Prawo konsumenckie (wykład)

Opis przedmiotu
Informacje ogólne
Organizator:Wydział Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji - Instytut Nauk Prawnych
Kod ECTS:10900-XXXX-02WYK0020
Kierunek studiów: Administracja (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok II - Semestr 3
Punkty ECTS: 3
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok II - Semestr 4
Punkty ECTS: 3
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Kierunek studiów: Prawo w biznesie (stacjonarne II stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok II - Semestr 3
Punkty ECTS: 3
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok II - Semestr 4
Punkty ECTS: 3
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Lokalizacja w programie modułowym:
Moduł programowy:Przedmioty do wyboru » Wykład fakultatywny
Efekty kształcenia:
K_K02Docenia znaczenie krytycznej oceny posiadanej wiedzy i zauważa związek między zdobytą wiedzą a właściwym wykonywaniem obowiązków zawodowych.
K_U04Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) w nowoczesnych technologii (ICT).
K_U12Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań w obszarze poszczególnych dziedzin prawa.
K_W01Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk prawnych w systemie nauk i relacjach do innych nauk.
K_W04Zna i rozumie terminologię ekonomiczną i biznesową w języku polskim i podstawową w języku obcym.
K_W08Ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych funkcjonujących w działalności gospodarczej.
K_W16Zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego.
Cele przedmiotu
Wymagania wstępne
ZAŁOŻENIA: orientacja w zagadnieniach prawa cywilnego (części ogólnej i prawa zobowiązań)
CEL WYKŁADÓW, ĆWICZEŃ, ITP.: zapoznanie słuchaczy z pojęciem, zakresem i źródłami prawa konsumenckiego, wskazanie na kluczowe zagadnienia teoretyczno-praktyczne, dokonanie przeglądu literatury i orzecznictwa w odniesieniu do wybranych zagadnień, wyrobienie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów w ramach w/w zagadnień, w tym umiejętności poszukiwania materiałów źródłowych do analizy danego zagadnienia.
Efekty kształcenia dla przedmiotu
Metody dydaktyczne
Treści programowe przedmiotu
Pojęcie i zakres polskiego prawa konsumenckiego
Prawo ochrony konsumentów a prawo umów konsumenckich
Podstawowe źródła prawa konsumenckiego
Kluczowe zagadnienia prawa ochrony konsumentów
Ochrona konsumenta według ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Ochrona konsumenta według ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom
Ochrona konsumenta według ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów
Ochrona konsumenta według innych szczególnych regulacji prawnych
Kluczowe zagadnienia prawa umów konsumenckich
Ochrona konsumenta w dziedzinie umów sprzedaży towarów
Ochrona konsumenta w dziedzinie umów bankowych
Ochrona konsumenta w dziedzinie umów o świadczenie usług turystycznych
Pojęcie, zakres i źródła europejskiego prawa konsumenckiego
Podstawowe zagadnienia europejskiego prawa ochrony konsumentów
Podstawowe zagadnienia europejskiego prawa umów konsumenckich
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
METODY DYDAKTYCZNE: wykład, analiza regulacji prawnej, literatury i orzecznictwa, studium przypadku – zarówno studium indywidualne, jak i zbiorowe, z zastosowaniem dyskusji, a także omówienie ustnych lub pisemnych prezentacji tez, składanych tytułem zaliczenia zajęć
WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU: ustna lub pisemna prezentacja wybranej tezy
FORMA ZALICZENIA ZAJĘĆ: ustna lub pisemna analiza wskazanej regulacji prawnej, wskazanego orzeczenia sądu lub organu albo zagadnienia prawnego
KRYTERIA ZALICZENIA: szczegółowe i wyczerpujące przedstawienie problematyki objętej daną regulacją prawną, orzeczeniem lub zagadnieniem prawnym, z uwzględnieniem aktualnego stanowiska doktryny, oraz własna ocena tej regulacji, orzeczenia lub zagadnienia
Literatura podstawowa i uzupełniająca
LITERATURA OBOWIĄZKOWA (do wyboru):
1.M. Janczyk, Prawo konsumenckie, Poznań 2008.
2.E. Łętowska (red.), System prawa prywatnego. t. 5, Prawo zobowiązań – część ogólna, Warszawa 2006.
3.J. Szwaja (red.), Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, Warszawa 2006.
4.A. Michalak, Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom rynkowym. Komentarz, Warszawa 2008.
5.K. Kohutek, M. Sieradzka, Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów, Warszawa 2008.
6.E. Łętowska, Europejskie prawo umów konsumenckich, Warszawa 2004.
7.C. Banasiński, Standardy wspólnotowe w polskim prawie ochrony konsumenta, Warszawa 2004.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1.K. Osajda, E. Łętowska (red.)., Nieuczciwe klauzule w prawie umów konsumenckich, Warszawa 2005.
2.E. Nowińska, A. Cebula, Europejskie prawo konsumenckie a prawo polskie, Kraków 2005.
3.A. Kołodziej, Konsumenckie prawo odstąpienia od umowy sprzedaży rzeczy, Warszawa 2006.
4.K. Włodarska-Dziurzyńska, Sankcje w prawie umów konsumenckich na przykładzie wybranych umów, Warszawa 2009.
5.R. Stefanicki, Nieuczciwe praktyki handlowe w świetle prawodawstwa Unii Europejskiej. Dyrektywa 2005/29/WE, Warszawa 2007.
6.B. Gnela (red.), Ochrona konsumenta usług finansowych. Wybrane zagadnienia prawne, Warszawa 2007.