. Utwór sceniczny w trzech sprawach z epilogiem. Próba edycji
  • Antoni Sygietyński „Święty Marcin Turczański. Z wycieczki na Słowację”. Próba edycji
  • Józef Jankowski, Neurastenia. Drobnostka dramatyczna w jednym akcie. Próba edycji
  • „Z wrażeń włoskich” W.S. Reymonta. (Wybór) - próba edycji
Prace magisterskie
  • Architektura informacji. User experience w typografii elektronicznej e-booków oraz stron internetowych
  • Dziennik Anny Kamieńskiej z przełomu lat 1972-1973. Edycja

2017

Prace licencjackie
  • „Szkice włoskie” Aleksandra Świętochowskiego. Wybór – próba edycji
  • Listy Adama Pługa do Teofila Lenartowicza z lat 1888-1890. Próba edycji.
  • "Dora" Tadeusza Rittnera - próba edycji
  • Lotnik duchowy Józefa Jankowskiego - próba edycji
  • Próba edycji noweli „Lulu” Tadeusza Rittnera
  • Próba edycji noweli Ferdynanda Hoesicka pt. „Młoda żona starego męża. Z pamiętników lekarza”
  • Dziewiętnastowieczne mowy pogrzebowe ze zbioru Aleksandra Czołowskiego. Próba edycji
  • "Obyś cudze dzieci uczył". Przedstawiciele edukacji w nowelistyce Elizy Orzeszkowej, Bolesława Prusa i Henryka Sienkiewicza
  • Listy Adama Pługa do Teofila Lenartowicza z lat 1883–1887. Próba edycji

2016

Prace licencjackie
  • Rozwój typografii prasowej w latach 1897-1907 w odniesieniu do krakowskiego "Życia". Wybrane aspekty
  • Wybór "Kronik tygodniowych" (1905-1906) Bolesława Prusa. Opracowanie krytyczne
  • Bolesław Prus "Kroniki tygodniowe". Wybór z 1905 roku – próba edycji
  • Wybór ''Kronik tygodniowych" Bolesława Prusa. Próba edycji
  • "Kroniki tygodniowe" Bolesława Prusa. (Wybór) - próba edycji.
  • Listy Adama Pługa do Władysława Smoleńskiego z lat 1892-1899. Próba edycji
  • Próba edycji "Kronik tygodniowych" Bolesława Prusa. Wybór z 1905 roku
  • Marii Konopnickiej "Nowe latko". Próba edycji
  • Władysława Stanisława Reymonta notatki z podróży do Ameryki. Próba edycji
  • Bolesława Prusa "Kroniki tygodniowe" z 1905 roku w wyborze. Próba edycji

2015

Prace licencjackie
  • Przestrzeń w "Pożegnaniu jesieni" Stanisława Ignacego Witkiewicza

2014

Prace licencjackie
  • Tradycja i obrzędowość w nowelistyce Władysława Stanisława Reymonta. Wybrane zagadnienia.
  • Pierwiastki irracjonalne we wczesnej prozie Stefana Grabińskiego ("Na wzgórzu róż")
  • Relacje małżeńskie w prozie Gabrielii Zapolskiej na przykładzie "Menażerii ludzkiej" i "Z pamiętników młodej mężatki"
  • Różne aspekty cielesności w małych prozach Zofii Nałkowskiej na przykladzie zbioru "Koteczka, czyli białe tulipany"
  • Literackie portrety muzyków w polskiej prozie drugiej połowy XIX i początku XX wieku. Wybrane kreacje.
  • Notatki z podróży do Ameryki Władysława Stanisława Reymonta w kontekście jego twórczości reporterskiej.

2013

Prace licencjackie
  • Moralność ukształtowana przez miasto na przykładzie prozy Gabrieli Zapolskiej ("Kaśka Kariatyda", "Menażeria ludzka").
  • Obrazy Paryża w "Dzienniku Nieciągłym" i "Korespondencji" Władysława Stanisława Reymonta
  • "Stworzyć z kobiety człowieka". Koncepcje kobiecości we wczesnej twórczości Zofii Nałkowskiej.
  • Portrety psychologiczne bohaterów dziecięcych w "Pisklętach" i "Dziecinnym dworze" Zofii Rogoszówny

2012

Prace licencjackie
  • Motyw pociągu w nowelach kolejowych Władysława Stanisława Reymonta.
  • Formy narracyjne w zbiorze "Kuszenie Szatana" Jerzego Żuławskiego.
  • Motyw śmierci w "Nowelach" Władysława Reymonta (wybrane przykłady).
  • Kategoria przestrzeni w "Kuszeniu szatana" Jerzego Żuławskiego

2010

Prace licencjackie
  • Pieniądz w "Emancypantkach" i "Kronikach" Bolesława Prusa.
  • Portrety ludzi starych w nowelistyce realistycznej XIX wieku.
  • Macierzyństwo według Marii Konopnickiej na podstawie wybranych utworów nowelistycznych.
  • Obrazy natury w "Anielce" i "Placówce" Bolesława Prusa.
  • Moralistyka w opowiadaniach Bolesława Prusa - wybrane przykłady.
  • Powstańcy Stefana Żeromskiego. Na przykładzie "Wiernej rzeki", "Ech leśnych" i "Rozdzióbią nas kruki, wrony..."
  • "Choroba duszy" w "Bez dogmatu" Henryka Sienkiewicza.
  • Typy humorystyczne w "Nowelach i humoreskach" Michała Bałuckiego. Wybrane przykłady.
  • Losy kobiet w cyklu "Moi znajomi" Marii Konopnickiej.
  • Obrazy Lublina w prozie Klemensa Junoszy-Szaniawskiego.