Wychowanie fizyczne - koszykówka mężczyzn (sekcja sportowa) - 2018/2019

Opis zajęć
Informacje ogólne
Prowadzący:mgr Wojciech Paszek
Organizator:Studium Wychowania Fizycznego i Sportu - Studium Wychowania Fizycznego i Sportu
Liczba godzin tydzień/semestr: 4/60
Język wykładowy:Język polski
Cele przedmiotu
Opanowanie wybranych umiejętności ruchowych z gier zespołowych oraz dyscyplin indywidualnych
Zapoznanie z zasobem ćwiczeń fizycznych kształtujących prawidłową postawę ciała i kondycję organizmu
Wyrobienie nawyku czynnego uprawiania sportu i zdrowego stylu życia dorosłego człowieka
Zapoznanie studentów z organizacjami działającymi w kulturze fizycznej; stowarzyszenia ,kluby
Wymagania wstępne
W1 Podstawowy poziom sprawności fizycznej
W2 Brak przeciwskazań zdrowotnych
W3 Podstawowe wiadomości z zakresu kultury fizycznej
Efekty kształcenia dla przedmiotu
WIEDZA
W01.Ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą podstawowe zasady i przepisy obowiązujące w indywidualnych i zespołowych formach aktywności fizycznej.
W02 .Ma podstawową wiedzę o instytucjach w zakresie struktury organizacji funkcjonujących w kulturze fizycznej.
W03 .Zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas zajęć wychowania fizycznego prowadzonych na obiektach sportowych.
W04 Ma podstawową wiedzę dotyczącą funkcjonowania człowieka w aspekcie społecznym i psychologicznym.
UMIEJĘTNOŚCI
U01.Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności polegające na dbaniu o zdrowie i rozwój fizyczny organizmu.
U02.Posiada podstawowe umiejętności techniczne i taktyczne w wybranych dyscyplinach indywidualnych i zespołowych.
U03.Prawidłowo posługuje się wybranymi normami i regułami etycznymi [zasada \\\"fair play\\\"] w celu rozwiązania konkretnego zadania w nauce i życiu codziennym.
U04.Potrafi wykorzystać podstawowe umiejętności techniczne i taktyczne w rywalizacji sportowej.
U05.Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych w tym indywidualnych i zespołowych form aktywności fizycznej.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
K01.Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i docenia znaczenie kultury fizycznej w życiu codziennym.
K02. Potrafi współdziałać i pracować w grupie , przyjmując w niej różne role, w tym kapitana drużyny sportowej .
K03. Potrafi uzupełnić i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie kultury fizycznej i sportu.
Metody dydaktyczne
Metody odtwórcze:
• metoda naśladowcza ścisła
• metoda zadaniowa ścisła
• metoda programowanego uczenia i usprawniania
2. Metody aktywizujące osobowość studenta:
• metoda zabawowa
• metoda opowieści ruchowej
• metoda bezpośredniej celowości ruchu (R. Czyżewskiego)
3. Metody twórcze (kreatywne):
• metoda problemowa
• metoda ruchowej ekspresji twórczej
nauczanie zadań ruchowych metodą: syntetyczną, analityczną, mieszaną, kompleksową
realizacja zadań ruchowych: odtwórcza, proaktywna, twórcza.
Treści programowe przedmiotu
? Gry zespołowe:
- sposoby poruszania się po boisku,
- doskonalenie podstawowych elementów techniki i taktyki gry,
- fragmenty gry i gra szkolna,
- gry i zabawy wykorzystywane w grach zespołowych,
- przepisy gry i zasady sędziowania,
- organizacja turniejów w grach zespołowych,
- udział w zawodach sportowych (Akademickie Mistrzostwa Polski, Liga Międzyuczelniana, Uniwersjada
-zapoznanie studentów z innymi aktywnościami ruchowymi ( gry sportowe,sporty indywidualne, NORDIC WALKING)
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Zaliczenie bez oceny
Sprawdziany kontrolne
Samokontrola
Ocena podsumowująca
Praktyczny sprawdzian z nauczanych umiejętności ruchowych
Frekwencja i aktywność w trakcie zajęć
Literatura podstawowa i uzupełniająca
?T. Ulatowski: Teoria i metodyka sportu. Sport i Turystyka, Warszawa 1979
S. Barankiewicz: Leksykon wychowania fizycznego i sportu szkolnego. W-wa 1998
J. Talaga: A-Z sprawności fizycznej. Warszawa 1995
M. Bondarowicz: Zabawy w grach sportowych Warszawa 1995
M. Bondarowicz: Forma zabawowa w naucz. sportowych gier zesp. W-wa 1983
Sport i Turystyka Warszawa 1988
W. Piwowar pr.zb.: Koszykówka. Warszawa 1985
A. Rumiński: Mini koszykówka. Warszawa 1994
Z. Wyżnikiewicz: Mini koszykówka dzieci i młodzieży. Warszawa 1977
Kierunek studiów: Bezpieczeństwo narodowe (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 1
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zal. podpisem
Kierunek studiów: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 1
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zal. podpisem
Kierunek studiów: Ekonomia (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 1
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zal. podpisem
Kierunek studiów: Filologia Angielska (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 1
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zal. podpisem
Kierunek studiów: Informatyka (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 1
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zal. podpisem
Kierunek studiów: Informatyka (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 1
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zal. podpisem
Kierunek studiów: Prawo (stacjonarne jednolite magisterskie)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 1
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zal. podpisem
Kierunek studiów: Zarządzanie (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 1
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zal. podpisem