Zasady projektowania krajobrazu (ćwiczenia)

Opis przedmiotu
Informacje ogólne
Organizator:Wydział Nauk Przyrodniczych i Technicznych - Instytut Matematyki, Informatyki i Architektury Krajobrazu
Kod ECTS:03900-XXXX-CWI0099
Kierunek studiów: Architektura Krajobrazu (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 1
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Lokalizacja w programie modułowym:
Moduł programowy:PRZEDMIOTY OBOWIĄZKOWE » Zasady projektowania krajobrazu
Efekty kształcenia:
K_K01krytycznie ocenia nabytą wiedzę i kompetencje oraz konfrontuje je na polu zawodowym
K_K02samodzielnie i we współpracy z ekspertami rozwiązuje problemy zawodowe z wykorzystaniem nabytej wiedzy i umiejętności
K_K03reprezentuje postawę odpowiedzialnego projektowania przestrzeni publicznych i prywatnych z uwzględnieniem uwarunkowań historycznych, środowiskowych i społeczno-kulturowych
K_K06uznaje odpowiedzialność architekta krajobrazu za podejmowane decyzje zawodowe, z uwzględnieniem dorobku i etyki zawodu
K_U01posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
K_U02dokonuje identyfikacji i analizy zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych dla architektury krajobrazu technik
K_U03podejmuje działania i zadania inżynierskie z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, narzędzi i materiałów, niezbędnych do projektowania i realizacji obiektów architektury krajobrazu
K_U04rozwiązuje zaistniałe problemy zawodowe dostrzegając wady i zalety podejmowanych działań
K_U05potrafi stworzyć koncepcję i opracować dokumentację projektową oraz wykonawczą obiektów architektury krajobrazu według zasad i wymogów formalnych, a także za pomocą technik komunikacyjnych potrafi zaprezentować osiągnięte wyniki w środowisku zawodowym i poza nim
K_U06potrafi w języku polskim i obcym w spójny sposób wypowiadać się w mowie i piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu architektury krajobrazu, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku architektury krajobrazu jak i innych dyscyplin
K_U07potrafi wyszukiwać i analizować informacje pochodzące z literatury, baz danych oraz różnych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
K_U08umie posługiwać się właściwymi technikami artystycznymi w trakcie tworzenia prac projektowych
K_U09ma umiejętność poszerzania swojej wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego oraz rozwoju osobistego
K_U13potrafi dokonać analizy ekonomicznej działań podejmowanych przez architekta krajobrazu
K_U14potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz wyznacza hierarchię i kolejność działań
K_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące obiekty architektury krajobrazu
K_U16potrafi zaplanować etapy postępowania projektowego i wykonawczego zadań inżynierskich oraz posiada umiejętność kontrolowania i koordynowania tych prac
K_U18potrafi zaprojektować elementy ogrodowe i parkowe z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych i ekonomicznych, używając właściwych, metod, technik i narzędzi
K_U19potrafi zaprojektować obiekty architektury krajobrazu korzystając z branżowego oprogramowania
K_W02ma podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych związanych z architekturą krajobrazu oraz wiedzę dotyczącą środków ekspresji i umiejętności warsztatowych pokrewnych dyscyplin artystycznych
K_W06ma ogólną wiedzę na temat funkcjonowania środowiska przyrodniczego i znaczenia jego komponentów
K_W08wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów stosowanych w architekturze krajobrazu pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody, także w celu poprawy jakości życia człowieka
K_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu architektury krajobrazu i ogrodnictwa
K_W13zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu architektury krajobrazu
K_W14ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej architekta krajobrazu
K_W16ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu geodezji, geometrii wykreślnej, rysunku technicznego i zasad projektowania krajobrazu
K_W17ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu budowy i pielęgnowania oraz projektowania obiektów architektury krajobrazu, budownictwa i materiałoznawstwa w zakresie architektury krajobrazu
K_W18ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu projektowania i kształtowania krajobrazu
Cele przedmiotu
Założenia i cele przedmiotu:
Cel zajęć:
Zapoznanie z zagadnieniami związanymi z percepcją krajobrazu, zasadami kształtowania przestrzeni, ogólnymi zasadami kompozycji, metodyką projektowania, uwzględniając normy i etapy postępowania, zasad etyki zawodowej, etapów zadania projektowego.
Wymagania wstępne
-
Efekty kształcenia dla przedmiotu
Zamierzone efekty kształcenia:
Wiedza:
Student formułuje i definiuje zagadnienia związane z percepcją krajobrazu, zasady kształtowania przestrzeni, ogólne zasady kompozycji. Wymienia różne metod projektowania, uwzględniające normy i etapy postępowania projektowego. Wylicza i charakteryzuje zasad etyki zawodowej, etapów zadania projektowego.
Umiejętności:
Student interpretuje i stosuje zagadnienia związane z pojęciem przestrzeni i krajobrazu, ich strukturą i typologią. Posługuje się ogólnymi zasadami kompozycji, stosuje zasady kompozycji dla osiągnięcia określonego efektu, interpretuje pozyskane materiały i informacje, wdraża metodykę projektowania, wykonuje proste kompozycje przestrzenne z zakresu obiektów architektury krajobrazu, formułuje zadania projektowe, charakteryzuje i rozróżnia poszczególne kategorie obiektów architektury krajobrazu. Student zaprezentuje, omówi i broni w dyskusji swojej pracy projektowej.
Inne kompetencje (postawy):
Student wykazuje się wrażliwością na piękno.
Metody dydaktyczne
Metody i pomoce dydaktyczne:
Forma zajęć:
ćwiczenia, metody dialogowe, metody warsztatowe, metody problemowe
Wymagania dotyczące pomocy dydaktycznych:
komputer, rzutnik multimedialny, pracownia z deskami kreślarskimi
Treści programowe przedmiotu
[mgr inż. Jan Kamiński - 2012/13]
Treści programowe:
Treść zajęć:
Pojęcie przestrzeni i krajobrazu. Percepcja krajobrazu. Podstawy sztuki komponowania. Zasady ergonomii. Metody projektowania. Metody studialne i projektowe. Dokumentacja projektowa. Metody prezentacji projektu. Etyka zawodowa.
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Forma i warunki zaliczenia:
obecność na zajęciach (10%), aktywne uczestnictwo w zajęciach (10%), przygotowanie prac zaliczeniowych (60%), ćwiczenia rysunkowe wykonywane podczas zajęć (15%), przygotowanie referatów (5%)
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa i uzupełniająca:
Literatura podstawowa:
1.Bogdanowski J., 2000, Polskie ogrody ozdobne, Arkady, Warszawa;
2.Bogdanowski J., Łuczyńska-Bruzda A., Novak Z., 1979, Architektura krajobrazu, PWN, Warszawa - Kraków
3.Ciołek G. (uzupełnienie J. Bogdanowski), 1978, Ogrody polskie, Arkady, Warszawa
4.Ciołek G., 1955, Zarys historii kompozycji ogrodowej w Polsce. PWN, Łódź -Warszawa
5.Giedych R., Szumański M., 1998, Krajobraz z paragrafem, Wyd. SGGW, Warszawa
6.Giżycki F., 1976, 0 przyozdabianiu siedlisk wiejskich, Warszawa
7.Greenoak F., 1996, Woda w małym ogrodzie, Elipsa, Warszawa
8.Hobhouse P., 2005, Historia ogrodów, Arkady, Warszawa
9.Holmes C, 2002, Najpiękniejsze ogrody świata, Horyzont, Warszawa
10.Kluckert E., 2000, European garden design. Kónemann, Cologne
11.Kondracki J., 2002, Geografia regionalna Polski, PWN, Warszawa
12.Kruger U., 1997, Ogrody rustykalne, Morex, Warszawa
13.Majdecki L., 1978, Historia ogrodów, PWN, Warszawa
14.Majorowski M., 2005, Najpiękniejsze parki i ogrody Polski, Bellona, Warszawa
15.Neufert E., 1995, Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, Warszawa
16.Pokorski J., Siwiec A., 1998, Kształtowanie terenów zieleni, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa
17.Rylke J., 1999, Rysunek odręczny dla architektów krajobrazu, Wyd. SGGW, Warszawa
18.Siewniak M., Mitkowska A., 1998, Tezaurus sztuki ogrodowej, Warszawa
19.Williams R., 1996, Piękne ogrody, Arkady, Warszawa
20.Wilson A.,2008, Ogrody. Projekty, realizacje, Arkady, Warszawa
21.Wojciechowski L., 1999, Zawodowy rysunek budowlany, WSiP SA., Warszawa
Literatura uzupełniająca:

Inne pomoce dydaktyczne:
materiały kartograficzne (mapy zasadnicze, sytuacyjno-wysokościowe, topograficzne), materiały ikonograficzne i opisowe, narzędzia rysunkowe, przykłady projektów i ich realizacji, prezentacja multimedialna.