Teologia dogmatyczna: Eklezjologia (wykład)

Opis przedmiotu
Informacje ogólne
Organizator:Wydział Teologii - Instytut Nauk Teologicznych
Kod ECTS:08200-XXXX-01WYK0014
Kierunek studiów: Teologia kurs A (stacjonarne jednolite magisterskie)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok IV - Semestr 8
Punkty ECTS: 1
Forma zaliczenia: Egzamin
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok IV - Semestr 8
Punkty ECTS: 2
Forma zaliczenia: Egzamin
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok V - Semestr 10
Punkty ECTS: 2
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok V - Semestr 10
Punkty ECTS: 3
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Kierunek studiów: Teologia kurs B (stacjonarne jednolite magisterskie)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok IV - Semestr 8
Punkty ECTS: 1
Forma zaliczenia: Egzamin
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok IV - Semestr 8
Punkty ECTS: 2
Forma zaliczenia: Egzamin
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok V - Semestr 10
Punkty ECTS: 2
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok V - Semestr 10
Punkty ECTS: 3
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Lokalizacja w programie modułowym:
Moduł programowy:Przedmioty obligatoryjne » Teologia dogmatyczna: eklezjologia
Efekty kształcenia:
T_K02Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy teologicznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów
T_U03Absolwent potrafi komunikować się na tematy teologiczno-filozoficzne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców oraz prowadzić debatę, zwłaszcza światopoglądową
T_W03Absolwent zna i rozumie uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej w ramach teologii biblijnej, fundamentalnej, dogmatycznej, moralnej i innych dyscyplin teologicznych oraz filozofii, metafizyki, filozofii Boga, człowieka i przyrody, etyki oraz filozofii religii i kultury, a także epistemologii i metodologii nauk oraz logiki i historii filozofii
T_W04Absolwent zna i rozumie główne trendy rozwojowe teologii biblijnej, systematycznej i praktycznej
Cele przedmiotu
Wymagania wstępne
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z problematyką eklezjologiczną, prezentacja historycznego rozwoju refleksji o Kościele oraz merytoryczne przedstawienie najważniejszych zagadnień z zakresu eklezjologii. Studenci powinni poznać biblijne obrazy Kościoła, jego genezę, istotę i strukturę, zgłębić aktualną samoświadomość Kościoła, rozumienie jego misji zbawczej w świecie oraz zwrócić uwagę na wymiar ekumeniczny. Prezentowane na wykładzie treści powinny pomóc słuchaczom w przezywaniu Kościoła jako „domu i szkoły komunii” (Jan Paweł II).

Ograniczenia
Wykład przeznaczony jest dla studentów IV roku Wydziału Teologii KUL.
Efekty kształcenia dla przedmiotu
Metody dydaktyczne
Treści programowe przedmiotu
Opis zajęć
W ramach wykładu zostanie ukazany zarys historycznego rozwoju eklezjologii oraz podstawowe metody stosowane w teologicznej nauce o Kościele. W toku zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia: sens i wartość Kościoła, jego istota i geneza, charyzmatyczna, uniwersalno-lokalna oraz kolegialna struktura wspólnoty wierzących, stany i posługi w Kościele, znamiona Kościoła, jego posłannictwo oraz eschatologiczna finalizacja. W programie zajęć poruszone zostaną również wybrane zagadnienia z eklezjologii ekumenicznej.
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Warunki zaliczenia oraz kryteria oceny
Metody dydaktyczne
Podczas prowadzenia zajęć wykorzystane zostaną metody wykładu konwencjonalnego, wykładu z prezentacją, elementy indywidualnej pracy z tekstem oraz metoda dialogowa.

Forma i warunki zaliczenia zajęć
Formą zaliczenia jest egzamin ustny. Na początku semestru studenci otrzymują zestaw omawianych zagadnień, które będą przedmiotem wykładu. Podczas egzaminu studenci są zobligowani do merytorycznej i wyczerpującej odpowiedzi na pytania dotyczące omawianej problematyki.
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura (podstawowa i zalecana)
Literatura podstawowa
A. Czaja, Traktat o Kościele, w: E. Adamiak, A. Czaja, J. Majewski (red.), Dogmatyka T. 2, Biblioteka „Więzi”, Warszawa 2006, s. 291-551, S. C. Napiórkowski, Wierzę w jeden Kościół, Tarnów 2003, J. Ratzinger, Pielgrzymująca wspólnota wiary. Kościół jako komunia, przeł. W. Szymona, Kraków 2003, Cz. Bartnik, Kościół Jezusa Chrystusa, Wrocław 1982, E. Ozorowski, kościół. Zarys eklezjologii katolickiej, Wrocław 1984, H. Langkammer, Nowy Testament o Kościele, Wrocław 1995,

Literatura zalecana
J. Majewski, Spór o rozumienie Kościoła. Eklezjologiczne uwarunkowania i perspektywy wielkich debat teologicznych na przełomie XX i XIX wieku, Warszawa 2004, H. Seweryniak, Świadectwo i sens. Teologia fundamentalna, Płock 2003, Y. Congar, Prawdziwa i fałszywa reforma w Kościele, przeł. A. Ziernicki, Kraków 2001, K. Wojtyła, U podstaw odnowy. Studium o realizacji Vaticanum II, Kraków 1988.