Gramatyka funkcjonalna języka polskiego, cz. 2 (konwersatorium)

Opis przedmiotu
Informacje ogólne
Organizator:Wydział Nauk Humanistycznych - Instytut Literaturoznawstwa
Kod ECTS:09900-XXXX-04KON0404
Kierunek studiów: Filologia Polska (stacjonarne II stopnia)
Lokalizacja w planach rocznych:
Etap:Rok I - Semestr 2
Punkty ECTS: 2
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Rozkład zajęć 2023/2024
Rozkład zajęć 2022/2023
Lokalizacja w programie modułowym:
Moduł programowy:Specjalizacja glottodydaktyczna » Gramatyka funkcjonalna języka polskiego cz. 2
Efekty kształcenia:
K_K03jest gotów do dokonywania krytycznej oceny tekstów własnych i cudzych
K_K04jest gotów do wykorzystywania wiedzy zdobytej w czasie studiów na kierunku filologia polska w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w uzasadnionych przypadkach zasięga opinii specjalistów
K_U02potrafi zaadaptować najnowszą metodykę i metodologię dotyczącą prowadzenia badań naukowych do dziedziny prowadzonych przez siebie badań właściwych dla wybranych dyscyplin naukowych w obrębie kierunku filologia polska
K_U06potrafi wykorzystywać na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych w języku rodzimym i obcym (poziom B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego)
K_U09Potrafi w sposób bierny i czynny prowadzić tematyczny dyskurs naukowy i krytyczny w obrębie wybranych dyscyplin w ramach kierunku filologia polska
K_W07zna i rozumie główne tendencje rozwojowe literaturoznawstwa i językoznawstwa
K_W08zna i rozumie kontekst współczesnych studiów kulturowych w odniesieniu do kierunku filologia polska
Cele przedmiotu
Wymagania wstępne
Zasadniczym celem konwersatorium jest wyposażenie studenta w umiejętność przystosowywania opisów gramatycznych dla potrzeb dydaktycznych, co zakłada przyswojenie sposobów i metod zapoznawania cudzoziemców ze swoistymi zjawiskami językowymi polszczyzny.
Efekty kształcenia dla przedmiotu
Metody dydaktyczne
Treści programowe przedmiotu
Leksyka i frazeologia; czasownik: aspekt, tryb rozkazujący, tryb przypuszczający; czasowniki powinnościowe; liczebnik: fleksja i składnia; składnia: typologia zdań, spójniki w zdaniach złożonych, typy zdań podrzędnych.

Metody dydaktyczne: Warsztaty, praca w grupach.

Przedmioty wprowadzające & wymagania wstępne: Kurs gramatyki opisowej języka polskiego
Kryteria oceny i sposoby weryfikacji zakładanych efektów kształcenia
Praca roczna – funkcjonalny opis leksemu.
Literatura podstawowa i uzupełniająca
Z. Kaleta, Gramatyka języka polskiego dla cudzoziemców, Kraków 1995; współczesne słowniki języka polskiego oraz słowniki specjalistyczne, np. frazeologiczny, poprawnej polszczyzny, stylistyczny itd., publikacje poprawnościowe, podręczniki do nauczania j. polskiego jako obcego.