Prawo konkordatowe - fakultet (wykład)

Opis przedmiotu
Informacje ogólne
Organizator:Wydział Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji - Instytut Prawa Kanonicznego
Kod ECTS:10900-XXXX-0200WYK0071
Kierunek studiów: Prawo Kanoniczne (stacjonarne jednolite magisterskie)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok III - Semestr 5
Punkty ECTS: 3
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok V - Semestr 9
Punkty ECTS: 3
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok V - Semestr 9
Punkty ECTS: 3
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Lokalizacja w programie modułowym:
Moduł programowy:Moduł 6 – przedmioty fakultatywne » Wykłady (5 do wyboru)
Cele przedmiotu
C1 - Zapoznanie studentów z działalnością dyplomatyczną Stolicy Apostolskiej z państwami i organizacjami międzynarodowymi.
C2 - Zdobycie wiedzy w zakresie ochrony praw człowieka, w szczególności ochrony wolności religijnej.
Wymagania wstępne
W1 - znajomość zagadnień z przedmiotu: prawoznawstwo,
W2 - znajomość zagadnień z przedmiotu: historia powszechnego prawa kanonicznego,
W3 - zainteresowanie problematyką.
Efekty kształcenia dla przedmiotu
WIEDZA
1. zna terminologię prawniczą dotyczącą prawa konkordatowego, jego pojęcie, rodzaje i specyfikę - K2A_W01 (++)

UMIEJĘTNOŚCI
1. potrafi wskazać źródła prawa konkordatowego oraz sposoby i zasady ich tworzenia - K2A_U01 (++)
2. potrafi wykorzystywać podstawową, dotychczas zdobytą wiedzę z różnych dziedzin prawa w celu porządkowania i analizowania konkretnych przepisów wchodzących w skład porządków prawnych różnych podmiotów w obrocie publicznoprawnym, tj. Stolicy Apostolskiej, państw czy organizacji międzynarodowych - K2A_U02 (++)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
1. jest świadomy poziomu posiadanej wiedzy i umiejętności, a także rozumie potrzebę kształcenia się przez całe życie - K2A_K01 (++)
2. ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa Kościoła we wszystkich jego wymiarach - K2A_K08 (++)
Metody dydaktyczne
wykład, prezentacje multimedialne, wykorzystanie tekstów konkordatów w celu dokonania analizy prawno-porównawczej
Treści programowe przedmiotu
1. Doktryna konkordatów współczesnych, podstawowe pojęcia i zasady prawne
2. Zasady relacji państwo-Kościół w doktrynie Soboru Watykańskiego II i ich implementacje dla prawa konkordatowego
3. Podstawowe zasady relacji państwo-Kościół w konkordatach posoborowych
4. Ochrona autonomii wewnętrznej Kościoła
5. Wolność Kościoła w zakresie praw majątkowych
6. Wolność Kościoła w dokonywaniu zmian w strukturze organizacyjnej oraz w nominacji biskupów i tytulariuszy innych urzędów kościelnych
7. Ochrona małżeństwa i rodziny
8. Szkoły i nauczanie religii
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Trzy pytania ustne . Ocena z egzaminu – numeryczna w skali ocen od 2.0 do 5.0. Warunkiem uzyskania oceny 3.0 jest udzielenie prawidłowych odpowiedzi na 50% zadanych pytań.

Ocena niedostateczna
(W) - Student nie zna terminologii prawniczej dotyczącej prawa konkordatowego
(U) - Student nie potrafi wskazać źródeł prawa konkordatowego oraz sposobów i zasad ich tworzenia
(K) - Student nie rozumie potrzeby kształcenia się przez całe życie

Ocena dostateczna
(W) - Student zna wybrane pojęcia dotyczące prawa konkordatowego
(U) - Student potrafi wskazać niektóre źródła prawa konkordatowego
(K) - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę kształcenia się przez całe życie

Ocena dobra
(W) - Student zna większość pojęć dotyczących prawa konkordatowego
(U) - Student potrafi wskazać źródła prawa konkordatowego oraz sposoby i zasady ich tworzenia
(K) - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę kształcenia się przez całe życie

Ocena bardzo dobra
(W) - Student zna w zakresie rozszerzonym terminologię prawniczą dotyczącą prawa konkordatowego
(U) - Student potrafi wskazać i w pogłębiony sposób wyjaśnić źródła prawa konkordatowego oraz sposoby i zasady ich tworzenia
(K) - Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę kształcenia się przez całe życie
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa:
1. Krukowski J., Konkordaty współczesne. Doktryna, teksty (1964-1994), Wydawnictwo Civitas Christiana, Warszawa 1995.
2. Krukowski J., Konkordat Polski. Znaczenie i realizacja, Wydawnictwo Verba, Lublin 1999.
3. Krukowski J., Polskie prawo wyznaniowe, wyd. 4, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2008.
4. Sitarz M. [et al.] (red.), Kościelne Prawo Publiczne. Wybór źródeł, Wydawnictwo KUL, Lublin 2012.
5. Warchałowski K., Nauczanie religii i szkolnictwo katolickie w konkordatach współczesnych, Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL, Lublin 1998.

Literatura uzupełniająca:
1. Orzeszyna K., Podstawy relacji między państwem a kościołami w konstytucjach państw członkowskich i traktatach Unii Europejskiej, Wydawnictwo KUL, Lublin 2007.
2. Warchałowski K., Prawo do wolności myśli, sumienia i religii w Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL, Lublin 2004.