Teologia biblijna (wykład)

Opis przedmiotu
Informacje ogólne
Organizator:Wydział Teologii - Instytut Nauk Teologicznych
Kod ECTS:08200-XXXX-01WYK0044
Kierunek studiów: Specjalistyczny Kurs Teologiczny
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 2
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok II - Semestr 4
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Egzamin
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok II - Semestr 4
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok IV - Semestr 7
Punkty ECTS: 1
Forma zaliczenia: Zaliczenie bez oceny
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok IV - Semestr 8
Punkty ECTS: 2
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok V - Semestr 9
Punkty ECTS: 6
Forma zaliczenia: Egzamin
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Kierunek studiów: Teologia kurs A (stacjonarne jednolite magisterskie)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 2
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok II - Semestr 4
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Egzamin
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok II - Semestr 4
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok IV - Semestr 7
Punkty ECTS: 1
Forma zaliczenia: Zaliczenie bez oceny
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok IV - Semestr 8
Punkty ECTS: 2
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok V - Semestr 9
Punkty ECTS: 6
Forma zaliczenia: Egzamin
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Kierunek studiów: Teologia kurs B (stacjonarne jednolite magisterskie)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 2
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok II - Semestr 4
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Egzamin
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok II - Semestr 4
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok IV - Semestr 7
Punkty ECTS: 1
Forma zaliczenia: Zaliczenie bez oceny
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok IV - Semestr 8
Punkty ECTS: 2
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok V - Semestr 9
Punkty ECTS: 6
Forma zaliczenia: Egzamin
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Kierunek studiów: Teologiczne Studium Licencjackie
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 2
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok II - Semestr 4
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Egzamin
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok II - Semestr 4
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok IV - Semestr 7
Punkty ECTS: 1
Forma zaliczenia: Zaliczenie bez oceny
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok IV - Semestr 8
Punkty ECTS: 2
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok V - Semestr 9
Punkty ECTS: 6
Forma zaliczenia: Egzamin
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Cele przedmiotu
Wymagania wstępne
Założenia i cele przedmiotu – wykład powinien zaowocować precyzyjnym określeniem tożsamości chrześcijaństwa, a w konsekwencji chrześcijanina jako ucznia Jezusa z Nazaretu, Mesjasza i Syna Bożego. Równocześnie winien dać jasne zrozumienie głównych czynników kreujących tę tożsamość (osoba Mesjasza, głoszone orędzie o Królowaniu Boga; wydarzenie zbawczej śmierci i zmartwychwstania Jezusa jako nowa Pascha). Nie bez znaczenia jest też i to, że wykład ten pozwala odkryć, na czym polega sama istota religii chrześcijańskiej, w jaki sposób wpływa ona na dzieje świata i życie pojedynczego człowieka, zwłaszcza wyznawcy Chrystusa. Osiągając wymienione wyżej cele, wykład ma na celu przygotowywać do rzetelnego nauczania o Jezusie Chrystusie, chrześcijaństwie i Kościele (np. w ramach katechezy), do poprawnego rozumienia roli chrześcijaństwa (chrześcijanina) i Kościoła w świecie współczesnym, a także do autentycznego dialogu interreligijnego bądź dialogu z niewierzącymi.
Efekty kształcenia dla przedmiotu
Metody dydaktyczne
Treści programowe przedmiotu
Treści programowe – wykład poświęcony jest tematowi początków chrześcijaństwa, ściśle związanych z osobą Jezusa z Nazaretu. Szuka się w nim odpowiedzi na pytanie: kim był (jest) Jezus z Nazaretu? Najpierw zapoznaje się słuchaczy z dotychczasowymi próbami zdefiniowania tej postaci, w jej historycznym wymiarze. Przywoływane są stanowiska trzech wielkich nurtów badawczych: Leben Jesu Forschung; szkoły historii form oraz tzw. Third Quest. W kontekście szeroko naświetlonej dotychczasowej perspektywy badawczej bada się nowotestamentowe świadectwa (głównie Ewangelie) – uwzględniając najnowsze wyniki badań nad tymi dokumentami. Wielkie znaczenie przywiązuje się do osiągnięć tzw. Formgeschichtliche Schule (wolnej od ideologicznych założeń historycyzmu i racjonalizmu ateistycznego) oraz najnowszych metad analizy literackiej (głównie metoda narratywna i retoryczna). Wnikliwa analiza historyczno-literacka oraz wolna od ideologii egzegeza najstarszych warstw Ewangelii pozwala dotrzeć do Jezusa historii. Wyróżnia się On od postaci dominujących w judaizmie I-go wieku, wyraźnie manifestuje swoją wyższość względem Prawa i świątyni jerozolimskiej, świadomie ustanawia wspólnotę Dwunastu jako początek ludu nowego Przymierza. Logia i przypowieści Jezusa z Nazaretu – poddane wnikliwej analizie – pozwalają dostrzec nadprzyrodzoną Mądrość Głosiciela Królestwa Bożego, wędrownego Nauczyciela a zarazem pełnego mocy Mesjasza wyzwalającego ludzi z mocy szatana, z chorób i śmierci, a zwłaszcza odpuszczającego grzechy. Wielkie, popaschalne wyznania wiary apostolskiej w Jezusa jako Mesjasza i Syna Bożego, mają swoje źródło w słowach i czynach Jezusa, a ich katalizatorem były spotkania z rzeczywiście (obiektywnie) objawiającym się Jezusem zmartwychwstałym. Dopiero harmonijne połączenie ewangelicznego obrazu Jezusa historii z apostolskim obrazem Jezusa-Pana daje pełną odpowiedź na pytanie o początki chrześcijaństwa. Ta synteza nie pozwala postrzegać chrześcijaństwa jako jednego z wielu (odnowicielskich) nurtów judaizmu, a tym bardziej jako religii wymyślonej przez Jezusa humanistę.
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Metody dydaktyczne - wykład konwencjonalny (tradycyjny), wykład konwersatoryjny zakładający zaznajomienie się z podanymi wcześniej tekstami NT-u (w oparciu o najnowsze komentarze i artykuły egzegetyczne); dyskusja nad pytaniami wyłaniającymi się ze współczesnych doświadczeń głoszenia Królestwa Bożego i życia Ewangelią Jezusa z Nazaretu; wykład wspierany multimedialnymi grafikami i multimedialną prezentacją analizowanych tekstów (ich struktury literackiej, oryginalnego znaczenia słów).

Forma i warunki zaliczenia zajęć: student winien zaliczyć dwa sprawdziany (pisemne) ze znajomości podanych lektur; egzamin końcowy (sprawdzający tak wiedzę dotyczącą wylosowanej tezy, jak i umiejętność myślenia biblijnego i logicznego sposobu przedstawiania argumentów, które rozwiązują podany w tezie problem).
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura:
J. Kudasiewicz, Jezus historii a Chrystus wiary, RW KUL, Lublin 1987; tenże, Ewangelie synoptyczne dzisiaj, Warszawa 1999; H. Seweryniak, Tajemnica Jezusa, wyd. Biblioteka Więzi, Warszawa 2002; J. Gnilka, Jezus z Nazaretu, wyd. Znak, Kraków 1997; J. Gnilka, Pierwsi chrześcijanie, wyd. M, Kraków 2004; J. Gnilka, Teologia Nowego Testamentu, wyd. M, Kraków 2002; K. Berger, Po co Jezus umarł na krzyżu?, wyd. W drodze, Poznań 2004; H. Witczyk, Pascha Jezusa odpowiedzią Boga na grzech świata, Wydawnictwo KUL, Lublin 2003; samodzielnie wybrane przez studenta artykuły z różnych numerów „Verbum Vitae” (roczniki od 2002 do 2009), a dotyczące tajemnicy Jezusa Chrystusa w świetle perykop ewangelicznych (w zależności od przebiegu dyskusji w ramach prowadzonych zajęć);