dr Aleksandra Borowicz

Wydział Nauk Społecznych - Instytut Pedagogiki
Katedra Pedagogiki Specjalnej

Stanowisko: Adiunkt posiadający stopień naukowy dr

2023

Prace dyplomowe
  • Umiejętności komunikacyjne obcokrajowców - studentów z Ukrainy zamieszkałych w Polsce
  • Umiejętności komunikacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w zespole edukacyjno-terapeutycznym SOSW w Lublinie
  • Umiejętności komunikacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w zespole edukacyjno-terapeutycznym SOSW w Lublinie
  • Umiejętności komunikacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w zespole edukacyjno-terapeutycznym SOSW w Lublinie
  • Ocena umiejętności komunikacyjnych ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasie pierwszej szkoły podstawowej oraz program działań wspierających
  • Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych u dziecka w wieku przedszkolnym ze sprzężoną niepełnosprawnością w Ośrodku Rewalidacyjno-Wychowawczym
  • Umiejętności komunikacyjne obcokrajowców - studentów z Ukrainy zamieszkałych w Polsce

2022

Prace dyplomowe
  • Umiejętności komunikacyjne uczniów klasy II w Zespole Szkół Specjalnych w Rzeszowie oraz program działań wspierających
  • Umiejętności komunikacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i ze spektrum zaburzeń autystycznych z zespołu edukacyjno-terapeutycznego w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym oraz program działań wspierających
  • Umiejętności komunikacyjne ucznia z autyzmem oraz niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasie szóstej w Szkole Podstawowej Specjalnej oraz plan działań wspierających.
  • Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem i dzieci odmiennych kulturowo i językowo. Plan działań wspierających
  • Umiejętności komunikacyjne uczniów 5 i 6 letnich uczęszczających do oddziału przedszkolnego przy Szkole Podstawowej nr 30 w Lublinie
  • Umiejętności komunikacyjne uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną oraz program działań wspierających klasę we wzajemnej komunikacji
  • Relacje uczennicy z mutyzmem wybiórczym w grupie rówieśniczej
  • Umiejętności komunikacyjne dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych wraz z planem działa wspierających
  • Ocena umiejętności komunikacyjnych ucznia ze sprzężoną niepełnosprawnością oraz program działań wspierających
  • Umiejętności komunikacyjne uczniów w zespole edukacyjno-terapeutycznym Szkoły Podstawowej w Zespole Szkół Specjalnych oraz plan działań wspierających
  • Ocena umiejętności komunikacyjnych ucznia z niepełnosprawnością sprzężoną w klasie trzeciej szkoły podstawowej oraz program działań wspierających
  • Umiejętności komunikacyjne dziecka z niedosłuchem odbiorczym i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w przedszkolu integracyjnym oraz program działań wspierających
  • Umiejętności komunikacyjne uczniów z niepełnosprawnością lekką w tym z afazją motoryczną i niedosłuchem
  • Umiejętności komunikacyjne uczniów rozwijających się w spektrum autyzmu w klasie 4 Społecznej Terapeutycznej Szkoły Podstawowej
  • Umiejętności komunikacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i niepełnosprawnością ruchową w tym z afazją w szkole podstawowej ogólnodostępnej oraz program działań wspierających.
  • Umiejętności komunikacyjne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem dziecięcym w szkole podstawowej ogólnodostępnej oraz program działań wspierających
  • Umiejętności komunikacyjne ucznia ze spektrum zaburzeń autystycznych uczęszczającego do ogólnodostępnej szkoły podstawowej z oddziałami integracyjnymi oraz plan działań wspierających

2021

Prace licencjackie
  • Edukacja dzieci z chorobami przewlekłymi w opinii studentów Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II
  • Wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w świetle badań własnych
  • Wiedza uczniów klas siódmych i ósmych na temat osób ze spektrum zaburzeń autystycznych.
  • Arteterapia w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Lubaczowie
  • Edukacja i terapia dzieci z niepełnosprawnością w dobie pandemii COVID-19
  • Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci przedwcześnie urodzonych w opinii rodziców
  • Rola rodziców we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w świetle badań własnych
  • Formy spędzania czasu wolnego przez dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w opinii rodziców
  • Metody wczesnego wspomagania rozwoju dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych w opinii rodziców
  • Znaczenie zabawy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci z niepełnosprawnością w opinii terapeutów

2020

Prace licencjackie
  • Wsparcie rodzin wychowujących dziecko z Zespołem Downa. Studium przypadku
  • Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu. Studium przypadku
  • Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzeniami słuchu w opinii terapeutów
  • Rozwój dziecka a oddziaływania opiekuńczo-wychowawcze w opinii personelu Domu Małych Dzieci w Chełmie
  • Relacje rodzeństwa dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w opinii rodziców
  • Reakcje rodziców wobec niepomyślnej diagnozy prenatalnej w świetle badań własnych
  • Postawy studentów wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną na podstawie badań własnych
  • Relacje rówieśnicze dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w klasach VI-VIII szkoły podstawowej ogólnodostępnej
  • Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Studium przypadku
  • Postawy społeczeństwa wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną w świetle badań własnych
  • Sytuacje rodzin po stracie dziecka z niepełnosprawnością. Studium przypadku
  • Życie jako wartość w obliczu niepomyślnej diagnozy prenatalnej w opinii matek
  • Reakcje rodziców po diagnozie dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
Prace magisterskie
  • Realizacja funkcji wychowawczej w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 1 w Lublinie w opinii nauczycieli
  • Rozwój językowy i emocjonalny dzieci dwujęzycznych w rodzinach przebywających na emigracji. Studium przypadku
  • Trudności uczniów w czytaniu i pisaniu w doświadczeniu nauczycieli klas I - III
  • Trudności wychowawcze w pracy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w opinii nauczycieli-wychowawców internatu przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Bystrzycy
  • Relacje rówieśnicze uczniów ze spektrum zaburzeń autystycznych w klasie integracyjnej szkoły podstawowej w opinii nauczycieli
  • Doświadczenia życiowe członków rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Studium przypadku
  • Społeczne postrzeganie zawodu logopedy i pedagoga specjalnego
  • Specjalne potrzeby dorosłych osób z mózgowym porażeniem dziecięcym w opinii badanych
  • Ocenianie osiągnięć uczniów w zróżnicowanych grupach klasowych w opinii nauczycieli
  • Profilaktyka zaburzeń głosu u nauczycieli w świetle badań własnych
  • Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów klas I-III w edukacji matematycznej w doświadczeniu nauczycieli
  • Zaburzenia w rozwoju mowy u dzieci urodzonych przedwcześnie. Studium przypadku
  • Korzystanie z gier komputerowych i internetu a rozwój dzieci w wieku 7-10 lat w opinii rodziców.
  • Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów klas I-III szkoły podstawowej w edukacji polonistycznej w opinii nauczycieli

2019

Prace magisterskie
  • Zadania przedszkola i rodziców w procesie adaptacji dziecka 3-letniego do środowiska przedszkolnego
  • Wyobrażenia dzieci i młodzieży szkolnej na temat osób z Zespołem Aspergera
  • Zagrożenie uczniów klas VII - VIII lubelskich szkół podstawowych uzależnieniem od substancji psychoaktywnych
  • Zjawisko agresji wśród młodzieży licealnej w świetle badań własnych

2018

Prace licencjackie
  • Kształcenie integracyjne uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w opinii pedagogów
  • Postrzeganie osób z zespołem Downa przez lubelskich maturzystów
  • Terapia zaburzeń integracji sensorycznej a funkcjonowanie dzieci z autyzmem w opinii rodziców
  • Doświadczenia emocjonalne matek spodziewających się dzieci z niepełnosprawnością. Studium przypadku
  • Funkcjonowanie dziecka z FAS w opinii matek zastępczych z SOS Wioski Dziecięcej w Kraśniku
  • Wsparcie rodzin wychowujących dzieci z ADHD w opinii ich rodziców
  • Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów z dysleksją w środowisku szkolnym
  • Trudności wychowawcze rodziców dzieci ze spektrum autyzmu. Studium przypadku
  • Świadomość kobiet w ciąży na temat wpływu alkoholu na dziecko w okresie prenatalnym
  • Pedagog specjalny w wyobrażeniach studentów i nauczycieli
  • Dogoterapia w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w opinii studentów
  • Komunikacja w rodzinach wychowujących dziecko ze spektrum autyzmu. Studium przypadku
  • Funkcjonowanie psychospołeczne osób z chorobą Alzheimera w opinii terapeutów
  • Postrzeganie osób starszych przez młodzież gimnazjalną
  • Budowanie relacji rówieśniczych przez młodzież i osoby dorosłe z niepełnosprawnością ruchową. Studium przypadku
  • Sport i taniec jako forma usprawniania rozwoju ruchowego dzieci w wieku przedszkolnym
Prace magisterskie
  • Postrzeganie dzieci z niepłynnością mówienia przez nauczycieli nauczania początkowego
  • Biblioterapia jako metoda rozwijania umiejętności społecznych dzieci z autystycznym spektrum zaburzeń i Zespołem Aspergera.
  • Wyobrażenia młodzieży gimnazjalnej na temat osób z Zespołem Downa
  • Sygmatyzm u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Studium przypadku
  • Funkcjonowanie psychospołeczne osób z zespołem Downa. Studium przypadku
  • Funkcjonowanie dzieci z autyzmem i z Zespołem Aspergera w grupie rówieśniczej
  • Zastosowanie metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej w procesie wspierania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Studium przypadku
  • Funkcjonowanie dziecka z zespołem Aspergera w środowisku szkolnym. Studium przypadku

2017

Prace licencjackie
  • Formacja dzieci i młodzieży w lubelskich placówkach Sióstr Urszulanek Serca Jezusa Konającego
  • Terapeutyczna funkcja zabaw logopedycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym w świetle opinii rodziców
  • Realizacja założeń systemu prewencyjnego w wybranych placówkach salezjańskich inspektorii krakowskiej
  • Wspomaganie rozwoju dziecka z wadą wymowy w środowisku rodzinnym w opinii jego rodziców
  • Korzystanie z gier komputerowych a zachowania uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej w świetle opinii rodziców
  • Samoocena i nadzieja na sukces u wychowanków salezjańskich instytucji wychowawczych
  • Rozwój mowy dzieci z uszkodzonym narządem słuchu w świetle badań własnych
  • Umiejętności komunikacyjne młodzieży z uszkodzonym narządem słuchu. Studium przypadku
  • Przystosowanie dzieci trzyletnich do środowiska przedszkolnego w opinii rodziców
  • Etiologia zachowań przestępczych nieletnich w świetle literatury przedmiotu
Prace magisterskie
  • Praca dydaktyczna z uczniami z dysleksją na lekcjach języka obcego w liceum
  • Korzystanie z mass mediów a funkcjonowanie psychospołeczne uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej w opinii nauczycieli
  • Postrzeganie osób z niepełnosprawnością ruchową przez dorosłych mieszkańców Lublina
  • Ocena kompetencji certyfikowanych tłumaczy języka migowego w Polsce. Badania dorosłych osób z dysfunkcją słuchu
  • Trudne zachowania dzieci w wieku przedszkolnym na przykładzie Językowego Przedszkola Integracyjnego "W Kasztanowym Parku" w Chełmie

2016

Prace licencjackie
  • Społeczne funkcjonowanie dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością w opini rodziców i nauczycieli
  • Dogoterapia w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w opinii rodziców i terapeutów
  • Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich w opini rodziców i nauczycieli
  • Stres rodziców związany z niepełnosprawnością intelektualną dzieci
  • Efektywność kształcenia integracyjnego uczniów szkół podstawowych w opinii nauczycieli
  • Metody aktywizujące w pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym
  • Postawy licealistów wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • Rozwój mowy dzieci z Zespołem Downa. Studium przypadku
  • Metody arteterapii w pracy z osobami z zespołem Downa
  • Rozwój zainteresowań czytelniczych dzieci w wieku przedszkolnym

2014

Prace licencjackie
  • Sytuacja społeczna i rodzinna słyszących dzieci rodziców niesłyszących. Studium przypadku
  • Rehabilitacja głosu i mowy osób po laryngektomii całkowitej spowodowanej nowotworem krtani. Studium przypadku
  • Rozwój mowy u dzieci z autyzmem. Studium przypadku
  • Rola rodziców w diagnozie i terapii dzieci z zaburzeniami w rozwoju mowy w wieku przedszkolnym w świetle badań własnych
  • Zaburzenia mowy a trudności w nauce dzieci w wieku szkolnym w świetle badań własnych
  • Wybrane aspekty funkcjonowania dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy w wieku przedszkolnym. Studium przypadku
  • Opóźnienia w rozwoju mowy u dzieci w wieku przedszkolnym w świetle badań własnych
  • Rozwój mowy dzieci z MPD. Studium przypadku
  • Zaburzenia mowy dzieci w wieku przedszkolnym na przykładzie badań własnych
  • Postawy uczniów gimnazjum wobec osób z wadami wymowy w świetle badań własnych
  • Rozwój poznawczy i językowy dziecka w rodzinie dwujęzycznej. Studium przypadku

2013

Prace licencjackie
  • Rola kształcenia integracyjnego w rozwoju dzieci z uszkodzonym słuchem. Studium przypadku
  • Umiejętności komunikowania się dzieci niesłyszących w wieku przedszkolnym. Studium przypadku
  • Wczesna opieka logopedyczna, psychologiczna i pedagogiczna nad dziećmi z rozszczepem podniebienia, w świetle badań własnych
  • Osiągnięcia w zakresie rozwoju komunikacji werbalnej dzieci z uszkodzeniami słuchu w wieku szkolnym. Studium przypadku
  • Rola rodziny i wsparcia społecznego w funkcjonowaniu osób z dysfazją. Na podstawie badań własnych
  • Seplenienie międzyzębowe - zjawisko rozwojowe czy zaburzenie mowy, w świetle badań własnych
  • Zaburzenia w rozwoju mowy dziecka z rodzin zaniedbanych. Studium przypadku.
  • Bariery w rozumieniu tekstu czytanego przez studentów z uszkodzeniami słuchu w stopniu znacznym i głębokim. Studium przypadku.
  • Trudności w studiowaniu osób niedoslyszących. Studium przypadku
  • Umiejętności komunikacyjne dzieci z autyzmem w wieku wczesnoszkolnym. Studium przypadku.

2011

Prace magisterskie
  • Funkcjonowanie dziecka z Zespołem Aspergera w środowisku szkoły ogólnodostępnej ( studium przypadku)
  • Rewalidacja dzieci z autyzmem w Niepublicznym Przedszkolu "Wspólny Świat" w Białej Podlaskiej