Fizjografia (ćwiczenia)

Opis przedmiotu
Informacje ogólne
Organizator:Wydział Nauk Przyrodniczych i Technicznych - Instytut Matematyki, Informatyki i Architektury Krajobrazu
Kod ECTS:07200-XXXX-CWI0008
Kierunek studiów: Architektura Krajobrazu (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 2
Punkty ECTS: 0
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Lokalizacja w programie modułowym:
Moduł programowy:Przedmioty obowiązkowe » Fizjografia
Cele przedmiotu
Założenia i cele przedmiotu:
Cel zajęć:
Nabycie praktycznych sprawności posługiwania się wiedzą zdobywaną w ramach wykładów. Uzyskanie umiejętności gromadzenia i analizowania danych niezbędnych do wykonywania opracowań ekofizjograficznych. Nabycie umiejętności formułowania wskazań projektowych uwzględniających stan komponentów przyrodniczych krajobrazu.
Wymagania wstępne
-
Efekty kształcenia dla przedmiotu
Zamierzone efekty kształcenia:
Wiedza:
Student rozpoznaje opracowania ekofizjograficzne wykonywane dla odpowiednich potrzeb (osadnictwa, rolnictwa i rekreacji). Rozpoznaje sygnatury map topograficznych. Opisuje cechy komponentów środowiska przyrodniczego konkretnego obszaru. Wyjaśnia funkcjonowanie badanego środowiska przyrodniczego. Rozpoznaje podstawowe związki między cechami elementów środowiska przyrodniczego, procesami przyrodniczymi a formami zagospodarowania badanego terenu. Charakteryzuje podstawowe metody oceny środowiska przyrodniczego.
Umiejętności:
Student posługuje się mapą topograficzną. Formułuje wnioski co do stanu badanych komponentów środowiska przyrodniczego. Interpretuje zależności pomiędzy komponentami środowiska przyrodniczego. Ocenia przydatność dla różnych potrzeb komponentów środowiska przyrodniczego. Wykonuje wybrane fragmenty opracowania ekofizjograficznego w formie tekstowo-graficznej. Przygotowuje prezentację multimedialną wykonanego opracowania. Prezentuje na forum publicznym wykonane opracowanie.
Inne kompetencje (postawy):
Student ma świadomość ważności opracowań ekofizjograficznych dla rozwoju środowiska przyrodniczego. Potrafi współpracować w zespole, w tym kierować jego pracami.
Metody dydaktyczne
Metody i pomoce dydaktyczne:
Forma zajęć:
Praca w grupie. Wykonywanie opracowań graficznych i tekstowych. Prezentacja multimedialna wykonanych prac.
Wymagania dotyczące pomocy dydaktycznych:
Komputer, rzutnik multimedialny.
Treści programowe przedmiotu
[dr Zbigniew Borkowski 2012/13]
Treści programowe:
Treść zajęć:
Przedstawienie przykładowych opracowań ekofizjograficznych dla potrzeb osadnictwa i rekreacji dotyczących obszarów położonych w różnych mezoregionach Lubelszczyzny. Wykonywanie przez studentów cząstkowych opracowań fizjograficznych (analizy środowiska przyrodniczego) dotyczących poszczególnych komponentów środowiska przyrodniczego obszaru wybranego (pod nadzorem prowadzącego) przez daną grupę.
Ocena środowiska przyrodniczego wybranymi metodami. Wykonanie kompleksowej syntezy krajobrazowej (określenie przydatności środowiska przyrodniczego do potrzeb osadnictwa i rekreacji). Prezentacja multimedialna wykonanych opracowań. Dyskusja nad wykonanymi opracowaniami.
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Forma i warunki zaliczenia:
Opracowanie zadanego tematu (oceniana jest każda praca cząstkowa oddzielnie), które student wykonuje na ćwiczeniach (66,67%), udział w dyskusji (33,33%).
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa i uzupełniająca:
Literatura podstawowa:
Bartkowski T., 1977, Metody badań geografii fizycznej, PWN, Warszawa.
Bartkowski T., 1986, Zastosowania geografii fizycznej, PWN, Warszawa.
Bródka S., (red.), 2010, Praktyczne aspekty ocen środowiska przyrodniczego, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Kistowski M., 2003, Procedura sporządzania opracowań ekofizjograficznych w świetle najnowszych uregulowań prawnych, [w:] Ochrona przyrody na obszarach rolnych, Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych, Towarzystwo na Rzecz Ziemi, Kraków – Oświęcim, 14-33.
Krzymowska-Kostrowicka A., 1997, Geoekologia turystyki i wypoczynku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Richling A. (red.), 2007, Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Richling A., Solon J., 1998, Ekologia krajobrazu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Sołowiej D., 1992, Podstawy metodyki oceny środowiska przyrodniczego człowieka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Literatura uzupełniająca:
Czubla P., Mizerski W., Świerczewska-Gładysz E., 2009, Przewodnik do ćwiczeń z geologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Bolewski A., Manecki A., 1993, Mineralogia szczegółowa, Polska Agencja Ekologiczna, Warszawa.
Roniewicz P. (red.), 1999, Przewodnik do ćwiczeń z geologii dynamicznej, Polska Agencja Ekologiczna, Warszawa.
Kossowska-Cezak U., Martyn D., Olszewski K., Kopacz-Lembowicz M., 2000, Meteorologia i klimatologia. Pomiary, obserwacje, opracowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Łódź.
Wyszkowski A., 2008, Przewodnik do ćwiczeń terenowych z meteorologii i klimatologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Martyn D., 2000, Klimaty kuli ziemskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Woś A., 1999, Klimat Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Gutry-Korycka M., Werner-Więckowska H., 1996, Przewodnik do hydrograficznych badań terenowych, Wyd. II uzupełnione, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Zawadzki S., 2002, Podstawy gleboznawstwa. PWRiL, Warszawa.
Faliński J. B., 1990, Kartografia geobotaniczna, T. I-III, PPWK, Warszawa-Wrocław.
Starkel L., 1999, Geografia Polski. Środowisko przyrodnicze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Richling A., Ostaszewska K., 2009, Geografia fizyczna Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kondracki J., 2009, Geografia regionalna Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Uziak S., Turski R. (red.), 2008, Środowisko przyrodnicze Lubelszczyzny, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin.
Inne pomoce dydaktyczne:
Prezentacja multimedialna. Mapy topograficzne.