Zadanie nauczania Kościoła (wykład)

Opis przedmiotu
Informacje ogólne
Organizator:Wydział Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji - Instytut Prawa Kanonicznego
Kod ECTS:08200-XXXX-0200WYK0061
Kierunek studiów: Prawo Kanoniczne (niestacjonarne jednolite magisterskie)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok II - Semestr 3
Punkty ECTS: 5
Forma zaliczenia: Egzamin
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok II - Semestr 3
Punkty ECTS: 6
Forma zaliczenia: Egzamin
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok IV - Semestr 7
Punkty ECTS: 7
Forma zaliczenia: Egzamin
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Kierunek studiów: Prawo Kanoniczne (stacjonarne jednolite magisterskie)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok II - Semestr 3
Punkty ECTS: 5
Forma zaliczenia: Egzamin
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok II - Semestr 3
Punkty ECTS: 6
Forma zaliczenia: Egzamin
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Etap:Rok IV - Semestr 7
Punkty ECTS: 7
Forma zaliczenia: Egzamin
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Lokalizacja w programie modułowym:
Moduł programowy:Moduł 5 – przedmioty kształcenia kierunkowego » Zadanie nauczania Kościoła
Cele przedmiotu
Wymagania wstępne
ZAŁOŻENIA: Założeniem prowadzonych zajęć jest przygotowanie studentów prawa kanonicznego do odpowiedzialnej współpracy w dziele przechowywania, pogłębiania i przekazywania depozytu wiary we współpracy z hierarchią Kościoła.
CEL WYKŁADU:
w zakresie wiedzy: przyswojenie sobie przepisów odnoszących się do: dzieła ewangelizacji, jako podstawowego prawa i obowiązku Kościoła; działalności ekumenicznej Kościoła; posługi Słowa Bożego; misyjnej działalność Kościoła oraz wychowania katolickiego (prawo do wychowania, prawa i obowiązki rodziców, państwa i Kościoła. Szkoły katolickie, Uniwersytety katolickie oraz inne Instytuty studiów wyższych. Uniwersytety i Wydziały Kościelne oraz środki społecznego przekazu);
w zakresie postaw: kształtowanie takich postaw jak: sumienność, rzetelność, szacunek dla prawdy, sprawiedliwość, autentyczność, umiłowanie Kościoła i jego misji w świecie, skłonność do prowadzenia dialogu, a także wrażliwość na nauczanie Magisterium Kościoła.
w zakresie umiejętności: Przygotowanie do pełnienia różnych zadań w Kościele związanych z uczestnictwem w posłudze Słowa Bożego, w nauczaniu katechetycznym oraz prowadzeniu badań i zajęć dotyczących zadania nauczania Kościoła.
Efekty kształcenia dla przedmiotu
Metody dydaktyczne
Treści programowe przedmiotu
Ewangelizacja podstawowym uprawnieniem i obowiązkiem Kościoła.
Nauczycielski Urząd Kościoła: rodzaje nauczania, podmiot i metoda nauczania, posłuszeństwo Urzędowi Nauczycielskiemu Kościoła.
Działalność ekumeniczna Kościoła.
Różne sposoby uczestniczenia w posłudze Słowa Bożego.
Przepowiadanie Słowa Bożego.
Nauczanie katechetyczne.
Misyjna działalność Kościoła.
Prawo do wychowania katolickiego.
Szkoły katolickie.
Uniwersytety katolickie oraz inne Instytuty studiów wyższych.
Uniwersytety i Wydziały Kościelne.
Środki społecznego przekazu.
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
METODY DYDAKTYCZNE: wykład z elementami dyskusji, metoda analityczna i dogmatyczno-prawna, praca z tekstami źródłowymi i literaturą przedmiotu
WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU: obecność na wykładach, kolokwium ustne
FORMA ZALICZENIA ZAJĘĆ: egzamin ustny
KRYTERIA ZALICZENIA: obecność, wiedza pozytywna, aktywność na wykładzie
Literatura podstawowa i uzupełniająca
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
1.Jan Paweł II, Konstytucja apostolska o uniwersytetach i wydziałach kościelnych Sapientia Christiana, 15.04.1979r., AAS 79 (1979), s. 469-517.
2.Jan Paweł II, Konstytucja apostolska o uniwersytetach katolickich Ex corde Ecclesiae, 15.08.1990r., AAS 82 (1990), s. 1475-1509.
3.Kongregacja do Spraw Wychowania Katolickiego, Zarządzenie Kongregacji do Spraw Wychowania Katolickiego cele właściwego wprowadzenia w życie Konstytucji apostolskiej Sapientia Christiana, 29.04.1979r., AAS 79 (1979).
4.P. Hemperek, W. Góralski, F. Przytuła, J. Bakalarz, Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, t. 3, Księga III Nauczycielskie zadanie Kościoła, Księga IV Uświęcające zadanie Kościoła, Lublin 1986.
5.T. Pawluk, Prawo Kanoniczne według kodeksu Jana Pawła II, t. 2, Lud Boży jego nauczanie i uświęcanie, Olsztyn 2002.
6.E. Sztafrowski, Podręcznik prawa Kanonicznego, t. 3, Warszawa 1986, s. 5-92.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1.S. Sławiński, Dymer A. (red), Wychowanie w szkole katolickiej, Szczecin 1999.
2.K. Warchałowski, Nauczanie religii i szkolnictwo katolickie w konkordatach współczesnych, Lublin 1998.
3.M. Majewski, Szkoła podmiotem uczenia religii i katechezy, w: „Katecheza w szkole”, (red.) M. Majewski, Lublin 1992, 45-55.