Socjologia moralności (seminarium)

Opis przedmiotu
Informacje ogólne
Organizator:Wydział Nauk Społecznych - Instytut Nauk Socjologicznych
Kod ECTS:14200-XXXX-05SEM0067
Cele przedmiotu
Wymagania wstępne
Ograniczenia: przyjmuje się maksymalnie 10 osób każdego roku, wymagane jest ukończenie studiów licencjackich, szczególnie ceni się kandydatów ze znajomością języka obcego.
Założenia i cele przedmiotu - W ramach prac Katedry Socjologii Moralności opracowano kilkadziesiąt kwestionariuszy ankiet potrzebnych do przygotowania badań terenowych, np. młodzież a homoseksualizm, młodzież a narkomania, młodzież a przemoc i agresja, postawy młodzieży wobec korupcji, przyjaźń jako wartość, tolerancja jako wartość i jej granice, postawy młodzieży wobec aborcji, samobójstw, anoreksji, eutanazji, transplantacji narządów, klonowania, chirurgii plastycznej, postawy młodzieży wobec demokracji, anoreksja w świadomości anorektyczek, postawy młodzieży wobec samobójstwa i śmierci, międzypokoleniowy przekaz wartości w rodzinie, moralność polskich elit politycznych, wzory osobowe polskich przedsiębiorców, agresja i przemoc w środowiskach młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej, przemoc wobec mężczyzn w środowisku rodzinnym, rola liderów grupowych w społeczeństwie obywatelskim. W badaniach empirycznych Katedry stosuje się zarówno metody ilościowe, jak i jakościowe (np. wywiady pogłębione). Ważnym przedmiotem wspólnej pracy w grupie seminaryjnej jest wzajemna pomoc w przygotowaniu projektu badawczego i metodycznej realizacji narzędzi badawczych, zaś po przeprowadzeniu badań empirycznych pomoc w opracowaniu uzyskanego materiału empirycznego i w ostatecznej redakcji pracy magisterskiej. Na bieżąco uzupełniana jest wiedza magistrantów i rozwiązywane są wszelkie problemy natury metodologicznej.
Efekty kształcenia dla przedmiotu
Metody dydaktyczne
Treści programowe przedmiotu
W ramach prac Katedry Socjologii Moralności są podejmowane zarówno problemy teoretyczne (np. teoria moralności), jak i z historii polskiej socjologii moralności (np. Maria Ossowska, Aleksander Matejko, Adam Podgórecki, Józef Chałasiński, Bronisław Malinowski, Wojciech Pawlik) oraz światowej (np. Michael Young, Niklas Luhmann, Ronald Inglehart, Gerhard Schulze, Luigi Sturzo, Stanley Cohen), przede wszystkim jednak z empirycznej socjologii moralności. Spośród wielu tematów empirycznych można wymienić przykładowo: etos pracy wybranych kategorii społeczno-zawodowych (np. pielęgniarki, ,,ludzie morza", nauczyciele liceów ogólnokształcących, bezrobotni, przedsiębiorcy, rolnicy, bezdomni), wartości moralne w świadomości młodzieży szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, sens życia w świadomości młodzieży i osób niepełnosprawnych, wartości życiowe (m.in. młodzieży szkół pielęgniarskich, ludności wiejskiej, osób niepełnosprawnych intelektualnie, dzieci i młodzieży z marginesu społecznego, prostytutek).
Projekt badawczy pt. "Wartości moralne w świadomości maturzystów" i jego realizacja.
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Metody dydaktyczne - W ramach seminarium magisterskiego stosuje się różne metody dydaktyczne, celem przygotowania projektu badawczego i realizacji narzędzi badawczych oraz przeprowadzenia badań terenowych i ostatecznej redakcji rozprawy magisterskiej.
Forma i warunki zaliczenia zajęć - aktywny udział w zajęciach i ukończenie wyznaczonego etapu realizacji rozprawy magisterskiej w zależności od semestru i roku studiów.
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Literatura podstawowa i uzupełniająca - W odniesieniu do zagadnień z zakresu socjologii moralności jest poszerzana wiedza uczestników seminariów na podstawie studium najnowszych pozycji monograficznych (np. Imponderabilia wielkiej zmiany. Red. P. Sztompka. Warszawa-Kraków 1999; O społeczeństwie, moralności i nauce. Red. W. Pawlik, E. Zakrzewska-Manterys. Warszawa 2008; L. Smyczek. Dynamika przemian wartości moralnych w świadomości młodzieży licealnej. Studium panelowe. Lublin 2002), książek autorów polskich i zagranicznych (najczęściej tłumaczenia z języków obcych). Celem poszerzenia wiedzy metodologicznej poleca się magistrantom prace o charakterze metodologicznym (np. H. Blalock. Statystyka dla socjologów. Warszawa 1977; L.A. Gruszczyński. Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych. Katowice 2003; Z. Swiński, P.B. Sztabiński, F. Sztabiński. Podręcznik ankietera. Warszawa 2000; Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias. Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań 2001; L.A. Gruszczyński. Elementy metod i technik badań socjologicznych. Tychy 2002).
Najnowsze podręczniki z metod badań socjologicznych oraz najnowsza literatura przedmiotu z zakresu socjologii moralności.