Negocjacje (ćwiczenia)

Opis przedmiotu
Informacje ogólne
Organizator:Wydział Nauk Społecznych - Instytut Nauk o Polityce i Administracji
Kod ECTS:14101-XXXX-05CWI0036
Język wykładowy:Język polski
Kierunek studiów: Bezpieczeństwo narodowe (stacjonarne I stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok III - Semestr 5
Punkty ECTS: 1
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Lokalizacja w programie modułowym:
Moduł programowy:Przedmioty obligatoryjne » Negocjacje
Efekty kształcenia:
K_K01Absolwent jest gotów do: przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz ich stosowania w działaniach mających na celu zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa
K_U06Absolwent potrafi: przygotować wypowiedzi w języku polskim oraz w języku obcym dotyczące nauk społecznych, wykorzystując wybrane teorie i różnorodne źródła
K_U10Absolwent potrafi: w sposób zwięzły, zrozumiały i z użyciem specjalistycznej terminologii komunikować się, prowadzić negocjacje z otoczeniem, przedstawić i uzasadnić swoje stanowisko oraz dyskutować o nim
K_W06Absolwent zna i rozumie: wiedzę dotyczącą norm etycznych, które obowiązują w relacjach międzyludzkich
Cele przedmiotu
Wymagania wstępne
Głównym celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z istotą negocjacji oraz ich podstawowymi strategiami. Kolejnym zamierzeniem jest zapoznanie studenta z praktycznym zastosowaniem technik negocjacyjnych, zarówno na poziomie życia prywatnego, jak i w życiu publicznym.
Dodatkowym celem jest posiadanie przez słuchacza umiejętności dotyczących przygotowania procesu negocjacyjnego oraz analizy hierarchii preferencji partnera negocjacji.
Student powinien po zakończeniu zajęć prawidłowo zdefiniować własny styl negocjacyjny. Dodatkowo będzie potrafił rozpoznać i zastosować w praktyce podstawowe strategie negocjacyjne.
Będzie posiadał wiedzę z zakresu przygotowania negocjacji oraz określenia poszczególnych ich faz. Student nabędzie umiejętności analizowania środowiska negocjacyjnego. Uczestnik zajęć będzie potrafił interpretować strategię negocjacyjną partnera. Ponadto będzie właściwie definiował hierarchię preferencji partnera negocjacji oraz projektował ruchy partnera.
Uczestnik zajęć będzie potrafił wyrażać krytyczne sądy na temat strategii oraz faz negocjacji, dotychczasowych procesów negocjacji.
Efekty kształcenia dla przedmiotu
Metody dydaktyczne
Treści programowe przedmiotu
1. Określenie własnego stylu negocjacji.
2. Podstawowe strategie negocjacyjne.
3. Przygotowanie negocjacji: fazy negocjacji, określenie batny.
4. Środowisko negocjacji - przyjazne/nieprzyjazne; manipulowanie środowiskiem negocjacji.
5. Partner negocjacyjny - poznanie jego hierarchii preferencji, projektowanie ruchów partnera, jego strategii negocjacyjnej.
6. Gra negocjacyjna - warsztaty.
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Forma zajęć: prezentacja multimedialna, dyskusja, elementy wykładu z wykorzystaniem różnych środków dydaktycznych, indywidualna oraz grupowa praca studentów, metoda problemowa, symulacje.

Wymagania dotyczące pomocy dydaktycznych: rzutnik multimedialny.

Sposób sprawdzenia osiągnięcia efektów zmierzonych: aktywność w dyskusji - 40%, esej/referat - 10%, test - 50%.
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa
Bryła J., Negocjacje międzynarodowe, "Terra", Poznań 1999
Hogan K., Psychologia perswazji, Jacek Santorski & Co, Warszawa 2001
Hogan K., Sztuka porozumienia, Jacek Santorski & Co, Warszawa 2001
Leary M., Wywieranie wrażenia na innych, GWP, Gdańsk 2002
Nierenberg G.I., Sztuka negocjacji, Studio Emka, Warszawa 1998
Pease A., Mowa ciała, Jedność, Kielce 2001

Literatura uzupełniająca
Aronson E., Wilson T. D., Akert R.M., Psychologia społeczna serce i umysł, Zysk i S-ka, Poznań 1997
Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 1999
Collins A., Mowa ciała, Rytm, Warszawa 2002
Pietraś Z. J., Teoria gier jako sposób analizy procesów podejmowania decyzji politycznych, UMCS, Lublin 1997